dilluns, 24 de novembre del 2014

Rodamón de mons



Rodamón de mons

 

John Dunivant



Aquest món està tan mort.
Embutllofat pels sols bessons, hostil... desolat.
He vist molts planetes, però cap tan inoblidable com aquest. Em sorprèn de com pot sobreviure alguna cosa aquí.
Passejo per les estrelles sense tenir un planeta al qual anomenar llar. El meu nom és Daushoroc, el meu company i bon amic és Tamoss. Som comerciants de gemmes, artefactes i curiositats. Rastregem dels mons de la Vora Exterior buscant articles que puguin copsar l'interès de nobles rics i líders corporatius. Els hi agraden aquests béns, i jo estic més que content d'alleujar-los de la seva riquesa.
Aquesta és la meva primera expedició a Tatooine. Sembla que hi ha poc a fer en aquest món de sorra. Normalment els que vénen aquí serveixen al gàngster Jabba. L’evito a ell i als seus subordinats. Mai ha passat res de bo de negociar amb el Hutt. En Tamoss i jo tenim altres raons per ser aquí.
Va començar amb una llegenda. Fa quaranta anys la nau correu athalliana Missatger es va estavellar en algun lloc en el desert. Les tempestes de sorra aviat van devorar la nau. Des de llavors, molts caça-tresors havien buscat les seves restes i carregament de gemmes antigues. Alguns tornaven amb les mans buides, però la majoria desapareixien, sens dubte morts per genets tusken o devorats per famolenques tempestes de sorra. Fins i tot els esgarrifosos jawes rebutjaven buscar el Missatger, però desitjaven desprendre’s d'un mapa i algunes pistes imprecises en intercanvi d'unes poques caixes de convertidors d'energia i eines. En Tamoss i jo tenim el suficient valor per buscar les gemmes i estem prou bojos com per passar per alt els perills.
Ens acostem als canons que em van indicar els jawes. Ja puc sentir-los en l'aire. Els habitants de les sorres han d'estar prop d'ells, amagant-se en l'ombra de la nit que s'acosta. Estic segur que han detectat la nostra presència des de fa estona. Però ara voldran forçar una confrontació. Hem d'estar apropant-nos als seus camps i les seves reserves d'aigua. Hem de ser cautelosos.
Li dic a Tamoss que, si es dóna la necessitat, hauríem de poder fugir d'ells. En Tamoss riu davant aquest comentari. Hem lligat amb corretja lones refrescants i paquets d'aigua al nostre dewback. Sense ells, aquest dur clima ens mataria en menys d'un dia. No hi ha més remei que fer la pau amb els habitants de les sorres.
Hauríem de tenir beneficis meravellosos si tenim èxit. Trenta o quaranta mil crèdits podrien ser nostres. Amb aquests diners podria comprar molts luxes, però en Tamoss i jo tenim un ús millor: els nostres crèdits compraran la llibertat d'algun dels nostres compatriotes eirraucs. Malauradament, el meu poble és esclau de l'Imperi.
Som objectius fàcils. Només demanem que ens deixin sols. Som grangers i comerciants, científics i estudiants, artistes i artesans. L'art de la guerra era desconegut. Érem febles.
Conquistats, acorralats i dispersats per la galàxia, vam ser forçats a servir a nobles Imperials i treballar en centres d'investigació i camps de presoners. La majoria de nosaltres no vam conèixer el significat de la paraula "resistència" fins molt després.
En Tamoss i jo hem resistit a la nostra manera. Ens vam alliberar dels corrals d'esclaus, i ara fem servir els nostres beneficis del comerç per comprar la llibertat de la nostra gent. Portem als nostres germans i germanes alliberats a un món segur, allunyat dels tafaners ulls de l'Imperi. És un procés lent i perillós, però a poc a poc va donant resultat.
El silenci del crepuscle al desert, i el meu somni, es trenca per un gran crit. En Tamoss i jo veiem moviment per tot arreu, i instintivament ens preparem per fugir. Les nostres potes del darrere ens impulsen amb energia, ansioses per aixecar-se i llançar-nos al aire. Les nostres potes del mig tremolen, preparades per colpejar la sorra i allunyar-nos corrent! És difícil contenir aquests impulsos primitius, però no hem perdut els nostres cabals. Ara no podem mostrar debilitat o por.
Mitja dotzena de figures humanoides s'aproximen. Les seves cares estan enfosquides per màscares de respiració primitives, però la seva intenció és molt clara. Grunyen en el seu ordinari llenguatge, brandant pals gaffi per sobre dels seus caps. En Tamoss i jo mantenim els nostres blàsters casolans preparats.
El seu atac s’atura per un udol. Un altre rondaire arriba, és petit i fràgil, però fàcilment passa a través dels agressors. Ha de ser un ancià. Ha arribat l'hora de signar la pau: li ofereixo paquets d'aigua i un talismà tusken de batalla. S'acosta molt a poc a poc, baixant el seu pal gaffi. Els altres comencen a xiular i cridar, preparats per atacar. Han de pensar que tenim més aigua. Intento no pensar que faran ara.
El rondaire ancià silencia als altres amb un crit, i es gira cap a mi. Reclama els paquets d'aigua i el tòtem, mirant-me fixament en silenci. Ha acceptat la meva presència, per ara. En Tamoss torna al dewback per recuperar el petit vaporitzador d'aigua. Un cop muntat, l'aparell és de tot just dos metres d'alt, però pot recollir prou aigua per sustentar a aquest grup sencer.
Ha arribat el moment de provar aquesta treva. Trec el meu datapad i li ensenyo una imatge de la nau que estic buscant. Lentament, l'ancià assenyala les muntanyes llunyanes. Utilitza el seu pal gaffi per dibuixar a la sorra, dibuixa el perfil de les muntanyes i marca un parell de cercles, els sols bessons. Traça un arc dues vegades més. Em dóna l'esquena, silenciosament. Encarant-me, dibuixa un quart arc, llavors udola i amenaçadorament aixeca el seu pal gaffi. Els altres fan el mateix, però s'aturen quan baixa la seva arma.
Tres dies per trobar les restes i tornar a través d'aquest canó; hauria de ser temps suficient. En Tamoss i jo asserenem el nostre nerviós dewback mentre els lladres tornen a les ombres del canó. Ara, l'únic senyal de la seva presència són unes poques marques a la sorra.
És llavors quan me n'adono de quant comparteix el meu poble amb aquests carronyers del desert. Només volem que ens deixin sols. Ens amagarem en les ombres si podem, però lluitarem si hem de fer-ho.
Només volem sobreviure.
I d'alguna manera ho aconseguirem.

FI

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada