dissabte, 11 d’abril del 2020

Les llegendes de Luke Skywalker (c-2)

Anterior


II
En les històries fosques que la meva mare m'havia explicat, els herois necessitaven entendre als vilans per poder derrotar-los. El coneixement era el primer pas del control, del poder i de l'ordre.
Necessitava conèixer en aquest home que m'havia fet el seu presoner i que també m'havia rescatat d'una tempesta de sorra i m'havia lliurat la seva última porció de menjar. Necessitava conèixer aquest home que m’aterria, però que també m'intrigava.
Havia vist els cartells de «es busca» i el metratge pampalluguejant dels hologrames. Recordava la figura brillant en la coberta del creuer rebel, derrocant naus imperials del cel amb les seves pròpies mans. Recordava la forma en què havia escalat les ruïnes de la nau amb dificultat, amb mi lligat a la seva esquena, negant-se a deixar-me abandonat a la mercè d'una mort segura. Tal vegada només volia salvar-me perquè tenia algun altre propòsit sinistre planejat per després... o tal vegada no. Pensava saber-ho tot sobre aquest home, però en realitat, no sabia res.
Quan va passar la tempesta de sorra, vàrem seguir amb el nostre viatge.
Vaig perdre el compte de totes les naus per les quals vàrem passar i les pires funeràries de cadascuna d'elles seguien cremant. Ja que ens havíem quedat sense provisions, vam menjar arrels amargues que ell desenterrava de les dunes i petits ratolins de camp que atrapava amb xarxes teixides a partir dels delicats cables conductors d'ions de les naus imperials. De vegades cuinava la carn, en ocasions l'arrencàvem dels ossos amb les nostres pròpies dents. El meu estómac tenia torçons per aquesta dieta barbàrica.
Vam començar a escalar un pujol, i l'home va haver de detenir-se constantment per recuperar l'alè.
Em resultava difícil relacionar la figura d'aquest home (mortal, feble i ordinari) amb la imatge del poderós jedi que havia contemplat en el pont de la meva nau. Per ventura ho havia imaginat tot? Davant les interminables i inexorables dunes del desert, tots som iguals, ja siguis un mag o un soldat comú i corrent.
Es va detenir de nou, però aquesta vegada, en lloc de descansar, va girar-se per mirar-me, va destapar una cantimplora i va col·locar la boca enfront dels meus llavis.
Vaig sacsejar el cap i vaig apartar la cara. Després de fornejar-se sota la calor del sol durant tants dies, l'aigua tenia un sabor amarg i metàl·lic. En prendre-la, sentia ganes de vomitar.
—No has begut res des de fa una hora —va dir—. Sé que et trobes molt malament, però la deshidratació ho empitjorarà tot.
En veritat em sentia en el llindar de la mort. La meva visió era borrosa i inestable. La febre era tan intensa que em sentia gairebé igual que les ruïnes en flames per les quals passàvem. Vaig tancar els ulls perquè el món deixés de moure's.
No podia respirar.
Els meus ulls es van obrir de cop. L'home m'estava pessigant les fosses nasals. Quina classe de tortura era aquesta?
Vaig entrar en pànic i vaig obrir la boca per prendre una mica d'aire. Ell va esperar al fet que prengués aire abans de forçar la boca de la cantimplora entre les meves dents. Vaig mossegar, però era impossible mantenir-la fora de la meva boca; l'havia empès massa endins.
—Beu —grunyí ell—. O començaré a abocar l'aigua i no m'interessa si t'ofegues.
Vaig assentir i ell em va deixar anar. Vaig empassar l'amarg i repugnant líquid. No dubtava que fos capaç de complir la seva amenaça. Els rebels, especialment un jedi, són capaços de cometre qualsevol acte de crueltat.
Després que vaig beure, va seguir tirant de mi per l'empinada duna.
—Necessito un doctor —vaig dir amb la respiració entretallada. Per a un soldat imperial, era indigne suplicar, però ja estava més enllà de la vergonya.
—Ho sé.
Em vaig balancejar de darrere cap endavant mentre ell m'arrossegava cap al cel enlluernador. Vaig girar per mirar el cementiri de naus, que brillaven en la intensa calor. Tal vegada aviat m'uniria a elles, i a tots els meus camarades morts.
—Hi ha un lloc envoltat per murs més enllà de la duna —va dir ell. A causa de l'estat mig comatós en el qual em trobava, la seva veu sonava llunyana i irreal—. Està vigilat per stormtroopers i he escoltat rumors que soldats emmascarats amb túniques carmesines patrullen la zona de tant en tant. Et portaré allà.
No podia parlar. Llavors aquest era el seu pla: assaltar una fortalesa imperial. Per ventura pensava usar-me com a ostatge? Segur sabia que això seria inútil. A l'Armada Imperial estem entrenats per tractar als ostatges exactament igual que als seus segrestadors, perquè van ser febles i van permetre que els usessin com a escuts. Volia dir-li que arrossegar-me amb ell no li donaria cap avantatge.
No obstant això, uns moments després, la meva lenta ment va poder captar la importància de les seves paraules. Si el recinte del que parlava estava protegit per stormtroopers i la guàrdia reial de l'Emperador, segurament es tractava d'una fortalesa important (i segurament jo no sabia res d'ella perquè era una fortalesa secreta). No seria fàcil traspassar les defenses d'un lloc així, fins i tot per un jedi.
Encara podia redimir-me si sabotejava el seu atac.
I si sobrevivia d'alguna manera, hi hauria doctors, droides mèdics, aigua fresca i seguretat.
L'esperança, que ja donava per morta, va cobrar vida en el profund de la meva ment.
Amb un últim ensopec, vam arribar al punt més alt de la duna i vam mirar cap a l'altre costat.
L'home no havia mentit. El recinte emmurallat jeia en el desert com una corona negra. Els murs s'interrompien a intervals regulars per torres de vigilància. Em vaig esforçar per veure als imponents stormtroopers, però estaven massa lluny.
L'home es va asseure en la llitera, al costat dels meus peus. Va deslligar dos pals llargs que acabaven en paletes planes. Sabia el que eren: aspes d'una de les bombes de circulació d'aire que hi havia en les naus. Va col·locar els pals sobre els seus genolls, com si fossin els rems d'un pot, i va ficar les paletes planes en la sorra.
—Anem —va dir i va començar a empènyer amb força.
Vàrem lliscar per la gran ona de sorra en la bassa fabricada amb la llitera; ell maniobrava els rems àgilment, sabia com guanyar més velocitat quan ho creia necessari, i ens apartava dels esquelets d'animals i mates de vegetació que sobresortien de la sorra cada vegada que ens hi acostàvem.
Navegàvem cada vegada més ràpid. Va ser el passeig més emocionant i estrany de la meva vida.
Em vaig preparar per fer un esforç desesperat quan apareguessin els primers guàrdies imperials. L’empenyeria de la llitera i començaria a cridar, demanant ajuda perquè els stormtroopers sabessin que jo era lleial i que no estava indefens davant aquest perillós criminal, que encara podien rescatar-me.
Però en acostar-nos als murs, no va aparèixer cap armadura blanca que em donés esperança. Les portes del recinte estaven obertes de bat a bat. De l'interior van sortir uns quants homes i dones, arrossegant lliteres, molt semblades a la llitera on estava jo, carregades de munts de béns robats.
El poc orgull i resistència que em quedaven em van abandonar; vaig plorar sense esperança alguna.

Una altra habitació cremada. Aparells electrònics destruïts, fragments de nuclis de memòria, les ruïnes fumejants que havien quedat com a resultat de càrregues explosives, dissenyades per esborrar tot rastre del treball que es duia a terme en els laboratoris.
Ocasionalment, escoltava veus furioses d'homes i dones en algun lloc del recinte. Carronyers barallant-se per les restes.
L'home va tornar. Amb només veure la seva cara vaig saber tot el que necessitava saber.
Després, va aixecar els cables i em va arrossegar pel laberint de corredors enrajolats i laboratoris buits una altra vegada.
No hi havia stormtroopers, guàrdies imperials, doctors o droides metges funcionals. El que sigui que hagués estat aquesta instal·lació, els ocupants l'havien abandonat al principi de la batalla i havien destruït tot el que no van poder carregar.
De tant en tant, passàvem al costat de més carronyers que esperaven trobar objectes de valor en el recinte fantasma. Ens observaven amb cautela i alguns mostraven les dents, agitaven les solapes del seu coll o alçaven les seves banyes de manera intimidant. Pertanyien a una àmplia varietat d'espècies, alguns eren humanoides, aviaris i uns altres quants aquàtics i amfibis; la majoria eren espècies desconegudes per a mi. Tots en parracs. Jakku no era un planeta ric i aquestes eren persones que mai havien aconseguit reunir prou com per marxar-se.
L'home va aconseguir negociar amb ells i intercanviar alguns dels béns que havia aconseguit rescatar per provisions. Va devorar unes poques porcions i em va lliurar la resta.
Vaig sacsejar el cap. El dolor era tan intens que el sol fet d'estar conscient era una tortura. Volia alguna cosa, la qual cosa fora, que acabés amb la meva misèria.
—Deixa'm aquí —vaig murmurar—. Deixa'm morir.
L'home no va dir res. Simplement va seguir arrossegant la llitera. Es va detenir per revisar totes les habitacions en ruïnes, per buscar el que jo ja sabia que no hi hauria.
Passàvem al costat d'una de les habitacions que tenia una estreta finestra, com una esquerda, quan va ocórrer. Primer, un brillant centelleig que ens va obligar a tots dos a apartar la mirada. Després, un gran baluern que va recórrer els nostres ossos i va retrunyir en les nostres oïdes. El terra va tremolar com si estiguéssim en el mar o en la coberta d'una nau atacada. L'home va caure al terra, així com tot el que estava en els bancs o penjat en les parets.
Un terratrèmol? Una erupció volcànica?
L'home va gatejar fins a mi i em va arrossegar cap a l'entrada, on el marc de la porta ens proporcionava una mica de refugi. Ens vàrem amuntegar junts, amb l'esperança que l'edifici no col·lapsés damunt de nosaltres.
Després que la situació es va calmar, ens vam obrir pas cap a la sortida. Els altres carronyers, una dotzena més o menys, s'havien reunit silenciosament en una de les balconades elevades amb vista a l'entrada del recinte. El que aquí ens esperava ens va deixar a tots sense paraules.
Les restes de l'enorme destructor estel·lar que es trobava a uns quants quilòmetres havien desaparegut i, en el seu lloc, hi havia un llac de foc bombollejant d'un color ataronjat brillant. El líquid vermellós i calent, com la lava, s'havia estès fins a omplir el solc entre les dunes on es trobava el recinte. Els murs del recinte contenien les turbulentes ones del llac de foc, però les parets polides per la sorra no resistirien molt temps.
Estàvem encallats enmig d'un llac ardent i els dics estaven fallant.

Mig dormit, vaig escoltar les veus dels carronyers.
—Segurament els nuclis del reactor de la nau es van fondre...
—Quina sort que ningú estava prop d'ella...
—... no és lava. És sorra fosa.
—... un mar de vidre líquid.
—Ja hi ha esquerdes en les parets...
Era de nit i el fred aire del desert era més tolerable per la calor que emanava del llac de vidre. El líquid ardent emetia una tènue resplendor vermella en els rostres dels altres carronyers. El fort vent, resultat d'un canvi dràstic en la temperatura del desert en el dia i la nit, formava grans ones i ones en la superfície. Envoltat per un llac de vidre tempestuós i una dotzena de criatures inadaptades de tota la galàxia, de nou vaig tenir la sensació que estava en un tenebrós conte de fades creat per la meva mare.
—No podem quedar-nos aquí —va dir l'home que m'havia portat aquí—. Quan els murs col·lapsin, ens ofegarem en foc.
—Què suggereixes llavors? —va preguntar un dels altres carronyers. Portava una armilla senzilla, fet de cables entreteixits sobre el seu cos pelut, i totes les seves preuades possessions rescatades (petits dispositius electrònics, eines, fonts d'energia i lluents fragments de cristalls) penjaven de la seva armilla de xarxa com de pesca d'un estrany mar.
L'home no tenia resposta. No quedava cap vehicle funcional en el recinte i fins i tot si hi hagués, de què ens servirien simples rodes o bandes en un llac de vidre líquid ardent? Només un AT-AT podria salvar-nos, però no n’hi havia cap aquí.
Em vaig quedar dormit. Anava a morir, però el gran vilà de la Rebel·lió, qui estava atrapat amb mi, tampoc escaparia. Això em donava una mica de consol.

Quan vaig despertar, l'home s'havia marxat.
Em vaig reacomodar amb dificultat i vaig revisar frenèticament al voltant meu. Els carronyers se sentien abatuts i ja que no trobaven forma d'escapar al seu destí, es van amuntegar en petits grups en la balconada. S'entretenien amb jocs d'atzar, compartien històries o simplement es quedaven mirant al no-res.
Una petita figura que estava a baix, damunt dels murs, va cridar la meva atenció.
Estava lligant alguna cosa plana i gran als seus peus. Vaig entretancar els ulls enmig de la brisa calenta que emanava de la superfície del llac.
Eren les paletes de les bombes de circulació d'aire.
Sense cap advertiment, l'home va saltar al llac. Jo em vaig quedar massa impactat com per cridar.
Però en comptes d'enfonsar-se en les ones mortals, es va mantenir en flotació. Igual que les botes amples que se'ls lliuraven als soldats imperials per caminar per terrenys coberts de neu, les paletes funcionaven com bots en miniatura que distribuïen el pes equitativament en una àrea àmplia. Va prendre un pas vacil·lant cap endavant, com un insecte sabater de llargues extremitats surant en un toll.
Pas a pas, anava adquirint més confiança. Mentre observava la seva túnica ondulant surant sobre el llac flamejant com un lotus florent, vaig imaginar que el líquid calent es refredava fins a convertir-se en vidre pur i cristal·lí. El vaig imaginar a ell travessant la superfície amb la mateixa facilitat d'un nen corrent a gambades per una capa de gel. Vaig imaginar els estels reflectits en el vidre, un cel a l'inrevés pel qual ell caminava.
Ell era Skywalker... el caminant del cel. Gairebé vaig riure en veu alta en pensar això. Clar que ho era.

—És una idea ridícula!
—De cap manera!
—Una relliscada i estem morts.
—Segurament vols matar-nos perquè puguis robar les nostres possessions.
—Els murs estan resistint, crec...
—Tal vegada hauríem de tractar d'apilar els enderrocs aquí i construir una torre. Fins i tot si les parets s'esfondren...
—Prou! —va cridar l'home. La cacofonia de veus es va detenir—. Sé que estan aterrits. Jo també. Però no hi ha una altra solució. Ja van veure els murs. No duraran molt més. Fins i tot si aconseguissin apilar tots els enderrocs i construir una torre prou alta per sobreviure a la inundació, creuen que les provisions els duraran fins que el vidre es refredi? Hem de sortir caminant d'aquí.
Els altres carronyers van girar-se per mirar amb escepticisme les paletes que tenia amarrades als peus. La simple d'idea de confiar les seves vides a uns ginys tan frèvols en un llac ardent era absurda.
Es van allunyar de l'home; alguns es van quedar sols, mentre que uns altres es van ajuntar en grups de dos o tres per seguir amb els seus jocs sense sentit i les seves inútils fantasies. Es negaven a reconèixer la realitat del destí que ara compartíem.
Li vaig fer senyals a l'home perquè s'acostés. Sorprès, es va ajupir per escoltar el que havia de dir.
—Digues-los qui ets —li vaig murmurar.
Ell es va allunyar i se'm va quedar mirant amb cautela. Li vaig demanar que s'acostés una altra vegada.
—Jo sé la veritat —li vaig dir—. Et vaig veure allà a dalt —vaig assenyalar les estrelles—. I també aquí sota. Vaig pensar que havies perdut els teus poders. Però després et vaig veure caminar pel llac, així que vaig saber que els havies recuperat. Segueixes sent Luke Skywalker, el jedi. Ells et seguiran, però has de dir-los la veritat.
L'home es va redreçar i se'm va quedar mirant amb una expressió que no podia identificar. Uns segons després, les comissures dels seus llavis es van arquejar fins a formar un somriure.

Novament, em movia sota les estrelles, de la mateixa manera en la qual havia arribat en aquest planeta.
—No s'allunyin de mi —va exclamar Luke Skywalker. Dotzenes de veus li van respondre des d'enrere.
Fent un esforç, vaig voltejar-me. Una llarga i serpentejant caravana s'obria pas sobre el llac de vidre fos. Luke Skywalker estava al capdavant de la caravana, i lluïa magnífic amb la seva túnica resplendent de jedi i arrossegant-me sobre una llitera. Les paletes amarrades als seus peus li permetien donar grans passos i tirar de mi amb confiança, i la làmina metàl·lica brillant, la qual havia rescatat d'un recinte imperial i portava en comptes del seu xal gruixut, el mantenien fred en reflectir la calor de la sorra fosa i mantenir-la lluny del seu cos.
Darrere de nosaltres, aquells d'ànima valenta usaven paletes iguals a les quals Luke portava en els peus. El vidre fos era tan dens que ens permetia surar sense necessitat de fer les paletes massa voluminoses. Aquestes persones anaven arrossegant bots i basses fabricades amb altres materials aïllants, i aquells que estaven massa espantats com per caminar pel seu compte anaven amuntegats en les naus improvisades i es cobrien amb làmina metàl·lica reflectant per mantenir-se freds.
—Estic usant la Força per guiar-los —els va dir Luke enmig de la foscor—. Mentre es mantinguin prop de mi, no sofriran cap dany. La Força està amb nosaltres. Som un amb la Força.
Els que venien darrere meu van repetir el mantra. En realitat no confiaven tant en els ginys que els mantenien a flotació, més aviat creien en el poder místic de l'home que els guiava.
Tenien un bon punt. Després de tot, aquesta mateixa fe li havia permès a un grup de rebels desarrapats derrotar a un Imperi que s'estenia per tota la galàxia.

Les ones ardents del llac de vidre fos envoltaven la riba que es trobava darrere de nosaltres. Els bots, les basses i les sabates de raqueta improvisats es trobaven dispersos a la platja de sorra. Estàvem fora de perill.
Veure al jedi en acció havia estat una experiència increïble. Havia convençut a un grup d'homes i dones espantadissos, i que no confiaven l'un en l'altre, de caminar sobre un llac de foc. Tal vegada aquest era un exemple dels famosos i sinistres trucs mentals dels jedi. Però no se sentia sinistre. Se sentia... esperançador.
Un a un, els carronyers es van acostar per acomiadar-se.
Cadascun li va deixar a Luke Skywalker la possessió més preuada que havien aconseguit rescatar. Algunes provenien del recinte imperial abandonat, encara que no totes. No era precisament un pagament, era més com una mostra d'agraïment, un tribut per a algú més gran que tots nosaltres.
—Aquesta cel·la d’energia ha de valer almenys deu racions completes...
—Mai havia vist cristalls així abans. Segurament els que estaven a càrrec de l'autodestrucció no els van veure. Si un aconsegueix desxifrar la codificació.
—Aquesta mà de droide és la més intricada que he vist. Segur prové d'un dels servents personals de l'Emperador.
—No sé què és això. Una brúixola tal vegada? La vaig trobar en un estoig que deia «Pillio». Qui sap a on porti. Tal vegada a algun lloc on ningú passa gana ni es preocupa que li caiguin naus del cel.
Skywalker li agraïa a cadascun d'ells. Quan l'últim carronyer es va marxar, es va agenollar al costat de la meva llitera i em va lliurar dues píndoles.
—Pren-les —em va dir—. No podran guarir la infecció, però almenys et llevaran el dolor per una bona estona. Les vaig trobar a la cambra del comandant quan vam estar en el recinte.
Vaig prendre les píndoles. El jedi no m'havia matat fins ara, però tal vegada havia arribat el moment. Almenys era piadós de la seva part tractar de fer-ho sense que sofrís.
Després em va lliurar una cosa més. Era un objecte en forma d'ou i tenia una pantalla de cristall diminuta que mostrava una sèrie de nombres que es desplaçaven. En un dels costats, hi havia un gran botó ataronjat. Sabia bé el que tenia entre les meves mans: un transmissor guia imperial.
Sense comprendre, vaig girar-me per mirar-lo.
—Vaig a deixar-te ara —em va dir—. Com ja t'havia dit, no tinc molta estima per l'Imperi. Després que me’n vagi, prem el botó i una patrulla imperial vindrà a buscar-te. No et preocupis, el llac mantindrà allunyats als animals com gnaw-jaws i cucs nightwatcher. Ningú ni res et molestarà fins que arribin els teus rescatadors.
«Què vol un ésser viu amb un altre ésser viu enmig del desert?».
Arrossegar-lo per un mar de sorra durant dies i mantenir-ho amb vida. Transportar-lo per un llac de vidre fos. Lliurar-li un far d'esperança.
Hi havia poques respostes, però no havia estat fàcil descobrir la veritable, especialment quan t'han dit certes coses tota la teva vida, que van resultar ser mentides.
Ja s'havia allunyat una mica quan li vaig cridar:
—En veritat ets Luke Skywalker?
Es va detenir, però no es va donar la volta.
—Tots som Luke Skywalker.
Després, va desaparèixer en la foscor.
Vaig prémer el botó.

Em van recollir, em van portar a una nau hospital i em van guarir.
Després em van interrogar com a un desertor, possiblement un traïdor.
Els vaig dir tot el que sabia.
—Mentider! —em va cridar l’interrogador en la cara—. El criminal de guerra, Luke Skywalker, mai va estar prop de Jakku! Per què tractes d'ocultar el que va ocórrer en la superfície del planeta? Confessa que t'has convertit en un agent rebel!
Em van torturar. Em van drogar.
Les imatges i els records estaven barrejats en la meva ment. No podia diferenciar el que era un somni de la realitat. Però vaig sostenir la meva història el millor que vaig poder.
De vegades, la llar a la que tant desitges tornar resulta ser el bosc tenebrós. De vegades, les persones en les quals més confies resulten ser monstres. De vegades, els vilans són els veritables herois.
«Tots som Luke Skywalker».
Em vaig imaginar com Luke Skywalker. Em vaig imaginar com un ésser lluminós.
Vaig sobreviure. Amb prou feines.

Em van expulsar de l'Armada Imperial, així que vaig tornar a Jakku com a carronyer, un més de tants que havien acudit com en rajada al planeta per sobreviure en el cementiri de naus.
Ara, la meva llar són les restes d'un caça TIE. Les ales em proporcionen un bon refugi contra les tempestes de sorra i utilitzo peces de vidre negre que he recol·lectat del llac congelat per construir parets addicionals i un sostre pel qual puc contemplar els estels.
Sé que ell està allà fora, que segueix recorrent la galàxia a gambades i que segueix lluitant per tots nosaltres.



INTERLUDI DOS

—De debò era Luke Skywalker? —va preguntar Tyra, la nena carronyera.
—Doncs... depèn del teu punt de vista —va dir Ulina. El pegat que tenia en l'ull va canviar a un suau i brillant to blau—. Les llegendes dels nostres herois no són el més important; el més important és el que decidim fer de les nostres vides quan aquestes llegendes ens inspiren —va afegir.
Tyra es va mossegar el llavi inferior i va assentir.
Els altres mariners van començar un acalorat debat.
—En realitat, Luke no podria haver estavellat destructors estel·lars a Jakku amb màgia, o sí?
—Ah, llavors ara ets expert en màgia?
—Tal vegada el soldat imperial estava confós.
Finalment, Ulina va intervenir i els va dir que ja era hora que tots s'anessin al llit. Mentre Dwoogan i G2-X netejaven la galera i la coberta, Ulina es va dirigir al celler de càrrega per revisar que els contenidors de la nau estiguessin ben lligats abans d'atracar.
Cansats, els mariners van avançar badallant pels estrets corredors i les atrotinades escales fins als diminuts cubiculums i lliteres que estaven encaixades entre tubs i conductes. El Corrent Díscol estava dissenyat per aprofitar fins al més mínim espai de càrrega, i la tripulació havia d'acomodar-se en els racons i replecs que quedaven.
Teal va esperar al fet que tots es marxessin de la coberta baixa abans d'acostar-se a Dwoogan i lliurar-li un crèdit.
—De nou? —va preguntar Dwoogan sorpresa—. Has estat comprant pràcticament cada nit. Saps, en veritat hauries de tractar d'estalviar. Si segueixes estant famolenca després d'una ració completa, probablement et faci falta dormir més. No pots gastar tota la teva paga en entrepans i begudes. Quan tenia la teva edat...
—Són els meus diners —va respondre Teal abruptament—. No em diguis què fer.
Dwoogan va sospirar i va agafar el crèdit per revisar-ho. Després, va obrir la porta del rebost i va treure un altre paquet de racions. Va dividir el pa i el tub de pasta de nutrients a la meitat, i li va lliurar la mitja porció a Teal.
—Gràcies —va dir Teal—. I si us plau no li diguis...
—Són els teus diners —va dir Dwoogan—. Mentre no estiguis robant de la nau, la qual cosa facis no és assumpte de ningú, ni tan sols del Capità Tuuma.
Teal va caminar silenciosament de puntetes fins a l'armari de manteniment, el qual es trobava al costat de la sala de màquines. Va esperar en les ombres fins assegurar-se que no hi havia ningú a prop i s’escapolí dins de l'armari. Va gatejar per l'espai que hi havia entre dos gruixuts tubs refrigerants fins que va arribar a una reixa. La va aixecar, va entrar per l'obertura i va seguir gatejant cap avall. Després d'alguns girs i voltes, va arribar a una petita sala, que amb prou feines tenia espai perquè ella pogués estar dempeus o recolzada. Possiblement un dels amos anteriors del Corrent Díscol havia construït aquest compartiment per usar-ho com a amagatall en cas d'un atac pirata, o tal vegada només ho havien deixat oblidat durant alguna remodelació. De qualsevol manera, cap dels membres de la tripulació de Tuuma sabia de la seva existència, excepte Teal.
—Escolta, et vaig portar una mica més de menjar.
La dona que es trobava a la sala era una mica més gran que Teal. Portava una túnica blanca d'un material gruixut i amb un moviment fluid, el seu llarg cabell negre estava lligat en una cua de cavall senzilla; era la viva imatge de la simplicitat, completament fora de lloc entre les canonades zigzaguejants i els nius de rates fabricats a força de cables exposats que l'envoltaven.
—Gràcies —li va dir a Teal—. El menjar que em vas portar abans va ser suficient. No necessito gran cosa, ja que no em moc molt. Em sento molt malament de prendre el teu menjar tot el temps.
Teal va partir el pa per la meitat i li va lliurar el tros més gran, juntament amb la pasta de nutrient, i va començar a mossegar la resta del pa famolenca.
—Necessitaràs les teves forces —va remugar mentre mastegava—. Quan arribem al port demà, escanejaran tota la nau. Haurem de treballar una mica aquesta nit per preparar la teva fugida. Tuuma ens mataria a ambdues si s'assabenta.
La dona va assentir i no va protestar més. Va mastegar lentament i pensativa, com si no estigués preocupada en absolut per anar com a polissó en una nau, tenint en compte que el seu capità no tenia escrúpols ni dubtaria a llançar-la fora dels compartiments hermètics si la descobrís.
Teal es va acabar el seu tros de pa d'unes quantes mossegades. En comptes de quedar-se mirant el menjar a la mà de la dona, va decidir distreure's explicant-li a la dona les històries que Dwoogan i Ulina acabaven de relatar.
L'atenció de la dona es va aguditzar quan Teal va esmentar l’Ala-X de Luke Skywalker; la seva mirada va semblar il·luminar-se, però no va dir res; va seguir mastegant i escoltant a Teal.
—Saps, pot ser que jo també conegui una història de Luke Skywalker —va dir quan Teal va acabar.
—De debò? —va preguntar Teal sorpresa. La dona no li feia l'efecte de ser una viatgera experimentada o una aventurera. De fet, semblava haver quedat fascinada per les històries que Teal li havia explicat durant les últimes setmanes, exclamant emocionada per la més mínima de les victòries; per exemple, aquella vegada en la qual Teal va aconseguir convèncer a un comerciant en Ara Dyelle que un ou de llangardaix ordinari era en realitat un artefacte que valia cinc racions completes. D'altra banda, la dona no li havia explicat a Teal ni una sola història.
—Puc escoltar-la? —va preguntar Teal emocionada.
La dona va dubtar.
—D'on provinc... en realitat se suposa que no haig de...
Teal no va insistir. Tots tenen dret a guardar els seus secrets. A ella tampoc li agradava parlar del seu passat amb qualsevol.
Teal havia descobert a la dona ocultant-se en els compartiments més apartats pràcticament a l'inici del viatge del Corrent Díscol i, en comptes de denunciar-la als seus oficials, Teal havia decidit ajudar aquesta polissona a ocultar-se. Simplement va sentir que era el correcte. Després de tot, la primera vegada que va escapar dels esclavistes en les colònies, un hutt mecànic molt amable l'havia ajudat a ocultar-se en un transport miner sense demanar-li res a canvi.
La dona va tancar els ulls, semblava estar meditant o pensant molt la situació. Teal era a punt de recordar-li que necessitaven preparar-se per a la seva fugida en el matí quan la dona va obrir els ulls i va assentir decididament.
—Confio en tu, i confio que el fet que m'hagis parlat de Luke Skywalker aquesta nit significa alguna cosa. Deixa'm explicar-te una història...



 Següent

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada