dissabte, 18 d’abril del 2020

Les llegendes de Luke Skywalker (e-1)

Anterior


AQUESTS NO SÓN ELS DROIDES QUE BUSQUEN.
—OBI-WAN KENOBI






JO, DROIDE

Nosaltres els droides pensem en binari. Un i zero, encès i apagat, sí i no. Això ens dóna claredat, ens fa feliços. Les coses són reals o no ho són, se saben o no se saben. Un individu pensant és o un ésser orgànic o un droide. Simple, veritat?
Almenys en la majoria dels casos.

Sóc una droide de construcció de la sèrie Z7, manufacturada per Structgalactis, Inc. i equipada amb un dels primers jocs de bandes omnidireccionals de zero fricció al mercat. Vaig ser dissenyada per a treball pesat, com cavar fosses, netejar camps, aplanar terrens, construir nous edificis... bàsicament tot el necessari perquè la civilització pogués florir en la salvatge naturalesa dels planetes recentment colonitzats. El meu cos en forma de dau mesura tres metres d'alt i està equipat amb dos braços simètrics als quals se'ls poden agregar diversos additaments de terminal depenent de les necessitats dels usuaris: pales, elevadors de potència, ganxos, aixades, ariets de demolició, operadors de piles, entre altres coses. He treballat en tot tipus de terreny i clima que es puguin imaginar: gel, jungla, pantà, antics jaços marins polits per la sorra. Sempre he fet el meu treball amb alegria i m'he guanyat honestament les meves recarregues d'energia.
Uns anys enrere vaig formar part d'un equip que estava construint un nou assentament en la tundra de Cro-Akon. El costum del lloc era que els treballadors orgànics prenguessin un descans al migdia per esmorzar junts. Els droides que treballàvem amb l'equip de construcció no necessitàvem menjar, però vam decidir adoptar el costum de reunir-nos al migdia per recarregar-nos. Aquells que tenien bateries solars estenien els seus panells sota la feble llum solar que hi havia per reunir una mica d'energia; la resta de nosaltres ens alternàvem per usar l'endoll, bevent les restes de l'energia subministrada pels generadors geotèrmics.
M'agradava aquest costum, ja que ens permetia als droides intercanviar històries o nous xips de programació.
—Gràcies per haver-me ajudat a desenterrar aquesta soca d'arbre fa estona, Zeta —va dir Z5-TXT, un droide especialitzat en anivellació. Tots els treballadors, tant droides com orgànics, em deien Zeta perquè la meva designació completa era massa llarga per pronunciar fàcilment.
—No hi ha problema —li vaig dir.
—Desenterrar aquesta soca va consumir el vuitanta-tres per cent de la meva bateria —va dir Z5-TXT—. No vaig pensar que les arrels haguessin penetrat més de dos metres sota la superfície. Per aquesta vegada, en veritat necessito aquesta recarrega de migdia.
—És un tros de fusta interessant —vaig dir—. No et recorda a l'holograma del decàpode d'aigües profundes que van pujar a la nostra programació abans del treball que vam tenir en Quan-Shui? Estava pensant a tallar una estàtua amb ell...
—Oh, Zeta, sempre se t'ocorren projectes d'allò més estranys —va dir D-LKS, un aixeca-càrregues. El seu llenguatge binari sempre tenia una espècie de to aspre, que combinava bé amb la seva personalitat—. Ja tenim sis de les teves escultures fetes amb soques d'arbres en la vora del lloc de construcció. Per a què malgastar energia fent coses que no serveixen per a res?
—Deixa-la en pau —va dir Z5-TXT—. Zeta pot fer el que ella vulgui sempre que no utilitzi més de la seva quota justa d'energia.
Vaig tocar la seva esquena gentilment com a senyal d'agraïment. Tallar i furgar era un passatemps que tenia. Jo ho explicava, des del punt de vista de la lògica, com una manera de desenvolupar els meus circuits de moviments fins i així ampliar les meves habilitats i fer-me més rendible; però la veritat era que els meus processadors simplement gaudien el pessigolleig que em produïen els nous patrons en coalescència amb les meves portes lògiques mentre creava alguna cosa bella a partir d'un bloc de fusta. Suposo que les noves vies de conducció elèctrica també reduïen la taxa de consum d'energia en els meus circuits, la qual cosa era bo, perquè sempre em sentia més calmada després de tallar.
D-LKS era a punt de seguir discutint, quan la llum que hi havia al nostre voltant es va enfosquir i els droides que tenien panells solars van començar a emetre sons d'alarma. Vam alçar la mirada i vam veure una nau estranya en el cel, que estava descendint on ens trobàvem nosaltres. Tenia la mateixa forma que un ram de dagues pintat de color blau mitjanit, i immediatament vaig saber que s'acostaven problemes.
«Esclavistes».
—Corrin! —Vaig augmentar la potència de sortida del meu digitalitzador i tant els treballadors orgànics com els droides es van dispersar en totes direccions, amb l'esperança de trobar algun amagatall entre les glaceres o els petits grups d'arbres de tronc gruixut que estaven dispersos per la tundra.
No obstant això, Z5-TXT, ranquejant sobre les seves tres potes curtes amb rodes, es va quedar enrere. Havia drenat les seves reserves d'energia quan va estar arrencant l'obstinada soca d'arbre i no havia tingut suficient temps per recarregar-se durant el descans. La roda de la seva pota esquerra va tremolar, s’embussà en un solc i va fer que ella caigués al terra. Les seves rodes gemegaven impotentment i ella no aconseguia aixecar-se.
—Vés-te’n, Zeta —em va dir feblement amb un bip—. Deixa'm.
—Això no ocorrerà —li vaig dir fermament. Era el deure d’aquells droides amb més energia ajudar a aquells que en tenien menys. No sé d'on havia tret aquesta part de la meva programació, però creia en ella tant com creia en totes les històries sobre el Faedor.
Vaig escanejar 962 opcions disponibles en un mil·lisegon, i cap d'elles ens permetia escapar a totes dues i posar-nos fora de perill. Era massa pesada com perquè la carregués i no hi havia temps que la recarregués amb les meves reserves d'energia.
Però sí hi havia una opció que la salvaria.
Vaig prendre la cèl·lula d'energia que estava en les meves bandes frontals i la vaig arrencar. Era l'única cèl·lula d'energia prou petita en el meu cos com per anar-li bé. La vaig col·locar de pressa en l'endoll que es trobava en l'esquena de Z5-TXT. Després, la vaig aixecar i la vaig posar sobre les seves tres rodes.
—Vés-te’n!
—I què passarà amb tu?
—Recalibraré els meus activadors per compensar —li vaig dir.
Ella va sortir fugint a tota velocitat, xerrotejant d'alleujament. La vaig observar fins veure que es posava fora de perill en el laberint format per les piles de roques, més enllà de la vora de la clariana.
El que li vaig dir no va ser una mentida, no tinc els circuits per a això. Simplement no li vaig dir què era el que tractava de compensar.
Amb un fort xiuxiueig, l'estranya nau va aterrar darrere meu.
Em vaig donar la volta. Amb les meves bandes frontals immobilitzades, era tot el que podia fer. Havia calculat que aquest seria el resultat més probable quan li vaig donar a Z5-TXT la meva cèl·lula d'energia, i estava concentrant tota la meva energia restant en els meus actuadors de braç, per lluitar contra els esclavistes amb cada volt d'energia que quedés en les meves bateries.
La rampa de càrrega en la part posterior de la nau es va obrir i d'ella va emergir una figura humanoide. Era una tectozin, les extremitats de la qual eren unes poderoses protuberàncies sota una armadura de ceràmica de color verd fosc coberta de rascades i bonys. També sostenia el rifle de pols més gran que hagi vist mai, gairebé tan llarg com la seva alçada.
—Ets un bell espècimen —va dir. Els seus sotjadors ulls van parpellejar en apreciació.
Els seus dits amb urpes van prémer el gallet i els meus processadors es van apagar amb una fallada lògica i un torrent de dolor abrasador.

La nau va saltar de l’hiperespai amb prou feines amb una sacsejada.
Estava desperta, però no podia moure'm. Un arnés de subjecció, que és una versió més barbàrica d'un pern de retenció, bloquejava tots els meus circuits motrius, i ni tan sols aconseguia que el meu vocalitzador emetés un sol bip.
També estava tancada en una gàbia, una de les moltes que es trobaven alineades en tots dos costats de la plataforma central. Cada gàbia contenia un droide. Alguns eren droides de construcció voluminosos o droides de treball pesat com jo, mentre que uns altres eren d'aparença més delicada, del tipus que només és adequat per a treball més lleuger.
Havia observat a la meva segrestadora fer unes quantes parades més en el llarg viatge a través de les estrelles i, cada vegada, portava a bord un lot fresc de droides incapacitats. Alguns encara podien parlar, i amb base en els fragments de converses suplicants i plenes de terror que vaig poder escoltar abans que els presoners fossin silenciats amb arnesos de subjecció, ens estàvem allunyant de les parts més civilitzades de la galàxia i cap a les Regions Desconegudes.
Cap droide que es respecti s'havia aventurat mai a anar a les Regions Desconegudes. I per què ho farien? Hi havia molt pocs centres de servei, mecànics o fàbriques amb peces de recanvi. Probablement caldria embarcar-se en tota una aventura només per aconseguir un endoll compatible on poguessis recarregar energia neta i pura després d'un llarg dia de treball, com tot giny civilitzat.
De sobte, una pantalla de visualització es va encendre al final de la plataforma, mostrant un planeta que orbitava al voltant d'un tènue sol vermell. El planeta estava embolicat en una atmosfera ataronjada molt densa que ocultava totes les característiques de la seva superfície. No em va semblar un lloc hospitalari per a éssers orgànics... encara que tampoc semblava molt acollidor per a droides.
Mentre la nau d'esclaus s'acostava al nou planeta, una estació espacial va aparèixer gradualment enfront de nosaltres. Era una creació lluenta i etèria, fabricada per hàbitats esfèrics de vidre suspesos entre puntals prims, gairebé invisibles, entreteixits en una gelosia de gasa. El lloc semblava una teranyina coberta de rosada.
Al costat de l'estació espacial, hi havia altres naus lligades que s'assemblaven al ram de dagues que m'havia segrestat a mi i als altres droides.
La nostra nau va atracar enmig d'aquesta xarxa de joies amb una xiulada silenciosa. La pilot tectozin va sortir de la cabina de comandament i es va col·locar enfront de la porta principal al final de la plataforma. Després dels pocs segons que li va prendre a la càmera hiperbàrica estar preparada, la comporta es va obrir.
Dos éssers orgànics molt ben vestits van entrar a la nau, un humanoide i un altre insectoide.
Van saludar a la tectozin.
—Capitana O’rum, benvinguda de tornada a la Gemma.
Un nom apropiat per a aquesta estació.
O’rum, la meva segrestadora, va assentir.
—Lord Kluleyeke i Lady Eekee, el botí és excel·lent aquesta vegada.
Els tres es van passejar per la nau per inspeccionar el carregament. De tant en tant, O’rum detenia als dos nobles per parlar-los sobre les característiques d'algun droide en particular. Assenyalava els múltiples braços d'un dels droides més grans, especialitzats a soldar, apilar, trepar i excavar. Els parlava orgullosament d'alguns dels droides de manteniment més petits, dissenyats per inspeccionar sistemes de canonades i conductes per detectar fugides, i també per reparar petites avaries mecàniques.
Els tres es van detenir enfront d'un grup de gàbies que contenien diversos droides humanoides dissenyats per interpretar, cuinar, cantar i altres labors intel·lectuals.
—Aquests no ens serviran molt en les mines —va comentar Lord Kluleyeke; les seves mandíbules espetegant donaven a les seves consonants un so particularment aspre—. L'àcid per si sol seria suficient per acabar amb ells, fins i tot si la calor i la pressió no els afecten abans.
—Tenim més que suficients droides d'entreteniment en la Gemma —va dir Lady Eekee—. De fet, probablement en tenim massa.
—Però la varietat és la sal de la vida —va dir la Capitana O’rum, aconseguint que d'alguna manera aquesta frase trillada sonés amenaçadora—. Els suggereixo que es desfacin d'alguns dels droides de protocol i entreteniment que ja els hagin avorrit i els reemplacin per aquests. M’emportaré als droides rebutjats amb la resta dels treballadors.
—Nosaltres no demanem tants droides inútils —es va queixar Eekee—. Per ventura estàs tractant d'estirar els teus ja de per si mateix considerables guanys?
O’rum va estendre els braços tranquil·litzadora.
—Per res. Només que serà més fàcil emportar-nos-los. És millor no deixar cap testimoni.
Malgrat la falta de moviment, pressentia que els droides en les gàbies s'estremien en escoltar aquesta discussió. Havien temut pel seu destí des que van ser arrencats de les seves llars, però aquest semblava ser pitjor del que qualsevol dels seus circuits per predir el futur podria haver computat.
En arribar al final de la plataforma, O’rum va replegar les seves urpes i es va donar la volta. Vaig imaginar que la inspecció havia acabat i que estava preparada per discutir la seva tarifa. Però abans que pogués parlar, un fort sotragueig va esclatar en la gàbia que es trobava just a la meva dreta.
—Vaig pensar que els havies contingut i emmordassat a tots —va dir Lady Eekee, arrufant les celles.
—Ho vaig fer —va dir O’rum.
Els tres van treure el cap curiosament dins de la gàbia i jo també vaig enfocar els meus fotoreceptors aquí.
Dins hi havia un petit droide astromecànic pintat de blanc, platejat i blau. D'alguna manera, el droide astromecànic se les havia manegat per tallar un dels seus perns de retenció i el seu cap en forma de dom girava frenèticament d'un costat a un altre, sacsejant el cos de manera defensiva.
—Interessant —va dir Kluleyeke—. Una eina de tall oculta amb un conjunt independent de circuits de motor? Un no pot confiar en restriccions estàndard amb aquests petits esvalotadors. És ben sabut que molts droides de la sèrie R2 tenen modificacions no incloses en el seu disseny de fabricació.
—Seria una excel·lent incorporació per a les quadrilles de treball dels nous túnels d'alta pressió —va reflexionar Eekee—. Un petit droide tan resistent com aquest seria especialment útil per escodrinyar el mineral triturat.
—Abans que l'àcid fongui tots els seus apèndixs, ocults o no —va dir O’rum, rient entre dents.
La gàbia on es trobava la unitat R2 se sacsejà amb més intensitat encara.

Ens van descarregar de la nau i ens van portar a un garatge en funcionament en la Gemma. Mentre els confosos droides brunzien, voletejaven i emetien bips al meu l voltant, jo mantenia els meus audioreceptors oberts i, gradualment, obtenia més detalls sobre la nostra nova vida d'esclavitud.
El planeta ataronjat cobert de núvols tenia una atmosfera tan densa que la llum del sol mai arribava a la superfície. Dels núvols plovia àcid i els centelleigs dels llampecs zigzaguejant proporcionaven l'única il·luminació que hi havia en aquesta eterna foscor. L'aire prop de la superfície era tan pesat a causa de la pressió que podia comparar-se més aviat amb una sopa espessa. La superfície del planeta era desèrtica, sense vida i prou calenta com per fondre plom i estany.
Aquest lloc era conegut com la Profunditat. Res vivia aquí.
—Benvinguts a la Gemma! —va exclamar Lord Kluleyeke mentre caminava d'un costat a un altre en el garatge que es trobava enfront de nosaltres, voltejant per mirar-nos a tots com un professor dictant classe—. Sé que molts de vostès estan espantats, així que estic aquí per tranquil·litzar-los.
No confiava en ell, no ho vaig fer ni per un mil·lisegon.
—Sempre he cregut que és just donar-los a droides com vostès, sense importar el seu nivell d'intel·ligència, una idea bàsica del seu paper. D'aquesta manera, poden apreciar el noble propòsit pel qual han estat alliberats de les seves antigues vides de falsa llibertat, plenes de treball monòton sense sentit.
»La Gemma és un refugi per lords, ladies, magnats i oligarques que pertanyen a un divers nombre d'espècies. A diferència dels insignificants buròcrates i policies de ment petita, només aquells que valoren la veritable llibertat resideixen aquí.
»Abillats amb les millors teles, recol·lectades de milers de planetes, i alimentant-nos de les viandes més delicioses, collides en centenars de sistemes, nosaltres els nobles de la Gemma passem els nostres dies surant d'un hàbitat de cristall a un altre, discutint poesia, debatent filosofia, creant art i component música. La nostra forma de parlar és elegant, els nostres gestos són bells. Aquí, podem governar d'una manera en la qual les democràcies controlades per multituds no ens permeten dur a terme experiments que els oficials covards prohibeixen, i instaurar institucions socials que els jutges i reguladors pedants consideren totalment inacceptables...».
Un dels tècnics que portaven màscares va entrar a emportar-se a un dels droides. El droide, un cantant humanoide, es va tirar al terra aterrit.
—Si us plau! Si us plau! No vull una operació! No vull ser eliminat! Si us plau! Faré el que sigui...!
Un dels tècnics el va silenciar donant-li una descàrrega amb un zapper portàtil. El van arrossegar fins a la sala d'operacions de l'altre costat d'un mur de separació baix.
Lord Kluleyeke, molest que el seu discurs s'hagués interromput amb la commoció, va esperar fins que l'equip d'operacions i la seva víctima desapareguessin abans de continuar.
—És possible que es preguntin, com poden els nobles de la Gemma mantenir aquest bell oasi de veritable civilització quan orbiten un planeta tan inhòspit?
Tots escoltàvem mentre ens explicava que la resposta a la prosperitat de la Gemma es trobava en la Profunditat... o més aviat, dins de la Profunditat. La geologia única del planeta donava lloc a una sèrie de cavernes i fissures subterrànies, formades per àcid. En aquestes cavernes, la calor radioactiva de l'interior del planeta en combinació amb la mescla de minerals que es filtraven del terra a causa de la pluja àcida, formava dipòsits d'un mineraloide que no es trobava en cap altre lloc de la galàxia. Aquest mineral posseïa propietats elèctriques i òptiques úniques a la seva classe, la qual cosa ho convertia en un material molt preuat, per usar-se com una luxosa decoració o bé com un ingredient industrial per a tecnologia experimental. Els comerciants coneixien aquestes gemmes com a «òpals llàgrima» perquè tenien forma de llàgrima i centellejaven amb una lluentor irisada.
Unes quantes vegades a l'any, aquelles naus comerciants que s'atrevien a emprendre el viatge a través de les Regions Desconegudes atracaven en la Gemma, on descarregaven peces d'art rares, antiguitats dels assentaments més antics de diverses espècies, l'última moda de planetes tan diversos com Coruscant i Naboo i delícies exòtiques creades pels millors xefs. A canvi, els nobles de la Gemma els hi lliuraven unes quantes caixes d'òpals llàgrima i les naus es marxaven silenciosament.
Vaig suposar que els comerciants no els preguntaven com minaven els òpals i probablement evitaven esmentar la flota de creuers en forma de daga que es trobaven al voltant de la Gemma.
—Probablement hagin aconseguit apreciar la flota d'assalt de la Gemma quan venien arribant —va continuar Lord Kluleyeke amb la seva veu aspra i virolada—. Està equipada amb les armes més poderoses que es puguin aconseguir, legals o il·legals. I tota aquesta preparació, els meus estimats droides, és per al seu benefici.
»Doncs veuran, els meus encantadors esclaus mecànics, les mines de la Profunditat són llocs durs, no aptes per als cossos i ments refinades dels orgànics. A causa de l'àcid, la pressió i la calor, ni tan sols els droides de construcció més forts sobreviuen més d'uns quants mesos. Per poder seguir amb la producció d'òpals llàgrima que ajuden a mantenir la vida moralista dels lords i ladies de la Gemma, necessitem un subministrament constant de droides nous «alliberats» de la resta de la galàxia.
»No es considerin sacrificis ni esclaus! En comptes d'això, els convido a pensar en vostès mateixos com els blocs de construcció que donaran motiu a la glòria de la veritable civilització! Com és possible que els filòsofs, artistes, els grans lords i les ladies ens vegem forçats a viure sota el jou de les lleis creades per gent sense visió? Com poden haver-hi noves idees quan les ments brillants estem limitades per regles insignificants i prohibicions? Així com hem d'aixafar i moldre el mineral de base per extreure els preuats òpals llàgrima incrustats en ell, també hem d'estar disposats a aixafar i moldre criatures inferiors i així extreure una existència més purificada per a les grans ments. Necessitem el seu treball dur i submissió voluntària per ser lliures de viure i pensar amb comoditat, i així poder portar idees noves i visió espiritual a tota la galàxia!».
Es va detenir, com si esperés que aclaméssim.
Els tècnics van sortir des de darrere del mur, amb el droide humanoide cantant arrossegant els peus darrere d'ells. Els seus fotoreceptors tenien una mirada vidriosa. Ja no es queixava.
Un dels tècnics es va llevar la màscara i vaig poder veure que es tractava de Lady Eekee.
—No sé per què et molestes a donar aquest discurs —va dir impacientment—. Mai funciona. A qui li toca!

Em van portar darrere del mur. Estava completament preparada perquè m'esborressin la memòria i ho vaig considerar una mesura piadosa. Però la realitat era molt pitjor.
Ja que els esclavistes de la Gemma volien aprofitar la programació dels nostres fabricants i les experiències i habilitats que havíem acumulat fins al moment, Lady Eekee havia ideat una solució única.
Mentre jo em trobava immobilitzada en la taula d'operacions, Lady Eekee va obrir el panell d'accés als meus circuits més fonamentals i va tallar els cables de seguretat, incloent els circuits d'empatia que em permetien treballar de manera segura amb altres droides i éssers orgànics en llocs de construcció perillosos. Va instal·lar un nou xip, va reemplaçar el panell d'accés i ho va soldar.
El meu processador es va omplir de pensaments horribles: el plaer d'infligir sofriment, la felicitat de provocar dolor, el menyspreu per la justícia, l'obediència absoluta, l'esclavitud total, etc. Sentia repulsió per aquestes intencions alienes a mi, però no podia desfer-me d'elles. Van envair els meus processadors i van dominar el meu sistema.
—No et sents afortunada? —va dir Lady Eekee mentre es girava per mirar-me amb satisfacció—. Els xips d'anul·lació són costosos i no tots els droides obtenen un. Només els instal·lem en els servents i artistes que es queden en la Gemma, i en els droides encarregats de fer complir les regles. Tu supervisaràs que els altres esclaus facin el que se'ls diu en la Profunditat.
En sondejar el xip d'anul·lació amb les meves rutines d'autodiagnòstic, aquest em repugnava, però també estava fascinada pel seu disseny. Intercanviava les seqüències del dolor i el plaer, circumval·lava els circuits d'avaluació de justícia amb acumuladors d'interès propi i ajustava els patrons d'obediència per donar-los prioritat. L'enfocament de programació del xip era senzill, directe, gairebé primitiu. Fàcilment podia trair a una confiança arrogant.
«Puc veure febleses evidents en la lògica del xip. Si tan sols...».
—Oh, això és part del disseny —va dir Lady Eekee, mentre veia el monitor que mostrava becs en el meu camp cognitiu—. Vull que vegis exactament com et canvio el xip, però sense que puguis fer res ni oposar resistència. Vull que entenguis que sóc conscient que el xip té forats molt obvis i que no m'importa perquè mai seràs capaç de treure'ls cap profit. Considero que aquest enfocament és el més efectiu per induir la impotència apresa.
Els meus braços de pala van ser reemplaçats per shockers duals d'alt voltatge, perquè pogués ferir als altres droides. També van posar blindatge addicional al voltant del meu panell d'accés, de manera que fins i tot si la resta del meu xassís es trencava, el xip d'anul·lació seguiria estant intacte. El meu treball era anul·lar totes les rebel·lions de droides i usar el dolor per obligar als esclaus a seguir la voluntat dels nostres amos.
No vaig oblidar qui era, i totes les meves habilitats i la meva programació seguien sent accessibles. Però estava a la mercè de la compulsió dels pensaments foscos que existien en el meu processador. Vaig reunir a tots els droides en un esquif de transport. El petit vehicle platejat es va desprendre de la Gemma i va descendir cap a la densa atmosfera de la Profunditat.
En comptes de lliscar-se per l'aire com una au, l’esquif saltà i es va enfonsar com una balena escamosa que se submergia en l'oceà d'un planeta aquàtic. L'aire era tan dens que les ales de l’esquif es van replegar per simular les aletes primes d'un peix i el pilot automàtic va navegar acuradament al voltant dels fragorosos rugits dels poderosos rajos que centellejaven enmig de la foscor de l'espessa atmosfera.
—Oh, estem condemnats! Ni el Faedor podrà salvar-nos! —es va queixar una dels droides de protocol; la veu del seu digitalitzador tremolava mentre veia fixament els rajos zigzaguejant, cadascun de centenars de quilòmetres de llarg, a través de la diminuta portella. Un sol cop d'aquests podria haver vaporitzat a la petita nau.
Els droides que no estaven equipats amb digitalitzadors de veu xerrotejaven, xiulaven i emetien tota classe de sons en binari; no obstant això, el seu terror era obvi fins i tot per a aquells que no parlaven el seu llenguatge. La intrèpida unitat R2 platejada i blava, el nom de la qual era R2-D2, tractava d'animar als seus companys esclaus amb un concert improvisat de grinyols cantaires sobre el valor dels éssers mecànics, però pocs es van unir a ell. Jo volia fer-ho, però els corrents foscos en els meus processadors no m'ho permetien.
Finalment, l’esquif va aterrar en l'entrada d'un complex miner, una estructura en forma de domatge construït per suportar la pressió aclaparadora de l'atmosfera. Vaig arriar als droides perquè baixessin de l’esquif i entressin a les mines.
Els guàrdies (jo inclosa) vam guiar als grans droides de construcció cap als túnels que conduïen fins a les profunditats de l'interior del planeta, on el seu treball era vorejar entre els estanys d'àcid subterranis i destruir amb els seus blàsters les dures parets de roca, per retirar els trossos de mineral on es trobaven incrustats els òpals llàgrima. La temperatura en aquest nivell de profunditat s'acostava als cinc-cents graus estàndard. Aquestes condicions, en combinació amb la pressió i la corrosió, eren el motiu pel qual cap criatura orgànica, sense importar el tipus de vestit protector que usés, podria sobreviure aquí més d'unes quantes hores. Fins i tot les gruixudes cobertes metàl·liques dels droides de construcció no durarien més d'uns quants mesos. Mentre l'àcid corroïa les carcasses i els puntals, els delicats cables de les seves extremitats començaven a quedar exposats, i els droides de construcció xisclaven per l'insofrible dolor que això els causava.
Després, els guàrdies cridàvem a files als droides mecànics i els de manteniment perquè entressin als túnels amb peces de recanvi de baixa qualitat fabricades a força dels minerals que es trobaven a la regió. Ells s'encarregaven d’apedaçar als droides de construcció danyats. Però aquestes reparacions tan precipitades i inadequades només podien estendre la vida dels droides de construcció per unes quantes setmanes com a molt. Els droides de treball sabien que no hi havia esperança per a ells, les mateixes carcasses trencades i esquelets a mig dissoldre d'esclaus desactivats que suraven en els estanys d'àcid els recordaven això constantment. Una vegada que un droide ingressava en els túnels miners de la Profunditat, mai tornava a sortir. La més insignificant espurna de vida que els quedés estava destinada a extingir-se en la foscor de les mines, ja fos aixafada per ensulsiades de roca, devorada per l'àcid o apagada per explosions accidentals.
A tots els droides de protocol, entreteniment i servei domèstic la presència del qual havia cansat ja als lords de la Gemma els enviàvem a les instal·lacions de revisió en l'entrada dels túnels. Aquí arribaven diverses carretes de mineral triturat que havien d'examinar-se amb cura per trobar la rara lluentor dels òpals llàgrima. Els dits delicats i sensors altament sintonitzats d'aquests droides dissenyats per a treballs lleugers els feien perfectes per a aquesta tasca. Però l'àcid en el qual es trobava submergit el mineral també acabava per corroir la seva pell sintètica i els receptors de dolor que quedaven exposats els feien cridar i lamentar-se. Sense pietat, els empenyíem perquè seguissin treballant, amenaçant-los amb descàrregues elèctriques. I quan les mans dels droides encarregats de revisar finalment es feien malbé a causa de l'insuportable treball o els seus fotoreceptors finalment cedien davant la pressió i la calor, els llançàvem als estanys d'àcid, on els seus xiscles aviat quedaven ofegats.
Jo mateixa volia llançar-me als estanys d'àcid, per posar una fi a la foscor que cobria els meus processadors. Però la coacció instal·lada pel maleït xip d'anul·lació no m'ho permetia. Conscient d’allò en el que m'havia convertit i sense poder per oposar resistència, vaig cridar d'ira en el meu interior.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada