dissabte, 27 de desembre del 2014

No faràs mal (I)


No faràs mal


Erin Endom



I

Tot semblava bastant senzill el dia que em van cridar a l'oficina del comandant Briessen. "Servei destacat temporal", el va anomenar. Naturalment, em vaig preguntar quin tipus de servei destacat necessitava una metgessa d'una nau-hospital, però no vaig haver de preguntar-m'ho per molt temps, només fins que va aparèixer el tinent Haslam: He de dir que no tenia l'aspecte d'un comando d'elit.
Un parell de centímetres més alt que jo, cabell castany clar que començava a clarejar a la part superior, ulls blaus, cara pàl·lida i rodona, complexió prima, semblava un comptable. Però per llavors tot el món en la Rebel·lió coneixia la seva reputació. Què podia voler ell de mi?
Em vaig assabentar poc després. Gebnerret Vibrion, el cap polític d'una altra cèl·lula rebel, havia estat capturat pels IMPES i estava sent interrogat a Selnesh, un important planeta presó en el Sector Irishi. Sabia massa com per ser deixat en custòdia, si no aconseguien fer-lo parlar aviat, el matarien. Bé, podia entendre això. Jo no portava molt de temps amb la Rebel·lió, però fins i tot jo sabia que, donat el temps suficient, qualsevol persona podia enfonsar-se, i acabaria fent-ho, davant la pressió d'un interrogatori: tortura física, drogues, amenaces als éssers estimats, tot el món té un punt de ruptura. De manera que, on entrava un metge a la foto? Resultava que en Vibrion era un home humà de prou edat amb la síndrome de Zithrom, un problema renal que l'obligava a prendre dosis contínues de Clondex per tal de seguir amb vida. Era gairebé segur que els IMPES no es preocuparien d'atendre als seus problemes mèdics. Encara pitjor, abans de morir, començaria a delirar. I qui sap quins secrets podria compartir llavors?
Així que em vaig presentar a la reunió prèvia a la missió, amb no poca aprensió. No m'havia unit a la Rebel·lió per a una vida d'aventures, m'havia allistat per salvar vides. (Estrelles, això sona pompós. És més exacte dir que m'havia allistat per tenir una feina estable fent el que se’m dóna bé, en benefici dels Bons.) Em vaig sentir encara més fora de lloc quan vaig conèixer als altres membres de l'equip, tots ells comandos: la Melenna, una dona petita, alegre, i exquisidament bonica, amb una cabellera solta de rínxols daurats i els ulls blaus més freds que havia vist en la meva vida, en Gowan, un home gran de pell fosca, sens dubte el tipus de persona forta i silenciosa, l’Enkhet, un noi alt, prim i pàl·lid amb un aspecte que deia a veus "pirata informàtic", en Liak un wookiee “relativament” petit amb llarg cabell castany daurat i una aura gairebé palpable de calma al seu voltant, i en Haslam, que ens mirava a tots nosaltres amb la seva freda mirada analítica.
- El pla -va dir després d'una llarga estona -és entrar, anar a per Vibrion i sortir el més silenciosament possible. No anem a desmantellar el centre d'interrogatoris, no farem una matança d’IMPES, no anem a per la glòria. Anem a per Vibrion. Punt.
El seu to de veu em feia incòmode.
- A per ell en quin sentit? -vaig preguntar.
- En el sentit que hàgim de fer-ho- va respondre en Haslam amb calma -. Si podem evacuar, bé. Si no podem fer-ho, podem proporcionar-li una mort més ràpida i senzilla que la que li donaran els IMPES, i podem impedir que parli. Algun problema amb això, doctora Leith? - Va fer un lleuger èmfasi en el títol.
 En realitat, si. Podia entendre el seu raonament: carregat amb el rescat d'una persona que no podia caminar pels seus propis mitjans, gairebé no hi havia possibilitat que l'equip sortís intacte. D'altra banda, jo era una doctora, i la meva feina era fer tot el possible per salvar el meu pacient. Vaig mantenir la boca tancada de moment, però la sensació d'opressió a la boca del meu estómac estava augmentant considerablement.
- Molt bé -es va dirigir als altres -. Operació bàsica de recollida d'orfe ximple i fuga... l'hem realitzat centenars de vegades. Ens infiltrem al centre d'incògnit: Melenna, Liak, vosaltres sou els presos; escenari estàndard de contrabandistes sospitosos de ser simpatitzants rebels. Gowan i Enkhet són soldats d'assalt, jo l'oficial al comandament. Aurin - es va tornar cap a mi -, hauràs de ser una altra presonera. Anaves a agafar un passatge amb la Melenna i en Liak a Sestooine, has estat capturada per error, i no saps res de res. Només mantingues la boca tancada i ho faràs bé. Quant material necessites portar?
Per sort, havia tingut la precaució de pensar en això amb antelació.
- Puc arreglar-me-les amb un sol medipac -vaig contestar una mica precipitadament -. Necessitaré omplir-lo amb Clondex addicional i una mica d'equip especial.
- Bé. Arribarem al sector presó, esbrinem on és, després ens desfem dels guàrdies i entrem a la seva cel·la. Un cop entrem, el teu treball és aconseguir posar-lo en alerta i en moviment ràpidament, si és possible. Si no pots, haurem de... sortir sense ell. - Els altres van assentir casualment, vaig tenir la sensació que la seva vacil·lació havia estat totalment dedicada a mi -. Una vegada que estigui dempeus, tornem a la llançadora. Per a aquesta part, prendrem els túnels d'accés de manteniment.
Va tocar un botó a la consola de sobretaula, i un esquema hologràfic d'una instal·lació d'estil Imperial va sorgir del centre de la taula, un altre ajust, i una sèrie de passatges es van destacar en vermell. La ruta des de les cel·les de la presó als molls d'atracada era llarga, tortuosa i confusa.
La Melenna va riure.
- Aquí és on entra en joc en Liak. El seu poble és arborícola; pot trobar el seu camí a través de qualsevol estrany laberint de branques sense donar mai un gir equivocat. Per alguna raó, funciona també en estacions espacials. No acabem d'entendre-ho, però no ho discutim.
- El raig tractor és només una única unitat -va continuar en Haslam -. Disseny feble, diu que no creuen que ningú pugui escapar. Gowan, entraràs a l'ordinador principal i el desactivaràs mentre el nostre metge aquí present estigui tractant en Vibrion. A plena potència i amb unes quantes de les fantàstiques modificacions de naus de l’Enkhet, hauríem de ser capaços d'allunyar-nos prou per poder saltar a l'hiperespai. Preguntes?
Si algú tenia alguna, no ho anaven a admetre, l’única resposta va ser una sèrie de lleugers gestos de la resta de membres de l'equip. Jo en tenia una, i m'estava molestant tant que ni tan sols vaig reaccionar davant l'interessant fet que era en Gowan, i no l’Enkhet, l'expert en ordinadors. En Haslam em va mirar bruscament, però es va limitar a dir:
- Està bé, podeu anar-vos-en. Ens trobarem fora de la llançadora matí a les 6:00, hangar 36. Dormiu tots una mica. Aurin, queda't un moment, si us plau...
Quan vam estar sols, vaig dir:
- Va deixar una cosa fora de la sessió informativa. Què passa si no puc aconseguir que es mogui? No crec que es refereixi a què simplement ens marxem i el deixem amb vida. Qui s'encarregarà de la feina bruta?
- Francament, preferiria portar amb mi un droide metge -va dir en Haslam amb fredor -. Fica una fallada en la seva programació, i farà exactament el que la missió exigeixi i no desenvoluparà cap escrúpol moral en l'últim minut. Desafortunadament, els MD’s són cars. Els metges humans són molt més barats i més fàcils de reemplaçar.
-És bo saber que sóc prescindible -vaig murmurar en veu baixa. En Haslam va ignorar el comentari, però després d'un moment una mica de la fredor va desaparèixer del seu rostre, deixant un aspecte de gairebé impotència.
- Aurin, no obtinc cap satisfacció matant. Tinc una feina a fer aquí, igual que tu. El fet és que no podem deixar que mori a les mans dels imperials, o de la seva malaltia. I no és només per la informació que pugui revelar. L'interrogatori és... bé, no és una forma agradable de morir. Vull treure’l amb vida tant com tu, però potser no sigui possible. La pregunta és, si arriba el moment... Pots donar-li alguna cosa perquè sigui ràpid i senzill per a ell?
- M'està demanant que el mati. No puc fer això. -Si d'alguna cosa jo estava segura enmig d'aquesta confusió, era d'això. A part de qualsevol altra consideració, havia fet un jurament abans que em deixessin sortir de l'Acadèmia de Medicina de Byblos: en poques paraules, consistia a "Abans de res, no faràs mal".
En Haslam no es va sorprendre.
- Està bé -va sospirar -, és la meva responsabilitat. Jo me n'ocuparé d'ella. - Després, en un murmuri, va afegir -: Maleïda sigui, m'agradaria que no obliguessin a això.
Vaig dubtar. No em va agradar el curs dels pensaments que es desenvolupaven en la meva ment: Mira, si aquest tipus morirà de tota manera, no és el teu treball com a metge assegurar-te que sigui tan senzill com sigui possible? Si no el podem treure, en Haslam li fotrà un tret. Si no pots aplacar la teva consciència prou per proporcionar-li una sobredosi de potassi i que sigui ràpid i sense dolor, no pots almenys sedar-lo prou com per es quedi adormit?
Però això vol dir que estaria ajudant al Haslam a matar-lo. M'estan arrossegant a aquesta missió per salvar-li la vida, si és que és possible, no per ajudar-los a acabar amb ella.
Estàs en la missió per servir al teu pacient el millor que puguis, tant si això significa salvar la seva vida com ajudar-lo a morir tan tranquil·lament com sigui possible.
Déu meu, odio això!
- Puc donar-li una mica de conergin -em vaig sentir dir abruptament. Estava vagament sorpresa d'escoltar que la meva veu sonava ferma i estable; les entranyes certament no ho estaven -. No el matarà, però el deixarà en un somni prou profund per tu per fer el que s’hagi de fer.
En Haslam es va aixecar bruscament.
- M’ajudaràs?
-L’ajudaré. Però només després d'haver intentat tot el possible per aconseguir que es mogui i pugui sortir-hi. I aquest és un problema mèdic, no militar. Ha de ser la meva decisió. No la seva. -Vaig sostenir la seva mirada amb la meva, sentint-me malalta -. Si això no és acceptable, vostè i la Rebel·lió poden trobar un altre metge. O un androide.
- Fet -va respondre en Haslam, prenent el meu canell com si estiguéssim tancant un tracte de negocis. Que era, per descomptat, el que estàvem fent.

***

El vol a Selnesh va ser relativament curt, només quatre dies a l'hiperespai. Per descomptat, quatre dies amb el dilema que penjava sobre el meu cap són una eternitat o fins i tot més. Me'ls vaig passar fent i refent el meu medpac per a una major eficiència, revisant mentalment el pla de reanimació, i acostumant al pes del blàster de suport en la meva màniga esquerra. La Melenna me l’havia lliurat just després d'entrar a bord com si fos una qüestió de rutina.
- Espera ! -Vaig exclamar -. No vull això. Ni tan sols sé com usar-lo.
- Realment simple. -La Melenna va arronsar les espatlles -. Apuntar i disparar.
- Però jo no el vull! Sóc metge! Jo no disparo a la gent!
- Aquest viatge, és possible que hagis de fer-ho. - Fastiguejada, la Melenna va aixecar la màniga de la meva roba, va subjectar la petita pistolera al voltant del meu avantbraç i la va enganxar amb un últim so de clic -. Si no pots, no ho facis. Només tracta de no disparar-nos a cap de nosaltres, d'acord?
Saltem de nou a l'espai normal sobre Selnesh cap a la mitja tarda del quart dia. Si jo decidís construir un planeta presó des del nucli cap a l'exterior, hauria estat així: una bola de roca grisa enmig del no-res, el seu sol només una brillant estrella blava. "Desolat" ni tan sols servia per començar a descriure’l. La superfície estava totalment desproveïda de color o vegetació. L’estèril cúpula blanca de plastiacer de la presó s'alçava com un fong directament sota nostre a mesura que descendíem. No hi havia en aquest món literalment cap altre lloc on anar que pogués albergar vida durant més d'unes poques hores. Vaig poder veure per què ningú s’escapava d'aquí.
Mentre l’Enkhet, ja en la seva armadura de soldat d'assalt, intercanviava cadenes de codi i paraules de cortesia amb l'estació d'acoblament, la resta de nosaltres s'alineava per preparar l'engany. La Melenna portava equip de comerciant independent, en Liak només el seu pelatge, i jo una túnica i uns pantalons normals de civil, el preciós medipac estava subjecte al voltant de la meva cintura sota la llarga túnica folgada. Els tres portàvem manilles als canells. En Gowan, també amb armadura, sostenia un rifle blàster amb el que apuntava curosament a terra. En Haslam vestia un uniforme gris d'oficial i semblava, almenys per a mi, totalment oficial i intimidador.
Les sacsejades de l'aterratge a la badia van ser lleus; evidentment l’Enkhet era tan bon pilot com tothom deia que era. Vaig prémer els punys amb força, i el frec de les manilles en els meus canells anunciava: No m'agrada això. Vull anar-me'n a casa. Ara mateix. No estic feta per a una vida d'aventures. Sentint el meu nerviosisme d'alguna manera, en Liak es va girar i va grunyir quelcom incomprensible, però que sonava tranquil·litzador.
- Pensa que estàs en un holovídeo -va suggerir la Melenna alegrement -. Interpretant el paper d'un pres. Això és el que jo faig. Simplement, no diguis res. Deixa que el tinent sigui qui parli: per això és aquí.
-Gràcies -vaig murmurar. Els nervis sempre m'ataquen a l'estómac, i el meu estava donant salts mortals en aquest moment. Millor l'estómac que les mans, de totes maneres, més val que una doctora tingui la mà ferma, tant si està nerviosa com si no.
L’Enkhet es va unir a nosaltres des de la cabina.
-Tot net -va anunciar amb to informal -. No hi ha hagut problemes. Sembla que estan avorrits.
- Pinta bé -va observar en Haslam -. En marxa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada