dimecres, 13 de maig del 2015

La Prova de l'Heroi (IX)

Anterior



CAPÍTOL 9

-Sempre vaig saber que tenies debilitat pels luxes –va comentar en Roa quan Han i ell van pujar des del taxi retropropulsor que els havia portat a la galeria de la residència Solo, situada en una de les barriades més exclusives del Districte Administratiu.
-No t'emportis a enganys –va dir en Han-. És més petit del que sembla per fora.
Roa va pujar a la galeria i va mirar cap avall, i després cap amunt. Encara que l’elegant apartament estava molt bé situat, hi havia gairebé tantes plantes per sobre com per sota.
-Vaja, Estàs a només tres-cents metres del cim. És gairebé l'àtic -va somriure al Han amb picardia-. Hauries d'estar orgullós del que has aconseguit. No crec que a cap dels meus altres aprenents li hagi anat tan bé com a tu.
-És gràcies a la meva dona -va murmurar el Han, avergonyit -. El seu treball té molts beneficis marginals.
-Sempre és un plaer saber a què es destinen els meus impostos.
La porta va reconèixer al Han i es va obrir. C3PO era al rebedor enrajolat, amb els braços separats del cos i el cap lleugerament decantat.
-L’Amo Solo... i un convidat. Benvingut a casa, senyor -li va dir a Roa-: Sóc C3PO, relacions humà-cibernètiques.
Entrant al rebedor voltat, Roa va xiuxiuejar:
-Estic esperant a sentir el ressò.
-Deixa-ho ja, si us plau –va dir en Han entre dents. A més, abans teníem una casa més petita a Torre Orowood, però quan els nois van començar a créixer...
Roa el va interrompre.
-Per mi no cal que racionalitzis els luxes. Jo no viuria a Coruscant ni per tots els crèdits del Banc de la Nova República, però posats a residir-hi, cal fer-ho en gran.
En Han va arrufar les celles i es va tornar cap a C3PO.
-On és la Leia?
-Al dormitori principal, senyor. Estava ajudant-la a fer les maletes quan em va enviar a recollir això -C3PO alçà un mocador de brilloseda que en Han regalà a la seva dona l'última vegada que van viatjar a Bimmisaari.
-Maletes? On se’n va?
-El cert, senyor, és que encara no se m'ha informat de la destinació.
-Això dificultarà l'elecció de la roba –va comentar en Roa.
C3PO es va girar cap a ell. Si hagués tingut les parts necessàries, els seus relluents fotoreceptors il·luminats haurien parpellejat.
-Senyor?
Roa es va limitar a somriure.
En Han mirà a Roa.
-Espera aquí mentre soluciono això.
Roa va assentir.
-Estic totalment d'acord.
-Amo Solo, senyor, crec que hauré d'acompanyar a la senyora Leia.
-I què? -Li va preguntar en Han mentre s'aproximava a l'escala de cargol.
-Bé, senyor, ja sap el que penso dels viatges espacials, i vaig pensar que podria intervenir en el meu favor.
En Han va deixar anar una rialleta.
-Ho sento molt per tu, 3PO.
C3PO decantà el cap amb un gest de sorpresa, encantat, ja que no havia percebut en absolut el to sarcàstic d'en Han.
-Doncs moltes gràcies, senyor. Pot ser que la compassió no em salvi de les meves responsabilitats, però anima molt saber que almenys hi ha una persona que es preocupa prou com per dir-ho. Fa temps que crec que vostè és el més humà de tots els humans. De fet, la setmana passada li explicava a...
La xerrameca incessant de l'androide va perseguir al Han fins al dormitori principal, on va trobar la Leia col·locant la seva roba sobre el llit. Anava descalça i vestia una fina túnica de brilloseda. Portava els cabells recollits al clatell, però alguns flocs li penjaven per la cara.
-Últimament t'estàs marxant cada vegada que vinc. Igual hauries de deixar la maleta sempre feta.
Ella es va quedar de pedra veient-lo.
-On has estat? Porto tot el matí intentant parlar amb tu.
En Han es va fregar el nas.
-Passejant pels meus records. I de tota manera, tenia apagat l'intercomunicador -va assenyalar la maleta oberta. -3PO m'ha dit que us aneu a algun lloc.
La Leia es va asseure a la vora de l'enorme llit i es va recollir un floc de cabells darrere de l'orella.
-Ni més ni menys que a Ord Mantell. El problema dels refugiats s'ha agreujat. Escassetat de menjar, malalties, famílies separades... I a sobre ara qüestionen els motius que té la Nova República per ajudar-los. El consell assessor m'ha demanat que em reuneixi amb els caps d'Estat de diversos planetes de les Vores del Mig i Interior per discutir possibles soluciones.
-Què sospiten?
-Molta gent creu que, quan ens hàgim alliberat dels yuuzhan vong, la Nova República estarà en posició d'annexionar-se centenars de planetes i sistemes.
-No, si les coses segueixen anant com fins ara.
-Ho sé –va dir la Leia, preocupada.
En Han va contemplar la maleta un cop més.
-No et canses mai de les teves missions per compassió?
-La compassió comença per un mateix –va interrompre C3PO, i després va prosseguir: No, esperin. Crec que la frase és: "La generositat comença per un mateix". Vaja, crec que tinc interferències. L'ansietat de fer les maletes per a un viatge espacial...
-3PO! -Va dir en Han, assenyalant-lo amb un dit amenaçador.
El llenguatge corporal humà era un dels milions amb què C3PO estava familiaritzat, així que va callar immediatament.
La Leia va mirar a l’androide i després al Han.
-Les "Missions per compassió" són la meva feina. Intento ajudar en el que puc.
En Han va assentir amb despreocupació.
-La veritat és que no pot ser més oportuna, perquè jo també vaig a absentar-me un temps.
La Leia se li va quedar mirant.
-On vas?
-No estic segur.
La Leia va alçar les celles.
-No estàs segur?
-Així és –va dir en Han, mirant cap al saló, on Roa admirava una estàtua de vidre que la Leia havia comprant a Vòrtex.
La Leia va seguir la mirada d'en Han.
-Qui és?
-Un vell amic.
-Té Nom?
-Roa.
-Bé, és un començament -va dir la Leia en to jocós -. No sé on vas, però almenys sé amb qui estàs... Per si de cas he de contactar amb tu – va fer una pausa. T’emportes el Falcó?
En Han negà amb el cap.
-Agafa’l quan vulguis.
La Leia el va mirar fixament.
-Han, de què va tot això?
-Anem a la recerca d'un amic mutu.
-I heu de sortir ja?
En Han li va clavar la mirada.
-És ara o mai, Leia. És així de simple -Va agafar una maleta de l’armari i va començar a omplir-la de roba.
La Leia el va mirar un llarg instant.
-No pots quedar-te almenys fins que torni l’Ànakin? Portes tota la setmana evitant-lo.
En Han va seguir donant-li l'esquena.
-Acomiada't tu per mi.
La Leia es va posar davant d'ell.
-Ell i tu heu de dir-vos molt més que un simple adéu. Està confós, Han. Dius que no hauria de sentir-se responsable pel que va passar a Sernpidal, però el teu silenci i la teva ira li indiquen tot el contrari. Has d’ajudar-lo a recuperar-se.
En Han se la va quedar mirant.
-Per a què em necessita? Té la Força –va entretancar els ulls-. Què em va dir en Luke? Que com els nens són Jedi, jo acabaria per no poder mantenir-me a la seva altura. I això és exactament el que ha passat. M'han sobrepassat.
-Luke no volia dir això –la Leia es va acostar a ell-. Han, escolta’m. La necessitat de l'Ànakin de venjar a Chewie té tant a veure amb complaure’t a tu com amb perdonar-se a si mateix. Necessita la teva comprensió i el teu suport. Necessita el teu amor, Han. Ni tan sols la Força pot donar-li això.
En Han esbufegà.
-Si intentes fer que em senti culpable, ho estàs aconseguint.
-No intento fer que et sentis culpable. Només intent... -es va detenir i va deixar caure les espatlles-. Oblida-ho, Han. Saps què? Potser et vingui allunyar-te per un temps.
En Han no va respondre, es va acostar a la unitat de la paret i va començar a rebuscar en un dels calaixos. Al cap d'una estona va trobar la seva vella pistola làser DL-44, de trenta anys. Va passar el polze pel nucli del pont superior i es va ficar l'arma a la funda, tallada expressament per deixar al descobert el fiador del gallet.
La Leia li va veure ficar l'arma a la maleta.
-Promet-me que això és per a un concurs de punteria –va dir ella, preocupada.

-OOOOO-

A primera vista, el maletí que penjava de la mà de l'humà de complexió atlètica i pantalons barats semblava una maleta corrent, alguna cosa en el que no es fixarien els lladregots de la terminal de Bagsho, a Nim Drovis. La fermesa amb què agafava el maletí podria haver revelat a més d'un que el contingut era més valuós del que semblava, però amb l’home n'hi havia prou per dissuadir fins el lladre més desesperat. Caminava amb total confiança, i l'àmplia jaqueta que portava no ocultava del tot l'amplada de les seves espatlles. I, a més, era obvi que intentava passar desapercebut a qualsevol preu.
Va creuar la duana sense incidents i va seguir les indicacions fins al transbordador que el portaria a les Instal·lacions Mèdiques del Sector.
Nim Drovis havia canviat des de l'època en què Ism Oolos dirigia el complex. La Nova República havia finançat una estació meteorològica per regular les abundants i habituals pluges, en compensació pels efectes de la plaga de la Llavor de la Mort durant el regnat de Seti Ashgad, al proper Nam Chorios, i els Jedi havien negociat un acord entre els drovians i les tribus gopso'o. Els líquens i fongs que creixien de forma descontrolada estaven ara sota control, i els canals de la Ciutat Vella ja no eren els pantans fètids d'antany. La cria de llimacs s'havia convertit en el negoci del segle.
Quan va arribar al renovat centre mèdic, l'home del maletí es va alegrar en silenci veient la quantitat de guàrdies drovians armats que es movien per les rodalies, amb els rifles làser entre els tentacles o les pinces. Després de sotmetre’s a l'escàner de l'entrada, se li va permetre l'accés a la espaiosa zona de recepció gestionada per drovians i humans, alguns dels quals podien descendir dels alderaanians que en un principi van colonitzar Nim Drovis.
L'home es va acostar a la recepcionista droviana del taulell principal.
-Tinc una cita amb el doctor Saychel.
-Digui'm el seu nom -va dir ella amb la boca plena de zwil.
-Cof Yoly.
Ella li va indicar que prengués seient. Una estona després li va demanar que tornés al taulell, on una veu humana es va dirigir a ell des d'un intercomunicador.
-Aquí el doctor Saychel. Ha preguntat per mi?
-Sí. Crec que he contret triquinitis a Ampliquen.
-I per què no es va tractar allà?
-El Centre mèdic es va negar a acceptar la meva assegurança.
Saychel es va quedar en silenci un moment.
-Entri per la porta de l'esquerra del taulell i seguiu les indicacions per arribar al laboratori.
Les indicacions li van fer passar per davant de primitives sales de consulta i d'operacions, entrar i sortir d'edificis de fusta, portant-lo finalment a un laberint de passadissos mig il·luminat, on dotze anys abans es van posar en quarantena a les víctimes de la plaga de la Llavor de la Mort. Saychel, el cap d'estació de Nim Drovis, portava un vestit anticontaminació parcialment segellat i unes ulleres de macrolent.
-Benvingut a Bagsho, major Showolter –va dir en Saychel calorosament -. Mai vaig pensar veure per aquí algú del seu rang.
-Doncs vaig ser jo qui va guanyar en tirar la moneda –va dir Showolter. Crec que puc comprendre l'interès de tots.
En Showolter i Saychel es coneixien de Coruscant, on van treballar junts en un pis franc a les entranyes del Districte Governamental, alternant-se ocasionalment amb gent com Luke Skywalker, Han Solo i Lando Calrissian. L'espessa cabellera rossa d’en Saychel s'havia esdevingut un blanquinós casc groc, i tenia les galtes enrogides pels capil·lars trencats.
-Estic segur que ets tu –va dir en Saychel-, però vull comprovar-ho. Showolter va assentir i va obrir els braços per sotmetre’s a l'escàner que Saychel va treure d'una dels butxaques del vestit d'aïllament.
-Per això li paguem, professor.
L'escàner va localitzar ràpidament l'implant que Showolter portava al bíceps dret i va verificar la seva identitat.
-On estan els nostres dos trofeus? –Preguntà en Showolter.
Saychel el va conduir a través d'una porta amb seguretat retinal, fins a un enorme finestral de transpariacer que donava a la part posterior del laboratori. Els dos suposats desertors yuuzhan vong es trobaven a la sala a la qual donava la finestra, vestits amb roba d'hospital, asseguts en llits separats i conversant tranquil·lament en el que Showolter creia el seu idioma. A la sala hi havia també una taula, cadires i una unitat portàtil de tocador.
Observant la femella yuuzhan vong, els ulls castanys d’en Showolter es van obrir interessats.
-No vaig pensar que l'enemic fos capaç de produir una cosa tan atractiva.
-Sí -va assentir en Saychel, mirant a través del transpariacer -, és un espècimen atractiu.
-I l'altre què és? La seva mascota o el seu company?
-Una mica les dues coses, crec. En qualsevol cas, són inseparables. I la "mascota", a falta d'una paraula millor, sembla tan llesta com la seva propietària.
-Tan llesta? És femella?
-Sens cap dubte. Potser pertany a una espècie autòctona de la galàxia natal dels yuuzhan vong, o potser l'hagin generat de forma artificial..., genèticament.
-Algun problema amb el trasllat?
Saychel negà amb el cap.
-No em preguntis d'on els van treure, però l'equip del Soothfast els va treure del pou en una gàbia d'energia. Els vam posar aquí després d’acabar amb els escàners i les proves inicials.
-He llegit els informes. Alguna sorpresa?
-Res digne de menció.
-I la càpsula de salvament?
-És igual que els caces yuuzhan vong, encara que mancat d'armament. Està composta d'una espècie de corall negre, i es mou impulsada per un dovin basal... que, per desgràcia, havia mort a la seva arribada -Saychel senyalà una taula propera on una massa blava d'un metre d'ample i en forma de cor flotava en un gran recipient ple de líquid conservador.
-És més interessant que el vostre motor retropropulsor estàndard.
-Bastant –va dir Saychel molt seriós.
En Showolter mirà a un segon recipient, més petit, que contenia un dispositiu marró de la mida d'un cap humà, coronat per una mena de cresta.
-Què és aquesta cosa?
Saychel es va acostar al recipient.
-S'adapta a la descripció d'un víllip... Un comunicador orgànic.
-Està viu?
-Això sembla.
-I... Ha dit alguna cosa?
-No, però no se m'ha acudit preguntar-li res.
En Showolter va arrufar les celles, fent-se un massatge inconscientment al bíceps dret, i després va mirar als presoners.
-Han rebut aliment?
-El normal. Encara que la veritat és que a la petita sembla agradar-li el nostre menjar.
-Potser sigui així com guanyem aquesta guerra: amb menjar.
-He sentit suggeriments més absurds.
-Heu aconseguit parlar amb elles?
-La Yuuzhan vong..., el seu nom és Elan, per cert, parla Bàsic. Diu que aprendre va ser part de la seva formació.
-Formació de què?
Saychel va somriure.
-Agafa’t. És Sacerdotessa.
En Showolter arquejà les celles.
-No pot ser cert -Mirà a Elan-. Em pregunto si practicarà el celibat.
-No se m'ha ocorregut preguntar-li-ho -va dir en Saychel-, però semblava sincera respecte a la seva petició d'asil polític. Per passar l'estona, li vaig fer una anàlisi de tensió a la veu, i els resultats recolzen la meva opinió.
-Han demanat alguna cosa més?
-Reunir-se amb els Jedi. Elan afirma tenir informació sobre una plaga d'espores que els yuuzhan vong van alliberar abans d'iniciar la seva invasió. Showolter es va gratar el cap.
-A la mascota li agrada el nostre menjar, la Sacerdotessa parla bàsic, coneix l'existència dels Jedi i vol asil... I ara em diràs que han apostat en les finals de pilota –sospirà -. El director Scaur vol que els portem a Wayland per a una reunió preliminar. Discretament, és clar. Ja s'ha avisat als nostres agents noghri.
-Aneu a organitzar vosaltres el trasllat?
En Showolter va assentir.
-És obvi que és un parany –va dir en Saychel-. Em refereixo a aquestes dues.
-Per descomptat. Però també podria ser la nostra única oportunitat d’interrogar-les, i no estem en posició de deixar passar res semblant. Encara que hàgim de concertar aquesta trobada amb els Jedi.

-OOOOO-

-Benvingut a bord –va dir en Roa quan Han i ell van arribar al final de l'emmoquetada rampa de passatgers del SoroSuub 3000.
Després d'un cop d'ull ràpid, li va tocar el torn al Han de deixar anar un xiulet d'admiració. Tots els models de sèrie d'aquesta nau aerodinàmica de cappuntiagut es consideraven luxosos, però el Daga Afortunada pujava el llistó. Des de les passarel·les fins a les consoles, el que no era mobiliari en fusta havia estat creat per semblar-ho, i en cada forat i sortint hi havia una valuosa obra d'art o un costós holograma. La butaca d'acceleració estava folrat amb pell de crosh i brilloseda.
-Això és fijisi? –Preguntà en Han sense poder-s’ho creure, passant els dits pel parquet.
-El Cert és que és Uwa -va dir Roa-. El vaig aconseguir d'un iot de placer alderaanià abandonat. Els pirates l'havien despullat de gairebé tota la resta.
En Han mirà al seu voltant, inspeccionant els detalls i negant amb el cap.
-Saps qui solia pilotar un d'aquests? En Lando Calrissian. Però ni tan sols el seu estava a l'altura d'aquest.
-O Lando ha canviat molt des de l'última vegada que el vaig veure, o va haver de gastar més en dispositius de seguiment i armament que el que em va costar a mi equipar tota aquesta nau.
-És probable –En Han va somriure a Roa, agraït per tornar a estar amb ell després de la tensió a casa. -I a què et dediques? Li llogues espai lliure a la cabina a orquestres ambulants de jizz?
Roa va riure.
-Mai he amagat que els agents d'impostos i duanes que vaig emprar a Bonadan em van fer un home ric. Però ara aquesta nau és l'únic que tinc.
Va donar un copet al Han a l'espatlla i el va portar a l'estada davantera principal, on un androide platejat i lluent va sortir a la seva trobada des d'un compartiment.
-Disculpi, amo Roa, però hi ha un estrany apropant-se a la nau.
-Han, aquest és Buit –va dir en Roa-. Va escapar de la destrucció a mans d'alguns dels fanàtics anti-androides de Rhommamul, però l'incident va ser tan traumàtic que va haver de patir un esborrat de memòria. Va ser una ganga, però em va costar cinc-cents crèdits de Coruscant tornar-lo al seu estat normal.
Roa va ordenar a Buit que mostrés l'estrany als escàners de seguretat que havien apostat a l'hangar. Una pantalla de la consola va mostrar de seguida la imatge d'un adolescent de cabells castany i ulls blaus que portava una túnica blanca fins als genolls i pantalons marrons.
-El reconeixes? -Preguntà Roa.
En Han va aclucar els ulls.
-És el meu fill petit.

-OOOOO-

L’Ànakin ja estava al peu de la rampa del Daga Afortunada quan va aparèixer en Han. Els escàners havien captat l'agitació del noi. I la intranquil·litat s'havia tornat ara precaució.
-Hola, pare –va dir, una mica espantat.
En Han va baixar a gambades per la rampa i va posar les mans als malucs amb els polzes cap enrere.
-Com m'has trobat?
L’Ànakin va fer un pas enrere.
-Mare em va dir que anaves amb algú anomenat Roa, i que no t’emportaries el Falcó. No va ser molt difícil localitzar aquest hangar.
L'expressió d'en Han es va endurir.
-Espero que ella no et manés aquí per esbrinar on vaig, perquè, com ja li vaig dir, encara no ho sé.
L’Ànakin va arrufar les celles.
-No m'envia ella. Vaig venir perquè vaig voler.
-Ah –va dir en Han suaument, incòmode -. Llavors...
-Tinc... tinc una cosa per a tu –L’Ànakin es va treure una petita capseta de cuir que tenia presa en el recinte de la túnica-. Considera-ho un regal per al viatge.
El lleuger cilindre que en Han va extreure de l'interior de la caixa era més curt que la seva mà i no tenia més de quatre dits d'ample. Tenia marques al llarg i semblava estar fet d'algun tipus d'aliatge de memòria.
-Em rendeixo –va dir per fi-. Què és?
-Una eina de supervivència -amb la cara lleugerament il·luminada, l’Ànakin va agafar el dispositiu i va realitzar diversos moviments per accedir a una sèrie d'estris en miniatura que incloïen ganivets, obridors, un luma i coses així. L'eina fins i tot tenia un macrofundidor i un transpirador en miniatura.
En Han es va quedar sense paraules durant uns instants.
-Mira, fill, és un instrument molt interessant, però no tinc planejada cap excursió campestre per al futur proper.
-Me la va fer Chewie –va dir l’Ànakin, incòmode.
En Han es va entristir.
-Una altra raó perquè no l'accepti, si la va fer per a tu.
Però l’Ànakin va tornar a posar-la en la mà del seu pare.
-Vull que la tinguis tu, pare -els seus ulls el van contemplar nerviosos.
En Han va fer gest de protesta, però s'ho va pensar millor. L'eina era una ofrena de pau, i negar-se a acceptar-la només serviria per eixamplar l'abisme que els separava, des de Sernpidal.
-Primer la ballesta d’en Chewie i el seu sarró, i ara una eina de supervivència. Ni en el meu aniversari m'han regalat tantes coses -es va obligar a somriure i va grapejar una mica la eina-. Potser em resultarà útil.
-Espero que símurmurà l’Ànakin.
En Han arquejà una cella.
-Per què em sona això al típic comentari críptic propi del teu oncle?
-Només Volia dir que a Chewie li agradaria que utilitzessis alguna cosa feta per ell.
-Sí, la veritat és que sí -va dir en Han, mirant cap a un altre costat-. Gràcies, fill.
L’Ànakin estava a punt de dir alguna cosa quan Roa va cridar al Han des de dalt de la rampa.
-Estem a punt per a l'enlairament.
En Han es va tornar cap a l’Ànakin.
-És hora de marxar.
-És clar, pare. Cuida't.
Es van abraçar de forma breu i rígida. Han es va encaminar cap al Daga Afortunada, però es va aturar a mig camí de la rampa i es va girar cap a l’Ànakin.
-Tot s'arreglarà, saps?
L’Ànakin el va mirar, pestanyejant per allunyar les llàgrimes dels ulls.
-El què...? La guerra, com de malament que em sento per això d’en Chewie o el fet que marxis sense dir a ningú on vas?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada