diumenge, 31 de març del 2019

Jo Jedi (X)

Anterior


10

Si estàvem en la nostra infància en la Força, jo no estava demostrant ser un nen prodigi. Els advertiments que havia estat capaç d'utilitzar, les febles sensacions sobre els altres, van créixer lleugerament, i després es van estancar. Si estava concentrat o si no estava pensant en general, podia adonar-me quan algú s'acostava a la porta de la meva habitació. Això definitivament era una millorança respecte als advertiments en el mateix instant que de vegades sentia quan volava o quan estava a SegCor, però no era la classe d'aplicació pràctica que em permetria trobar la Mírax. Comparat amb la meta, el meu progrés semblava massa petit, massa lent.
Això no significava que trobés l'entrenament decebedor. No ho feia, en absolut. De fet, vaig descobrir en ell molt sobre mi mateix que em va sorprendre. No vaig trobar nous talents o nous costats de mi mateix, però vaig recuperar coses que havia oblidat feia molt.
El Mestre Skywalker ens va guiar a través d'una sèrie d'exercicis que va dir que havia après dels seus mestres, Obi-Wan Kenobi i Yoda. Usualment els exercicis eren petites coses que semblaven, en aparença, un joc de nens. Intentar algunes d'elles semblava ximple, però Tionne i Kirana Ti (la bruixa d'ulls verds de Dathomir), i fins i tot l'ermità prospector de gas de Bespin, Streen, s'aproximaven en aquestes coses amb una oberta meravella i un humor que feia que fer el ximple fos molt més fàcil per a mi.
El Mestre Skywalker estava dempeus enfront de nosaltres, havent-nos col·locat en un semicercle en una clariana herbosa prop del Gran Temple.
—Aquest és un exercici de dues parts que continuarà amb el que vam aprendre fa una setmana. El que us vaig mostrar llavors era una simple tècnica per fer callar el dolor. El seu ús és obvi. Aquesta mateixa tècnica també us permet fer callar l'entrada sensorial. Per què voldríem fer això? Brakiss?
L'home ros li va dirigir a Luke un somriure afectat.
—El teu company d'habitació ronca, així que pots anul·lar la teva oïda per dormir.
El Mestre Jedi va somriure.
—Molt bé. Recordo haver-la utilitzat per això un parell de vegades. Una altra raó?
Kirana Ti va aixecar una mà.
—Atès que depenem molt dels nostres sentits visuals, una il·lusió visual podria encegar-nos al que realment està passant. Ser capaços de minimitzar o anul·lar la nostra visió ens permetria determinar què està passant en realitat.
Gantoris va arrufar el nas.
—Però això et deixaria cega.
Kam va estar en desacord.
—Dependries de la teva habilitat per sentir les coses a través de la Força per compensar la teva falta de visió. Sense la confusió visual, aquesta sensació hauria d'arribar molt més fàcilment.
Luke va aixecar una mà i va assentir.
—Bones raons, totes elles. La clau aquí està en aprendre a controlar les percepcions. Primer necessiteu assegurar-vos que les dades que us arriben són correctes. Filtrar les distraccions, o esmolar els vostres sentits per reunir més informació, us permetrà fer això. Treballarem en això en aquest exercici. El segon amb el que tractarem, més tard, és determinar la veritat o la falsedat del que percebeu.
Em vaig gratar la part de darrere del coll.
—La veritat o falsedat semblen bastant simples per a mi.
—En la superfície són bastant clares, però la veritat pot dependre del nostre punt de vista. Com Obi-Wan Kenobi em va dir, «moltes de les veritats en les quals creiem depenen del nostre propi punt de vista» —Luke em va somriure indulgentment—. T'agradaria un exemple que il·lustri això?
Vaig assentir.
—Treballo millor amb el duracret que amb el vapor.
—Bé —els ulls blaus d’en Luke es van entretancar fins que es van convertir en trossets de gel en pous enfosquits—. Tots coneixeu a Darth Vader com la criatura més malvada que ha viscut mai. Es va convertir en un símbol de la maldat de l'Emperador. Personificava la maldat en les ments de molts, inclosos tots vosaltres.
La veu d’en Luke va baixar fins a convertir-se en un murmuri aspre, obligant-nos a fer un esforç per sentir-li.
—Però us dic això, ell era bo.
La meva boca es va obrir amb total incredulitat.
—Això és un punt de vista.
El Mestre Jedi va assentir.
—Si us plau, enteneu això: hi havia, dins de Darth Vader, el nucli de l'home que una vegada havia estat. Encara que embolicat en capes de maldat, aquest home encara existia. I als moments finals de Vader, es va imposar. Va rebutjar la maldat en la qual havia convertit la seva vida. Va rebutjar al seu mestre, l'Emperador, i li va matar.
Brakiss va aixecar el cap.
—Pensava que tu vas matar a l'Emperador.
Luke va negar amb el cap.
—Jo vaig causar que l'Emperador fos destruït en aconseguir el bé que hi havia en Vader i fer que canviés de cor. Només vaig ser l'instrument del canvi que li va permetre a Darth Vader redimir-se a si mateix.
Feblement vaig recordar que Luke havia dit que ell havia estat portat de tornada del Costat Fosc per l'amor de la seva germana i els seus amics.
—Vas haver d'oferir-li un poderós argument.
—Ho vaig fer. L'amor és una eina poderosa per emprar contra el Costat Fosc. L'amor de la meva germana em va salvar —Luke va dubtar durant un moment—. I l'amor d'un fill pel seu pare és el que va salvar a Darth Vader.
M'agradaria clamar que instantàniament vaig descobrir la total importància del que Luke va dir perquè jo havia estat entrenat com a detectiu per analitzar les confessions i imaginar el que la gent pretenia dir en realitat. El fet és, no obstant això, que amb les seves paraules van arribar rajos d'orgull i compassió i només un rastre de por que em van embolicar com un tret d'ions. La carn se'm va posar de gallina i vaig suprimir un sotrac quan la comprensió que Luke Skywalker era el fill de Darth Vader va esclatar en el meu cervell.
Vaig assentir de nou.
—Això sí que és una perspectiva.
Sabent quant reverenciava jo al meu pare i a la seva memòria, no podia sentir res sinó simpatia per Luke. Jo havia estat prou afortunat per conèixer al meu pare, per tenir-li perquè em guiés. Fins i tot mentre practicàvem alguns d'aquests simples exercicis, recordo veure al meu pare fer alguns d'ells quan jo era nen. Com qualsevol nen faria, jo li imitava i ell m'instruïa, dient-me que era el nostre joc secret i que no havia de revelar-li-ho a ningú. No em va ensenyar res d'això, en una mostra d'entusiasme juvenil, podria haver revelat les meves proclivitats Jedi a qualsevol dels caçadors de Jedi de l'Emperador. Però malgrat això, van formar la base del meu actual entrenament, sense la qual hauria estat totalment perdut.
Tenia un milió de preguntes que volia fer-li sobre quan i on va descobrir això del seu pare. Volia saber-ho tot per omplir el passat de la biografia del familiar «heroi orfe d'un món desèrtic» que tots havíem escoltat incomptables vegades. La revelació de Vader de sobte afegia profunditat al que se'ns havia dit. Al moment de la seva major victòria, va perdre la meta que perseguia. Va redimir al seu pare i li va perdre al mateix temps. Almenys en el meu cas, encara que vaig perdre al meu pare, tenia totes les coses bones d'ell per recordar-lo i portar-lo en el cor.
Luke va mirar al terra, gairebé penitent.
—Us he dit això per donar-li a Keiran el seu exemple, i per baixar una barrera entre nosaltres. Vull que sapigueu que cap decisió és definitiva. Si heu d'evitar els paranys del Costat Fosc, heu d'estar constantment vigilants. Si caieu en el Costat Fosc, se us pot portar de tornada. Jo he estat redimit. Jo he estat un redemptor. Ara desitjo guiar-vos perquè mai hàgiu de caure. Ara posseïu l'últim dels meus secrets. Us ho confio i espero amb impaciència el dia en què em confieu qualsevol secret que us preocupi.
Va aixecar el cap i la seva cara es va il·luminar, trencant l'humor aspre que havia caigut sobre nosaltres.
—Donar-li voltes en això malgastarà el dia, així que vull que torneu als exercicis. Triareu un company i cadascun de vosaltres despullarà el seu avantbraç. Tancareu els ulls i utilitzareu el que se us ha ensenyat per bloquejar les sensacions en aquest avantbraç. Cadascun de vosaltres agafarà una pedra petita i la sostindreu entre l'índex i el polze de la mà que no teniu adormida. Utilitzant els vostres altres sentits, i concentrant-vos en els sentits de l'altra persona a través de la Força, heu d'acostar la pedra tant com sigui possible per tocar la pell de l'altra persona. Una vegada que sentiu el toc de la pedra a través de la Força, suaument allargueu la mà i doneu-li un copet al braç del vostre company. La meta és acostar-se tant com sigui possible sense tocar realment, i reaccionar només quan se sent el toc, no quan es pressenti.
Vaig ser el company de la Tionne i em vaig agenollar amb els genolls fregant els seus. Els dos vam retirar les mànigues dels nostres braços esquerres i els vam presentar a l'altre, amb els canells cap amunt. Vam trobar amb facilitat petits còdols amb les mans lliures i els vam sostenir sobre els braços de l'altre. Dirigint-li un somriure, vaig tancar els meus ulls i vaig apagar les meves sensacions del meu avantbraç esquerre. Llavors vaig intentar sentir la presència de la Tionne.
Dir que em vaig expandir amb els meus sentits és realment una exageració. Vaig voler produir un efecte camp, permetent als meus sentits expandir-se i envoltar la Tionne, però vaig trobar l'esforç tan difícil i dolorós com intentar forçar a la meva carn a trencar-se perquè els meus músculs poguessin expandir-se. Vaig agafar aire profundament i el vaig deixar sortir lentament, centrant-me en això per recuperar la meva concentració.
Per un moment em vaig preguntar què fer, i llavors em vaig adonar que realment estava intentant expandir-me massa. Primer, necessitava ser capaç de sentir els braços de la Tionne, no tot el seu cos i la seva presència. Empetitir la tasca que tenia enfront de mi la feia molt més manejable, i vaig sentir immediatament un esclat d'autoconfiança que va augmentar l'energia en mi. Després, seguint aquesta mateixa línia de pensament, em vaig adonar que no necessitava sentir amb la precisió d'un micró on estaven la seva mà o el seu braç, atès que tots dos eren bastant grans. Vaig canviar les meves idees cap a un nou paradigma en el qual vaig veure com els pèls del meu braç traspuaven petits circells de Força que s'entreteixien en una malla brillant. Quan sentia un contacte, feia la malla fins i tot més densa sota aquest, i li afegia profunditat, de manera que mentre la seva pedreta s'aproximava a la meva pell la veia penetrant en les capes de la meva malla.
Un somriure va florir en la meva cara. La diferència entre un contacte i un no-contacte era només una capa, una capa definida per un micró, però era una capa que era fàcil de percebre quan era capaç de centrar-me. Mentre la pedra d'ella tocava la meva pell i l'última capa se separava sota ella, vaig apuntar amb un dit cap amunt i li vaig donar un copet en el colze. Això li va provocar un petit panteix a ella i jo vaig somriure una mica més.
Llavors vaig canviar la meva concentració a la meva mà dreta. Vaig projectar circells similars des dels meus dits, formant-los en una càpsula que envoltava la meva pedra. Li vaig donar forma utilitzant el que podia sentir de la pedra amb els meus dits. La resolució en el punt de contacte de la meva carn amb la pedra es va tornar molt fina, però va romandre indistinta on imaginava que estava la vora de la pedra. No obstant això, vaig baixar la pedra cap al braç de la Tionne, i vaig començar a injectar color en la meva càpsula sensora. En el punt de contacte amb la seva pell vaig fer que la càpsula es tornés verda. Mentre la pedra s'acostava més i més a la seva carn, el color va canviar a groc. Llavors la capa final va centellejar en vermell i jo vaig detenir el meu moviment sense tocar-la.
Llavors ella em va donar un copet en el colze.
Jo em vaig retirar i la meva càpsula sensora es va esvair durant un moment. La vaig restablir i vaig redefinir la forma de la roca. De nou vaig fer una aproximació i em vaig detenir abans del que jo pensava que era un contacte, però no va ser fins a la sisena vegada quan me les vaig arreglar per definir la forma de la roca amb suficient precisió per detenir-me abans de tocar-la.
Vàrem continuar l'exercici i els riures ràpids i els crits triomfants aviat es van repetir en les parelles. Ens vam tornar gairebé juganers amb el que estàvem fent, bromejant els uns amb els altres. Mentre es convertia més en un joc, vaig trobar més fàcil projectar la meva pantalla i empènyer-la més lluny. Part de mi volia intentar utilitzar-la per llegir els contorns de la cara de la Tionne, per veure quan estava somrient i veure les seves celles arrufades per la concentració, però em vaig contenir.
La meva poca disposició en aconseguir una major sensació de la Tionne em va sorprendre perquè em vaig trobar a mi mateix reaccionant com si ella fos un perill. Amb tota certesa era maca i decididament atractiva, encara que la seva coloració la col·locava fora del que jo havia vist prèviament com el meu «tipus». La seva bellesa física era menys perillosa, se'm va ocórrer, que la seva manera molt oberta i amistosa de tractar amb tots. Si, en aquest punt, fora possible identificar a algú que formés el cor del grup, jo l'hauria escollit a ella. Com a tal, si ella sabés qui era jo i les meves raons per estar en l'acadèmia, ella m'hauria ofert el seu consol.
Un consol que jo agrairia.
Un consol que m'hauria resultat incòmode.
No estava preocupat per ser seduït per ella... la meva assumpció era que Tionne no tenia interès en mi, i jo no tenia interès en ningú a part de la meva esposa. El que em preocupava era acceptar la simpatia que ella oferís. Des de l'època de la mort del meu pare, m'havia mantingut molt tancat per a tots excepte per a uns pocs bons amics. Amb la Mírax m'havia obert fins i tot més i mentre que podia ser molt obert amb els meus amics, bromejant amb ells i acceptant les seves burles; la vulnerabilitat encara m'espantava.
En part era pels treballs que havia tingut. A SegCor l'última cosa que vols és deixar que un criminal vegi que pot enxampar-te i ferir-te emocionalment. Per combatre això tendeixes a atenuar els teus sentiments i a tractar amb la gent amb la qual et trobes professionalment com «ells». Ells no són part de la teva família o la teva organització. Ells no són tan reals i per tant el que ells pensen i diuen no pot enxampar-te per sorpresa. És una deshumanització de la gent que permet la desafecció; una desafecció que necessites si vas a sobreviure mentre tractes amb grans tragèdies i crueltats.
Fins i tot a l'Esquadró Murri vaig caure presa d'aquest distanciament. Quan els amics morien, feia molt de mal, així que em vaig contenir per no involucrar-me amb els nous pilots. Ni tan sols em vaig adonar realment que ho estava fent fins que Wedge em va parlar d'això un dia. Se les va manegar per somriure i em va dir que s'havia agafat a si mateix fent el mateix, però que en superar aquesta tendència natural, va descobrir que podia arribar fins als pilots i ajudar-los a ser millors, de manera que no els perdés.
Aquesta sensació de la Tionne com un perill es va aixecar com un altre mur al voltant del meu cor. Jo sospitava que interferiria amb el meu accés i la meva capacitat per sentir la Força tant com ho havia fet prèviament la meva inflada concepció de mi mateix. La por a la vulnerabilitat era en realitat només un altre aspecte del nucli de la meva personalitat. Per aconseguir el meu potencial total com a Jedi jo sabia que hauria d'envoltar-ho o fer-ho trossos, però no em sentia preparat encara per decidir com volia fer això.
El so de la veu d’en Luke em va treure de la meva introspecció.
—Sense obrir els vostres ulls o apartar-vos dels vostres companys, vull que col·loqueu la vostra pedra en el palmell de la mà del vostre company. Vull que llavors us obriu, trobeu aquesta pedra, i utilitzeu la Força per fer que es mogui. Aquest és un gran pas. Fins ara heu utilitzat la Força en un sentit passiu, per afinar les vostres percepcions. Ara aplicareu la Força més directament i utilitzareu la seva energia per fer que la pedra es mogui. Vegem si podeu aixecar-la clarament del palmell del vostre company, com més millor.
Vaig sentir la pedra de la Tionne aterrar a la meva mà.
—Això serà fantàstic, Keiran. Les històries de Jedi levitant tota classe de coses abunden.
—Estic segur que sí —vaig deixar caure la meva pedra a la seva mà i immediatament vaig perdre tota sensació d'ella. Això va ser un mal auguri per a mi. Vaig allargar la mà i simplement la vaig tocar amb un dit, esperant avivar els ressons del meu sentit tàctil d'ella.
Res.
—L'has tocat amb el dit, Keiran.
—Ho sé. Ho sento.
Vaig prendre aire profundament i el vaig deixar sortir lentament. Vaig reunir els meus pensaments i vaig reconstruir la meva pantalla sensora. La vaig projectar cap a fora i cap avall en direcció al palmell de la seva mà i vaig traçar la seva mà. Podia sentir la seva carn i com la Força fluïa a través d'ella. Entre nosaltres vaig poder sentir una ressonància i vaig poder fins i tot detectar un lloc mort enmig d'aquesta. La pedra, havia de ser la pedra. Vaig somriure i vaig doblegar la meva voluntat per moure la pedra.
Res.
No va ajudar que en aquest moment la seva pedra estigués ballant en el meu palmell com si un terratrèmol estigués sacsejant el planeta. La seva rialleta nítida (mig xiscle, mig riure) em va fer saber que ella havia sentit el moviment de la roca. Vaig sentir una alegria pura rajant d'ella i no vaig poder evitar somriure, fins i tot encara que la meva roca descansava tan immòbil com les pedres dels fonaments del Gran Temple.
Vaig intentar empènyer i fer que es mogués una altra vegada, però no vaig aconseguir res.
Vaig obrir els ulls i vaig aixecar la vista cap al Mestre Skywalker.
—Crec que no està ocorrent res.
Ell va somriure.
—No pensis, sent. Ocorrerà.
Em vaig encongir d'espatlles.
—Ni tan sols estic movent la pols de la roca.
—Tu no creus, que és pel que falles —Luke va obrir els seus braços per abastar als altres estudiants. Quan vaig mirar al voltant vaig veure que els petits saltets que la pedra de la Tionne havia donat eren insignificants comparats amb el que uns altres havien aconseguit. El pitjor de tot era que Gantoris tenia un halo de pedretes girant a diferents velocitats al voltant del seu cap—. Veus?, la grandària no importa, els nombres no importen. Si creus, obres el camí perquè la Força flueixi a través teu.
Vaig negar amb el cap.
—Jo crec, però aparentment no prou.
Els ulls de Gantoris es van obrir i em va mirar per sobre del cap de l’Streen.
—Tu creus en l’error, Keiran, que és pel que falles. És un cicle sense fi.
Luke va fer un gest cap a Gantoris i les pedres que tenia orbitant al voltant del seu cap van pujar volant per l'aire. Es van moure a través d'un intricat patró gairebé massa ràpidament perquè els ulls les seguissin. Hauria estat completament impossible de veure, però Luke va fer xocar una pedra amb una altra, creant espurnes aquí i allà. Llavors, com un eixam d'escarabats-piranya de caça, les pedres van sortir disparades i es van esvair en la jungla.
—Només hi ha un cicle que no té fi, Gantoris. Aquest cicle és la vida i la vida és el que crea la Força. L'èxit ve amb sentir, entendre i controlar la Força —va somriure—. El camí pot ser diferent, però la progressió és la mateixa per tots vosaltres. S'esperen revessos. L'èxit i l’error sempre seran part del vostre entrenament.
—No per a mi —Gantoris va negar fermament amb el cap—. Jo no trio fallar.
La declaració de Gantoris va enviar una esgarrifança per la meva espina dorsal. Havia sentit aquest to moltes vegades abans, encara que les paraules havien estat diferents. «Mai m'agafaràs viu, SegCor», eren les paraules que solien acompanyar aquest to, i el desastre gairebé sempre anava a continuació. Allà, a l'Acadèmia Jedi, on se'ns ensenyava a manipular l'energia que mantenia unit l'univers, no volia ni imaginar quina classe de tragèdia podria produir el comentari de Gantoris.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada