diumenge, 31 de març del 2019

Jo Jedi (XI)

Anterior


11

Aquella nit, havent sopat, em vaig trobar pensant en el que Luke havia dit. La idea que primer havia de sentir la Força abans que pogués emprar-la em va fer revalorar el que havia après fins llavors. Luke també havia dit que abans del que havíem intentat aquell dia havíem estat utilitzant la Força només passivament, per realçar els nostres sentits. Això em va fer preguntar-me si havia estat utilitzant les reserves d'energia de la Força que produïa el meu cos. Se'm va ocórrer que cada criatura viva generava suficient energia de la Força per mantenir-se conscient i en contacte amb el món, però anar més enllà d'això requeria un flux més ampli d'energia.
Requeria assolir la pròpia Força. Luke va dir que jo havia de creure, però això significava deixar anar els dubtes. Això em va portar de tornada a la comprensió que els meus dubtes eren una part essencial de qui era jo, i a menys o fins que pogués anar més enllà d'ells, estaria bloquejat en l'accés a la Força. Vaig sentir com si hagués de sacrificar-me a mi mateix per ser capaç de sentir la Força i utilitzar-la, i no obstant això no volia fer això.
Això no obstant, la meva petita habitació empestava a sacrifici. Els noms gravats en la pedra ho deixaven cristal·linament clar. Porkins i Biggs havien mort a Yavin, sacrificant tot el que eren i el que podrien haver estat. La vida de Wedge havia estat sacrificada a la Rebel·lió; els seus somnis posposats, el seu accés a una vida que uns altres consideraven normal denegat. I si incloïa a Luke en el grup, ell s'havia quedat amb la missió de recrear un orde de guardians de la pau que el seu pare havia destruït, un orde que fos capaç de reconstruir una galàxia que el seu pare havia ajudat a fer trossos.
De sobte la meva habitació es va tornar malaltissa i estreta. Allà tres homes havien jurat acabar amb l'Imperi o morir. Sabent menys dels seus probables futurs que el que jo sabia del meu i havent viscut menys vida que la que jo havia viscut, ells van prendre la seva decisió; i una elecció similar se'm demanava a mi. I la meva elecció era més fàcil, atès que tot el que jo necessitava deixar anar eren les meves preconcepcions i els meus prejudicis, no la meva carn, la meva sang, el meu seny i la meva vida.
Haig de deixar de pensar i sentir. Haig de deixar-ho anar. Vaig sospirar en alt. Tal vegada Iella tingui raó, tal vegada el sol de Coruscant es converteixi en nova abans que pugui fer això.
Vaig deixar la meva habitació i ràpidament em vaig trobar en el turboascensor, viatjant cap al terrat. La nostra lluna s'estava esmunyint per darrere del gegant gasós i havia tornat la seva cara lluny d'ell, així que estàvem entrant en la Nit Autèntica, no simplement la Nit de la Penombra. Esperava que fes fred i vaig rebre una bona glopada d'aire gelat quan la porta de l'ascensor es va obrir. Em vaig delectar amb la manera en què la brisa succionava la calor de mi i vaig tenir l'esperança que els meus pensaments poguessin ser tan freds com la meva carn.
Sabia que la meva por al canvi era estúpida. Intel·lectualment podia veure la meva transició com la d'un insecte movent-se d'un estat de la vida a un altre. La criatura era la mateixa, tenia el mateix codi genètic, però es movia cap a una fase que li donava majors habilitats. En el meu cas les majors habilitats portarien amb elles majors responsabilitats. No creia que tingués por d'elles, però en l'humor inquisitiu en el qual estava, no estava segur de res sobre mi mateix.
Vaig començar un lent circuit al voltant del cim quadrat del Temple i vaig veure una figura asseguda en l'escaire nord-est. Vaig intentar expandir els meus sentits per veure qui era, però no vaig arribar molt lluny. Ell es va tornar per encarar-se amb mi, deixant que el vent cardés la seva esponjosa barba, després es va tornar una altra vegada a mirar sobre la selva i la manta negra del cel en el qual bilions d'estels niaven.
Em vaig aproximar a ell, però em vaig mantenir a diversos passos per donar-li espai.
—No vaig creure que ningú més estigués aquí a dalt, Streen.
L'ancià es va encongir d'espatlles.
—Estic tan acostumat a estar sol que només puc suportar una mica de companyia.
—Llavors et deixo.
—No, no hi ha necessitat —encara que les ombres van ocultar la seva cara quan va tornar a girar-se cap a mi, vaig sentir una intensitat radiant d'ell des dels seus invisibles ulls—. Et mantens prou tancat com perquè la teva presència no resulti dolorosa.
—Gràcies, crec.
—Perdona'm. Les meves habilitats per relacionar-me no són el que solien ser —va somriure mentre un crit ondulant d’stintarils de caça va semblar burlar-se d'ell—. Durant anys els meus únics companys van ser els rawwks de Bespin; grans carronyers negres amb ales coriàcies. Tenen una intel·ligència rudimentària. Mai li vaig ensenyar un truc útil a cap, però venien quan tenia menjar per alimentar-los.
Vaig somriure i em vaig asseure en la pedra freda.
—He tingut amics dels quals es podria dir el mateix.
—La prospecció de gas de Bespin era un treball solitari, però no m'importava —l'ancià va donar uns copets en el seu cap amb un dit—. Seguia sentint veus en el meu cap, sentint l'humor de la gent. Només allunyant-me podia fer callar tot això. Ara l'entrenament del Mestre Luke m'està ajudant a fer això conscientment. No ho trobo a faltar. Torna a donar-li misteri a la vida.
Li vaig dirigir un somriure estupefacte.
—Misteri?
—Sí. Com tu, per exemple.
—Jo?
—Estàs molt tancat, però alguns trossos es filtren. El teu orgull és prou calent com per fondre el duracer —Streen es va encongir d'espatlles—. I el dolor. La sensació de ser jutjat talla com un sabre de llum.
—De debò? —la meva expressió es va avivar. Streen podia fàcilment ser pres per un vell ximple i senil, però clarament era perceptiu. Menysprear-lo li faria un escàs favor—. Què vols dir?
Streen es rigué en veu baixa.
—No t'agrada Gantoris.
—No fa falta tenir habilitats Jedi per saber això.
—No, suposo que no. Tu tampoc li agrades molt —Streen es va recolzar, recolzant-se sobre els colzes i avantbraços—. Recordes l'exercici d'avui?
—Amb Gantoris posant roques en òrbita?
—Aquest mateix. No hauries de desanimar-te. Quan el Mestre Luke i Gantoris van venir a Bespin per trobar-me, em van oferir una demostració pràctica de com es podia utilitzar la Força. Gantoris havia après a empènyer amb la seva ment per fer que alguna cosa es mogués.
Vaig aixecar el cap.
—Ja veig.
Gantoris ja sabia com utilitzar la Força per manipular la matèria, que és el motiu pel qual va sobresortir en l'exercici. Luke no li va demanar que parés, que deixés d'aprofitar el seu avantatge, quan Gantoris va començar a ficar-se amb mi. Pot ser que tingués un miler de raons per no fer-ho, i la menor d'elles podria haver estat deixar que les paraules de Gantoris alimentessin el meu sentit de la competitivitat. No sabia si aquesta era la meta de Luke, o si el que havia ocorregut provocaria que aconseguís aquesta meta, però saber que Gantoris no estava per sobre d'aprofitar-se d'una oportunitat era una altra dada que jo gustosament registraria.
De tota manera, aquesta informació no m'acostava a sentir la Força.
—Puc fer-te una pregunta, Streen?
—Ja ho has fet, però et concediré una altra.
—Gràcies —em vaig inclinar cap endavant, descansant els colzes en els genolls—. Com sents tu la Força?
—La sento com deu quilos de vida en una caixa de cinc quilos —la seva veu va guanyar fortalesa i es va alleugerir en el to—. Ara només puc sentir un degoteig, com motes de pols surant en un raig de sol, una a una, simplement movent-se a través meu, però és tan correcte que no hi ha manera de descriure-ho. Degota una mica, se sent com un primer petó, o la descàrrega que sents quan el flux de canvi en el sàbacc fa la teva mà millor quan estàs apostant.
Vaig voler dir amb sarcasme que jo havia tingut cites així, però la pura meravella en la seva veu hauria fet que la broma sonés amarga.
—Uau.
—Com la sents tu?
Vaig negar amb el cap.
—No ho sé. No l'estic sentint. Crec que la Força en mi és prou forta per deixar-me fer petites coses, però no he sentit el que descrius. Ni tan sols res semblat.
—Ho faràs.
—Això espero.
—Ho faràs —la veu de l’Streen va recuperar el seu to més greu—. Deixa que et faci una pregunta.
—És un tracte just.
—El Mestre Skywalker ens ha parlat molt del Costat Fosc, que és egoista, malvat i cruel.
—Correcte.
—D’acord, ara, recordes els rawwks que he esmentat?, com no podia ensenyar-los cap truc? Bé, va haver-hi una vegada en què va haver-hi un que semblava ser més llest que els altres. Només una mica, no gaire, però una mica. I jo vaig pensar que tenia un autèntic diamant en brut, de manera que vaig intentar ensenyar-li a desplegar un ala, després l'altra i botar a dalt i a baix alhora amb una melodia que jo estava xiulant. Només volia veure’l ballar una mica, només una mica.
La solitud en la veu de l’Streen va començar a rebregar-me el cor.
—Estic amb tu.
—Llavors vaig pensar que, tal vegada, d'alguna manera, no sabia com, que si li podia simplement convèncer que ho fes una vegada i li recompensava, ell ho faria més vegades. Realment em vaig sentir frustrat i fins i tot enfadat. I crec que vaig utilitzar la Força per fer-li ballar amb la música. Només una vegada. I no li vaig fer mal i li vaig donar menjar i tot —la veu de l’Streen va morir entre una cacofonia d'udols d’stintaril—. Vaig usar el Costat Fosc? Vaig cometre una maldat?
—No estic segur que sigui una pregunta que pugui respondre.
—Intenta-ho.
Vaig assentir i vaig sospirar pesadament, veient el meu alè congelar-se en un núvol de vapor blanc.
—En un sentit absolut, basat en el que el Mestre Skywalker ens ha dit, sí, podries haver fregat el Costat Fosc. En un sentit molt real, no obstant això, allò que vas fer va ser egoista, però tan menor, que en una escala d'un a destruir Alderaan, ni tan sols puntua amb un decimal.
La silueta de l'ancià assentint va eclipsar els estels.
—I com puntuaries les invencions sobre el teu passat?
—Què?
—Se m'ha dit que pertanys a una família Jedi corelliana i que vas lluitar amb la Rebel·lió.
—Tot això és veritat.
—Però aquest orgull que tens, aquesta és la classe d'orgull que ve d'haver fet alguna cosa. La història que s'explica de tu no ho recolza bé.
—Ja veig. Crec que tot és qüestió de perspectiva —em vaig posar dempeus de nou—. El fet és que el que érem abans probablement no és tan important. Podria explicar-te tota classe de coses sobre mi mateix. Algunes podries creure-les. Algunes no les creuries. En última estància, no obstant això, cap d'elles ens ajudarà a convertir-nos en Cavallers Jedi. Estic orgullós del que he fet, però estaré més orgullós de ser un Jedi.
Streen es rigué una mica.
—Llavors no estàs mentint, simplement no estàs dient tota la veritat perquè no significaria molt en aquest moment.
—Crec que això és, sí.
—Puc viure amb això —Streen es va posar dempeus i va apuntar cap al turboascensor—. Bé, també podríem mostrar-li als altres que som prou llestos per entrar quan fa fred.
—No cal fer veure als Cavallers Jedi com uns estúpids, veritat? —vaig preguntar mentre caminava al seu costat.
—No, no cal fer-ho en cap cas.

Durant els següents dies vam alternar a través d'una sèrie d'exercicis que van ressaltar la meva inhabilitat per sentir la Força. Altres estudiants tenien dificultats amb diversos aspectes del que vaig arribar a dir empènyer. Encara que se suposava que havia d'enviar alguna cosa lluny, portar-ho a prop, elevar-ho, baixar-ho, moure-ho a distància o acostar-ho, vaig demostrar ser horriblement inepte en això. Considerant que Luke utilitzava l'aforisme «la grandària no importa» per animar a uns altres a oblidar els seus dubtes; amb mi es va convertir en una lloança per fins i tot el més lleuger moviment d'una roca.
El cas era, no obstant això, que jo no podia crear una onadeta en una tassa d'aigua. I mentre que la meva habilitat per sentir als enemics i el que estaven planejant fer millorava, encara no sentia la Força penetrant en el meu interior des de fora. La meva progressió en àrees defensives venia d'obrir-me més en la Força en el meu interior, però aquesta obertura semblava venir com a part del meu desig instintiu d’autopreservació.
I estava bloquejat pel meu desig intern de preservació del jo.
Alguna cosa havia de fer efecte, i vaig pensar que sabia una manera de fer que fes efecte. Luke ens havia col·locat en un cercle al voltant d'una enorme pedra arrodonida enterrada fins a la meitat en el terra. Ell va assentir en direcció a ella.
—Se us ha dit repetidament que la grandària no importa. Això és veritat. No obstant això, això no significa que totes les tasques seran simples. Aquesta roca, per tot el que sabem, pot ser només la punta d'un iceberg. No sabem com de gran que és. Moure-la pot no només requerir un esforç titànic, sinó un esforç sostingut. Amb la Força fluint a través de vosaltres, sereu capaces de moure-la. Si la Força no està fluint, la tasca no es completarà.
Ens va mirar a tots i a cadascun de nosaltres obertament.
—Qui serà el primer a intentar-ho?
Gantoris va fer un pas cap endavant.
—Mestre, jo ho faré.
—Mestre, si no t'importa —vaig inclinar el cap cap a ell—. Jo seré el primer a fer-ho.
Gantoris es va burlar en la meva direcció.
—Tu? Tu no faràs res.
Luke em va mirar.
—Creus que estàs preparat?
Em vaig encongir d'espatlles.
—Crec que haig de fer això. Potser en concentrar-me en coses petites m'he tancat a mi mateix en la Força. Per sentir-la haig d'obrir-me a mi mateix a una cosa més gran —vaig mirar al voltant del cercle, establint contacte visual amb tothom—. Haig de moure aquesta roca, per tant la mouré. Això ho crec.
Estava comptant molt amb la pressió interna de no voler fallar. Acceptava que l’error era possible i estava disposat a viure amb les conseqüències de l’error, la qual cosa significava que el meu intent no estaria portat pel pànic o ple d'emocions negatives que eren l'herald del Costat Fosc. Simplement oferiria el meu millor esforç amb tota honestedat. Faria tot el que m'havien ensenyat a fer, i tindria èxit.
El Mestre Jedi va assentir.
—Llavors, fes-ho.
Tancant els ulls, em vaig col·locar i vaig prendre aire profundament. Exhalant-ho lentament vaig deixar que els meus sentits s'expandissin i vaig tocar la Tionne i a l’Streen a cada costat meu. Llavors la meva consciència va saltar, connectant a uns amb uns altres fins que vaig saber on estava tothom en el cercle. Des d'aquí vaig començar a treballar cap a dins i mentre ho feia vaig començar a sentir els primers febles formiguejos de l'energia. Se sentia gairebé com un tret d'ions passant-te a prop. Va fer que el borrissol dels meus braços s'estarrufés.
No vaig empènyer, no vaig perseguir aquesta energia, però em vaig escampar cap a fora per deixar que vingués cap a mi. Mentre em feia a mi mateix receptiu, mentre recollia més de la Força de la mateixa manera que una espelma solar recull la llum del sol, els meus sentits del món es van tornar més complets. La negror davant els meus ulls no es va aclarir o va brillar, però vaig descobrir estructures allà i coses. Els punts que es movien eren insectes. Les línies que s'arrossegaven sota el fang eren cucs. Vaig traçar arbustos i herbes des de la punta de les fulles fins a l'arrel. Si estava viu jo podia sentir-ho, i el que sentia fora també podia sentir-ho dins.
La manera en què Luke havia emmotllat els seus pensaments als meus per sondejar-me sobre l'absència de la Mírax va tornar a mi de cop. Vaig mirar als corrents de la Força de dins meu i els corrents que giraven al meu voltant fora. A poc a poc, modificant lentament un pensament aquí, calmant un dubte allà, deixant de costat la por i encoratjant l'esperança, vaig canviar com fluïa la Força en el meu interior. Vaig deixar que erosionés de dins a fora tots els murs que m'aïllaven del torrent universal de l'energia de la Força.
Amb la primera bretxa en les meves defenses la Força es va estavellar contra mi com un fluid a alta pressió sortint per un forat en una canonada de la grandària de la punta d'una agulla. Em va omplir en un instant i vaig imaginar que escapava pels meus ulls, el meu nas i la meva boca. Volia cridar i ballar d'alegria perquè era tot el que Streen havia descrit. Era el que vaig sentir quan la Mírax em va dir per primera vegada que m’estimava. Era l'aroma del perfum que la meva mare portava i el càlid somriure que el meu pare solia mostrar quan estava orgullós de mi. Era el copet a l'esquena de tot cor que em donava Wedge després d'una missió i fins i tot tenia un rastre de les triomfants serenates de Xiulador. Era tot el que era bo i correcte, positiu i viu; i estava esperant perquè jo ho emmotllés a la meva voluntat.
Recentment enfortit, em vaig estendre cap a la pedra. En un instant vaig sondejar les seves profunditats. Vaig saber la seva grandària i la seva massa, vaig conèixer els seus contorns i les seves febleses. Vaig saber que podia convertir la Força en un martell i trencar-la, però aquesta no era la tasca que tenia enfront meu. La meva tasca era moure-la, arrencar-la del terra, i elevar-la tan alt que tots poguessin veure el que jo havia fet.
Vaig posar tot el meu esforç en abocar la Força. Al principi vaig sentir resistència, però això ho esperava. La pedra havia estat fermament ancorada al terra durant anys. Vaig tirar d'ella i vaig poder veure-la retorçant-se cap endavant i cap enrere. Petites pedretes van caure d'ella, rebotant sobre l'herba al costat de la seva base. La vaig moure com una dent solta i després em vaig preparar per treure-la.
Vaig serrar les dents per l'esforç. Vaig sentir moure's la pedra. Davant l'ull de la meva ment la vaig veure tremolar i estremir-se. Molt, molt lentament al principi, va començar a moure's cap amunt. Una micra aquí, un mil·límetre allà, després un centímetre i després dos. I quatre, i sis, i vint. Enriquida argila marró va caure mentre la meitat inferior de la roca començava a elevar-se per sobre de la superfície. Ara es movia més ràpid, frenada només per l'ocasional cop maldestre contra el costat del forat que havia habitat. El meu control encara no era bo, però sabia que es tornaria millor, així que vaig empènyer més, treballant per aixecar-la més amunt.
La pedra es va alliberar completament del terra, però això no era suficient per a mi. Podia sentir la Força bategant dintre meu, completa i insistent. La vaig canalitzar de nou a través de la meva ment i vaig fer que l'ascens de la roca fos suau. La vaig aixecar i la vaig aixecar fins a tan alt que quan obrís els meus ulls, sabés que seria capaç de veure sota ella i descobrir al Mestre Skywalker a l'altre costat del cercle. L'aixecaria tan alt, de fet, que ni tan sols Gantoris podria negar el que jo havia fet.
Finalment vaig tenir èxit. La pedra estava suspesa en l'aire a més de dos metres sobre el terra. La vaig mantenir allà i vaig redoblar els meus esforços per sufocar la força de la gravetat. Volia mantenir-la tan fermament incrustada en la Força i en l'aire com ho havia estat en el terra. Quan va deixar de moure's, vaig somriure i vaig obrir els ulls.
La roca romania en el terra.
La vaig mirar i vaig intentar recordar si l'havia sentit estavellar-se una altra vegada contra el terra. No vaig poder recordar tal so, ni vaig poder recordar sentir l'ona expansiva que hauria resultat en estavellar-se. Vaig aixecar la vista cap a on la roca hauria d'haver estat, després la vaig baixar de nou. No podia creure que no l'hagués mogut perquè sabia que havia sentit la Força, i sabia que la roca havia surat.
Llavors em vaig adonar que tots els altres, cadascun d'ells, estaven mirant al lloc en l'aire on jo havia vist surar la roca. Tionne i Streen tenien expressions d'oberta meravella. Kam tenia el somriure afectat amb el qual recompensava els bons esforços. Gantoris semblava que havia vist un fantasma i els altres simplement semblaven sorpresos.
Enfront de mi Luke va sacsejar el cap, després es va passar la mà sobre els ulls. Va tornar a mirar el lloc en l'aire on havia d'haver estat la roca i després la seva mirada va canviar cap a on realment descansava. Mirà als altres estudiants al seu voltant, i després va passar suaument una mà per l'aire, causant que parpellegessin i es freguessin els ulls.
Gantoris va mirar a la roca i després a mi acusadorament.
—Què has fet?
—El que Keiran ha fet, ha estat sentir la Força —el Mestre Jedi va assentir en la meva direcció, llavors va avançar i va descansar una mà en l'espatlla de Gantoris—. Ha obert el camí cap al seu futur. El que ha fet o ha deixat de fer aquí no hauria d'importar-te. En canvi, alegra't de saber que un altre més de vosaltres ha superat el primer obstacle en el seu camí per convertir-se en Cavaller Jedi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada