dissabte, 30 de juny del 2018

Kenobi (XXXV)

Anterior


CAPÍTOL 35

Llavors així és com viu un ermità, va pensar Annileen en veure l'interior del refugi d’en Ben. Com ho va imaginar, dins estava més net que fora. Resultava lògic, coneixent-lo. No obstant això, el mobiliari era summament minso. No podia imaginar a l'home habitant aquest lloc sense comoditat alguna. Segur que tots els dies eren com estar de campament per a ell; la qual cosa tal vegada no era tan dolent, va pensar, en recordar l’acumulament que aombrava la seva pròpia vida.
Annileen va acabar de rentar-se les mans en el bol i les va assecar ràpid. No tenia cas quedar-se aquí, ja que només havia entrat per refrescar-se i, de fet, ho havia aconseguit fent trampa.
Però tenia un bon pretext. Rooh va arribar bé a casa com ella havia predit; en el que es va equivocar va ser en com de prop que estava de donar a llum. Annileen i Ben van arribar just quan el primer sol va tocar les muntanyes de l'oest de Jundland, i van trobar a la mare i al seu fill precisament al costat de l’abeurador. La comerciant va examinar a l’eopie i al seu fill i va verificar que tots dos estiguessin bé de salut. L'esforç que havia fet Rooh aquest matí segurament va propiciar que la labor de part comencés abans.
La dona va mirar al voltant per última vegada, va travessar la cortina i va sentir la calor de la nit. Ben es va agenollar al costat de Rooh, que estava mastegant el seu aliment molt feliç. Annileen es va quedar fora de la porta per no pertorbar la serenitat del moment.
Però Ben va notar la seva presència.
—Malgrat la dura prova, Rooh es veu desbordant d'energia —va dir, mentre acariciava el musell de la nova mare—. Quant temps haurà de descansar?
—Els eopies semblen fets de bandes elàstiques —va dir Annileen, de broma—. Tal vegada ja estigui preparada per córrer.
Ben es va quedar meravellat.
—Tan aviat?
Annileen es rigué.
—Creu-me, l'envejo. Jabe em va deixar tirada en llit un mes.
La dona va caminar al pati. La unitat refrigerant recentment reparada estava entre les altres deixalles de l'exterior. Durant el trajecte per anar a recollir-la, i després de tornada a casa seva, Ben es va mantenir callat. En realitat no havia afegit res a la seva narració de l'absència de l’Orrin, excepte per una pregunta sobre les seves finances que a ella li va semblar que sorgia en un moment peculiar. Ben no tafanejà més i tampoc va preguntar res respecte al tema sobre el qual ella més desitjava sentir la seva opinió.
—Bé —va dir ell, aixecant-se—, serà millor que fiqui l'equip mentre encara hi ha llum. Va ser un dia encantador. Gràcies per l'ajuda.
Després de dir això, va passar al costat d'ella i va caminar cap a la unitat refrigerant. Annileen es va quedar petrificada mentre el veia agenollar-se al costat de l'artefacte.
Al final, va sucumbir i va caminar fins a on ell pogués veure-la.
—Ben —va dir—, hauria de casar-me amb Orrin?
Ben es va quedar callat un instant.
—Vols casar-te amb ell?
—No, realment —va contestar ella—, però molta gent creu que hauria de fer-ho.
Ben va aixecar la unitat del terra.
—Estic segur que els teus altres amics estan més qualificats per aconsellar-te. Com Leelee...
—No —va exclamar Annileen—. Leelee no —va caminar fins a ell i li va bloquejar el pas cap a la porta. Ell la va mirar desconcertat mentre ella li llevava la unitat de les mans i la deixava en el terra—. Vull saber què és el que tu vols que faci.
Ben es va encongir d'espatlles.
—És la teva vida. Tot individu tria el seu propi destí i...
Annileen grunyí.
—Per a tu tot és un adagi! Ben, m'estàs dient que mai has hagut de bregar amb una situació de la vida real? Una cruïlla en la qual hagis hagut de prendre una decisió respecte a algú més?
Quan per fi va sentir la frustració de l’Annileen, Ben va mirar en una altra direcció.
—Sóc humà —va mussitar—. Va haver-hi algú, fa temps. No estava destinat a succeir.
—I llavors vas renunciar i et vas mudar als Erms de Jundland? —Va preguntar ella, rient-se—. Jo diria que no vas trobar a la persona correcta.
—Tal vegada sí —va dir Ben, mirant-la des de l'ombra de la seva caputxa—, però jo no era l'indicat.
—Més evasives del boig Ben —va dir ella. En sentir que recobrava la confiança en si mateixa, va fer un pas cap a ell i va escurçar a la meitat l'espai entre tots dos—. Bé, jo no crec que estiguis tan boig. Penso que vas trobar a algú que no esperaves, i això no té res de dolent —va agregar, acostant-se.
Ben va aixecar les mans per detenir-la.
—No, Annileen. No puc fer això.
—Estàs segur? —Va preguntar, mirant-lo directe als ulls—. Jo crec que sí.
—No, definitivament no puc.
—Tots perden el control de tant en tant.
Ell es rigué entre dents amb certa incomoditat.
—Jo mateix vaig dir això, no és cert?
—Sip —Annileen va prendre les seves mans i el va acostar a ella...
... i ell va retrocedir i es va allunyar.
—Què succeeix? —Va preguntar. Només podia veure la seva esquena—. És per Orrin? No et preocupis, ja et vaig dir que no sento això per ell.
—I tampoc crec que ho sentis per mi —va afirmar Ben, mentre caminava on estaven els eopies.
—Per ventura ets expert en el que penso? —Annileen va somriure tendrament—. Perquè, bé, això és prova que alguna cosa succeeix entre nosaltres. Orrin m'ha conegut tota la vida i no sap el que tinc en el cap. Tu només m'has vist algunes vegades i pots llegir-me la ment —Els seus ulls resplendiren amb la llum de la nit—. A més, succeeix amb freqüència. O tens una percepció sobrehumana, Ben, o has estat completament atent a qui sóc.
Ben va agafar la regna de Rooh i la va portar al seu corral. El seu cadell els va seguir trontollant-se.
—Annileen, crec que tens una bona llar, una família adorable i un negoci reeixit. Però també crec que t'estàs tornant boja d'avorriment.
Annileen li va mirar incrèdula.
—Creus que sóc així de simple?
—No —va contestar ell, aixecant l’eopie bebè per ajudar-li a creuar la tanca—. Crec que ets així de complicada.
Annileen va creuar els braços.
—Penses que la pobra Annie s'avorreix a Tatooine i que es torna boja amb el primer home d'un altre món que es presenta?
—Ja els ha succeït a uns altres.
—Doncs t'equivoques.
Ben la va mirar.
—De debò? No estàs avorrida?
Annileen va girar-se i li va donar una puntada a la unitat refrigerant.
—Estic massa cansada per estar avorrida! Tinc una llar que s'està enfonsant perquè per quan arriba la nit sempre estic morta. La meitat del temps em quedo dormida en la taula de la meva cuina. Els meus fills se la passen buscant noves maneres de matar-se, com si aquest lloc no fos suficientment perillós. I el meu negoci... —va balbotejar mentre caminava feta una fúria cap al corral—. El meu negoci la fa de mama bantha per a una rajada d'adults orfes! La gent no vola fins a la Vora només per canviar de lloc amb la vella Annileen.
—Sé d'algú que ho faria —va dir Ben, amb l'esquena recolzada en la tanca. Annileen li va llançar una mirada fulminant.
Ben va començar a dir alguna cosa però es va detenir i, per un moment, l'única cosa que es va escoltar va ser el so del bebè eopie acariciant amb el nas a la seva mare.
Finalment, va parlar.
—Annileen, crec que ja vas aprendre a viure amb aquestes coses, però no pots seguir fingint que representen un desafiament per a tu. Tu ets molt més —Ben va girar, va col·locar les mans sobre la tanca i va mirar el desert—. Has arribat al teu límit i estàs buscant alguna cosa que t'impulsi a seguir vivint, però com creus que no et pots moure, estàs desesperada per què arribi algú que et faci companyia al teu món, algú que et desafiï.
—No ho sé —va dir Annileen, unint-se a ell al costat de la tanca—. Erbaly Nap’tee és tot un repte.
—Saps al que em refereixo.
Annileen va mirar als eopies i va sospirar. Clar que sabia al que es referia.
—M'estàs dient que un no pot escapar d'un parany atraient a algú més a ell.
—Tots els paranys tenen diverses sortides —va dir Ben—. D'això em vaig adonar avui —A ella li va semblar que el comentari era estrany, però Ben va canviar de tema de seguida—. A més —va dir—, jo seria terrible atenent un magatzem.
—Bé, ni tan sols pots comprar bé —va agregar Annileen.
Tots dos van riure.
Ben es va separar de la tanca, però Annileen va tocar la seva espatlla, encara que amb menys insistència que abans.
—Espera —li va dir—. No et vas a escapar tan fàcilment. Això no és només respecte a mi —va explicar—. També et concerneix.
Ben va tornar a aixecar la mà.
—Ja et vaig dir, no estic buscant un...
—Espera —el va interrompre Annileen—. No em refereixo a això. Fora del Reclam et vaig preguntar si t'havia succeït alguna cosa dolenta i tu vas dir que li va succeir a algú més.
—Sí.
Annileen el va agafar del canell.
—Ets un mentider.
—Com?
—T'estàs mentint a tu mateix. Això dolent que va succeir... tal vegada li va passar a algú més, algú que t'importa, suposo. Però això significa que també et va passar a tu.
Ben es va resistir.
—Jo no...
—Sí, és veritat. Va succeir alguna cosa horrible i t'està destruint per dins. Tal vegada per això estàs aquí. No obstant això, estàs tractant de seguir endavant com si no t'importés, com si no estiguessis...
Annileen va fer una pausa. Ben, que ara estava recolzat de nou sobre la tanca, la va mirar.
—Vas estar-hi —va mussitar Annileen—, no és veritat? Quan això dolent va succeir..., tu vas estar present.
Ben va tancar els ulls i va assentir.
—No solament va succeir —va explicar ell, respirant amb dificultat—: jo ho vaig provocar.
El cervell de l’Annileen va començar a treballar a tota velocitat. Va donar voltes i es va internar en foscos escenaris que va voler descartar, però independentment de què es referís Ben, estava parlant de debò i ella havia de respondre amb reciprocitat.
—Vas ferir a algú?
—Ells es van ferir a si mateixos —va dir Ben—. Jo vaig arribar al final, quan va acabar tot. No obstant això, també vaig estar allà al principi i ho hauria d'haver impedit.
Annileen va sacsejar el cap.
—Però no ets res més que un home.
—Vaig haver d'impedir-ho! —La tanca es va estremir—. Vaig fallar! Estava a les meves mans detenir-ho i no ho vaig fer. Carregaré amb això en la consciència per sempre.
Annileen va mirar d'un costat a un altre. La tanca tremolava amb tanta força sota les seves mans que va pensar que en qualsevol moment els pals sortirien disparats de la terra.
—Ben, no et pots culpar per...
—No ho saps —Ben va girar i la va subjectar de les espatlles de cop i volta—. Els vaig fallar a tots. Tens idea de quanta gent va pagar per això? Saps quanta gent segueix sofrint ara?
—Només sé d'una persona —va dir.
Annileen mai havia vist tanta angoixa en la mirada d'algú. Per què hauria travessat Ben? Què hauria fet? Què creia que va fer? Des que el va conèixer, en la seva ment van començar a sorgir incomptables teories que després es van dispersar, per això ara li costava tant treball pensar en elles. Hauria estat una tragèdia domèstica? Tal vegada va ser un soldat i els seus actes van provocar la mort del seu escamot. O potser abans era executiu i la seva negligència va destruir la seva empresa.
Els seus pensaments van anar del de menor importància en allò increïblement fatal, però després va concloure que res d'això importava. El dolor era dolor, i si Ben hi havia ferit a algú abans, ella no tenia per què donar per fet que representava un perill ara. Excepte, tal vegada, un perill per a la seva pròpia felicitat.
Tot el seu instint humà la instava a abraçar-lo, però una cosa més, en algun lloc, li deia que s'allunyés. I això va ser el que va fer.
—Ben, crec que t'entenc. Suposo que estàs aquí per sanar. Tal vegada per una mica més que això, però no ho sé. Tot és part del procés. Si parlar del que ha succeït t'ajuda...
Ell va negar amb el cap.
—No, no m'ajudarà —Ben va observar als dos sols posar-se. Va respirar profund i es dreçà—. Ho lamento. T'agraeixo el passeig d'avui, però crec que hauries de tornar a casa mentre encara hi hagi llum.
Annileen el va veure girar-se i dirigir-se al seu refugi. El seu caràcter reservat de costum estava de tornada. Ella havia aconseguit entrar per un moment, d'això estava segura, però sabia que no arribaria més lluny. Almenys, no aquesta nit.
La dona va caminar amb els braços caiguts i es va dirigir al seu landspeeder que, sota la llum del vesprejar, resplendia amb tons color carmesí. Quan va arribar al vehicle va girar i va mirar a Ben.
—D'acord —va dir—. No em vaig a ocultar darrere de la teva porta a esperar que parlis amb mi. Pots prendre't el temps que vulguis per fer-ho.
Ben es va detenir i va mirar amb malenconia cap a l'est.
—Temps és el que tinc.
—Bé, jo també —va afirmar ella. Es va acomodar davant dels controls del seu vehicle—. No penso anar enlloc —va encendre el motor—. Vas escoltar, Ben? No penso anar enlloc. Així que, quan estiguis llest, ja saps el que diu el rètol.
Annileen va desaparèixer en el crepuscle i va deixar enrere a Ben reflexionant. Tenia la sospita que ell sabia bé a què es referia.
«TROBI EL QUE NECESSITI EN EL RECLAM DE DANNAR».


Meditació
Annileen.
Això s'està convertint en un problema. Per a ella. Encara que, tal vegada això ho fa un problema per a mi també.
Sé el que està pensant. Ja he estat posat a prova en aquest sentit abans i sé el que significa acostar-se massa a algú. Va succeir fa anys amb la Siri Tachi, vostè hi va estar i va ser testimoni d'una part de la història.
I després, Satine... Encara que vaig jurar que mai tornaria a posar a ningú en un perill similar.
Això va quedar enrere: no sóc un padawan enlluernat. Ja no. Sé que els llaços personals poden ser usats en la nostra contra. De vegades posem als altres en perill per la naturalesa de les nostres tasques i, encara pitjor, els convertim en possessions que protegim i amb les quals ens obsessionem.
Haig d'admetre que de vegades em pregunto si això no els resta mèrits als Jedi. No tots són Anakin, i si el simple fet de tenir sentiments profunds per algú, especialment algú tan especial com la Padmé, resulta destructiu en principi, llavors crec que la Força té una visió peculiar del que constitueix el Bé i el Mal. Vostè mateix em va dir que els Jedi no sempre estaven en contra de les relacions personals. A més, consideri això: les famílies tenen un pes important en la Força. Però la Força entén realment el que desitja?
No importa, jo m'entenc a mi mateix i puc renunciar a l'amor. Ja ho he fet abans. És només que no estava preparat a renunciar al que substituïa a l'amor en mi: la comunitat.
He passat tota la meva vida en l'estructura de l'Orde Jedi. Sí, era una organització amb un objectiu, però també era una família. Abans solia dir-me a mi mateix: Anakin és el meu germà. Tenia molts germans i germanes; pares i mares. Fins i tot un peculiar i petit oncle verd.
Però ara no posseeixo una llar ni compto amb aquesta família.
Gairebé tots els amics que he tingut estan morts.
Mai... Mai havia pensat en l'assumpte exactament en aquests termes. De fet, m'acabo de quedar sense alè: gairebé tots els amics que he tingut estan morts ara. I gairebé tots van ser assassinats pel mal Sith.
A més, mai he viscut sense comptar amb el suport de l'Orde Jedi, sense la seva ajuda quan les coses surten malament. Què significa ser un Jedi solitari?
Crec que vostè va tractar de dir-m'ho en més d'una ocasió amb les seves històries sobre uns altres Jedi que van viure fora dels abastos de l'Orde, però que de totes maneres van seguir el Codi, com Kerra Holt, a qui van marginar de la República en el temps de Bane. Qui era l'altre mig Jedi...? Zayne alguna cosa més? Zayne Carrick. Ell no era part de l'Orde, però de totes maneres va realitzar bones accions pel seu propi compte. Comptava amb els seus amics i no necessitava un imprimàtur per fer el correcte.
Tal vegada jo també sigui capaç de fer això. No puc reconstruir l'Orde Jedi, però sí puc establir el sistema de suport que aquest atorgava. Si no prou fort per resistir a l'Emperador, almenys amb l'ímpetu necessari per brindar força emocional.
Tal vegada podria començar amb Annileen i el Reclam...
No. Això seria com seguir a la Força viva només, com embolicar-me en el meu present. Implicaria no preocupar-me pel futur, ni per les altres facetes, ni pels problemes més grans. Un Jedi és responsable d'equilibrar les dues coses, i ara jo sóc l'encarregat. Especialment perquè no hi ha ningú més que ho faci.
Encara que, Annileen...
Esperi.
Un moment.
Acabo de comprendre una cosa.
Tornaré aviat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada