dimarts, 20 de novembre del 2018

Relats Recopilats Galaxy Guide 1 (i II)

Anterior


6 La història de la Camie

Aquesta història, relatada a Voren Na’al per una jove que afirmava ser amiga de Luke Skywalker, mostra aspectes de la relació del jove amb els Lars.

Aquest era el primer any que Luke havia de quedar-se en la granja d'humitat després que s'hagués marxat l'últim dels seus amics. Bé, jo encara estava aquí, però això no és el mateix que fer carreres amb gent com Biggs Darklighter. La seva tia Beru estava constantment ocupada cuidant l'hort i mantenint la casa en ordre, deixant que Luke es preocupés de l'oncle Owen i del seu constant odi als evaporadors.
És curiós, més d'una vegada vaig veure a Luke donar puntades a aquestes maleïdes coses... tenia la pitjor de les sorts per aconseguir que aquestes coses funcionessin. Per si la sorra i la falta de recanvis no fossin prou dolentes, els jawes ambulants i els grangers d'humitat menys honorables sovint desballestaven qualsevol equipament que no estigués protegit pels escuts de perímetre durant la nit. Encara que mai es portaven una unitat sencera, només unes poques peces crítiques. Però bé, el treball dur que formava part de la naturalesa de l'Owen sempre semblava compensar els contratemps. Posats a pensar en això, la seva vida i l'associació de Luke amb ell eren molt similars.
Una vegada en particular, just abans que Biggs marxés a l'Acadèmia, l'oncle Owen i Luke van discutir sobre enviar la sol·licitud d’en Luke. Owen necessitava a Luke per una altra estació. Simplement, no podia permetre's contractar ajuda en aquell moment, o això va dir. La tia de Luke, Beru, una dama meravellosa, va suggerir finalment un compromís. Luke es quedaria només una estació més i Owen aconseguiria els crèdits necessaris per contractar un treballador que li reemplacés.
Per a la meva sorpresa, Owen va acceptar. I el que va ser encara més sorprenent, poques setmanes després va regalar a Luke un saltacels T-16 de segona mà. Per descomptat, necessitava algunes reparacions, però Owen va estar aquí per ajudar-li a deixar-ho llest per volar. De vegades aquest home era una autèntica contradicció, però sovint donava la sensació de què simplement no volia que Luke abandonés Tatooine. Sempre que Luke treia el tema, em semblava veure por en els ulls d'Owen. Però qui podria estar segur d'això?
Passaven tot el seu temps lliure en aquest taller que tenen en la part posterior, substituint peces i reconstruint coses. Luke volia fer un saltacels prou ràpid per vèncer al nou model d’en Biggs, i crec que Owen també ho volia.
La tia Beru sempre apareixia amb una bona idea i una beguda freda quan passava a veure el que feien els seus homes. I quan aquests se sentien frustrats, sempre tenia paraules d'ànim que els posaven de nou al treball.
De vegades m'asseia i observava treballar a Luke i Owen, i escoltava als somnis de Luke i a les realitats de l'Owen. Luke volia viure una vida d'aventures; Owen deia que havia vist morir a massa herois.
Bé, finalment van aconseguir fer funcionar aquell aerolliscador, i era la cosa més ràpida de l’indret. Però jo crec que això tenia tant a veure amb el pilotatge de Luke com amb les seves habilitats mecàniques. Fins i tot van aconseguir que funcionessin els blàsters, encara que Owen va dir a Luke amb termes ben clars que no li agradava gens que els usés. Va dir que podien fer que Luke adquirís «mals costums».
Ara Owen i Beru estan morts, i alguns diuen que va ser Luke qui els va matar. Jo no ho crec, ni per un instant. Però trobo a faltar aquesta família, perquè era una família, i de vegades una família és el millor que hi ha en la galàxia.



7 Enutjar al Senyor Fosc

El següent relat és de comú coneixement entre els oficials imperials. S'explica gairebé com una història de fantasmes per advertir als joves oficials dels riscos d'enutjar a l'Imperi, i de l'alt preu de l'ambició inadequada. Si els fets que es descriuen són certs o no, segueix sent objecte de debat. Voren Na’al va parlar amb diversos oficials imperials que s'han unit a l'Aliança des de llavors, i tots els seus relats van resultar coincidir bastant. Això en realitat no prova res, ja que tots van escoltar la història de la mateixa font. Però pel poc que sabem de Darth Vader, no resulta difícil creure qualsevol cosa sobre ell, sense importar com de desgavellat que pugui semblar.

Un alt i negre cavaller de foscor romania dempeus en la coberta de comandament d'un gegantesc Destructor Estel·lar. Havia donat ordres que s'atenuessin les llums i que tot el personal de comandament abandonés el lloc durant les properes hores. Lord Darth Vader de vegades sentia la necessitat d'estar sol, de «tocar l'univers sense distraccions mortals».
Però el capità de la nau va decidir observar des de lluny, usant les càmeres de seguretat del propi Destructor Estel·lar per contemplar al seu superior de facto. Estava nerviós, però estava segur d'estar fora de perill en l'altre extrem de la gegantesca nau.
Ara el visor principal estava actiu i la nau creuava lentament els estels, esperant que els múltiples espies i esbirros de Vader portessin notícies de la presa rebel. El Senyor Fosc podria ordenar en qualsevol moment que el destructor saltés a l’hiperespai, si hi havia la menor oportunitat de trobar als rebels que van destruir l'Estrella de la Mort.
Un lleuger corrent d'aire va agitar la capa que li arribava fins al terra, i el Senyor Fosc dels Sith va estendre els braços cap a fora, com si esperés alçar-se en vol amb els vents. Poc li importava que els «vents» realment emanessin de les unitats ambientals del sòl, als seus peus.
Vader va alçar el braç dret i va prémer el puny metàl·lic.
—Trobaré als companys d’Obi-Wan, perquè aquesta és la voluntat de l'Emperador i el Costat Fosc!
Van passar alguns instants més i el sotrac que s'havia sentit abans per la nau es va esvair. El Senyor Fosc va redreçar les espatlles i la seva respiració es va tornar lenta i deliberada.
—Sí, aviat la brillant flama de la rebel·lió es veurà extingida. Ningú ha de subestimar els poders de la Força.
El capità es va recolzar en el seu seient i va començar a riure's.
—Estúpid idealista! Una màscara aterridora i les maneres d'un fetiller no són forma d'aconseguir fer el treball.
Vader es va estremir, escoltant algun so inaudible. Va alçar la mà dreta en l'aire, oberta com una urpa que esperés a la seva presa.
El comandant va observar ansiosament.
—Què està fent ara el Senyor de la Mort i les Ombres? —es va preguntar.
—Capità —va dir la profundament omniscient veu des de l'interior del casc negre—. Sóc a punt d'atorgar-li un privilegi excepcional.
El capità va saltar del seu seient, adonant-se de sobte que, d'alguna manera, d'alguna forma, Vader havia escoltat els seus comentaris.
—És a punt d'experimentar els poders de la Força —va anunciar amb confiança el cavaller negre. La mà oberta, enfundada en un guant negre, va començar a tancar-se, i el capità va sentir com es col·lapsaven els músculs del seu coll.
Mentre la seva víctima queia al terra, el braç del Senyor Fosc queia amb ell. Va continuar observant la negror de l'espai, sense ser molestat aquesta vegada per cap companyia mortal.



8 La història de Dodonna

El següent text és un extracte (usat amb permís) de les memòries personals del General Dodonna. Probablement el lector quedarà sorprès pel cop de pura bona sort que sembla haver conduït al pla de la destrucció de l'Estrella de la Mort, però Luke Skywalker protestaria dient que la Força guià els somnis de Dodonna tal com diu que guia el seu propi tret d'un entre mil milions. L'autor roman objectiu. Que el lector prengui la seva pròpia decisió.

Esperàvem la recuperació dels plànols amb una mica més que un lleuger nerviosisme. Com a antic oficial de l'Armada Imperial, ja sabia que hi havia homes molt més astuts que jo a càrrec de les defenses de la gran estació de combat. Tal vegada estava pecant de modest... o això m'agradaria creure. Després de tot, ara la major part dels oficials de l'Antiga República estaven ja morts o amb l'Aliança. L'Armada Imperial era dirigida ara per oficials joves, tal vegada amb excés de confiança, i desitjava amb tot el meu ser que en la seva pressa per dissenyar, construir i desplegar el seu «poder definitiu de l'univers» haguessin comès un error en alguna part... en qualsevol part.
M'equivocava. Les lectures d’R2-D2 eren funestes en extrem. L'estació tenia armes i artillers en un nombre major que els nostres caces, fent que, per començar, les probabilitats fossin terribles. També havia esperat trobar un impressionant conjunt d'escuts, similar a les graelles de defensa planetària empleades en la majoria de bases imperials, però aquesta estació era molt més que això. Cada polzada de la fortalesa estava fortament blindada, amb escuts impenetrables, i aquests escuts estaven tots connectats a un ordinador i podien apujar-se i abaixar-se de forma independent uns d'uns altres. Sabia de primera mà que els rajos tractors eren prou forts com per detenir un Destructor Estel·lar, per no parlar del Falcó Mil·lenari o d'alguna cosa tan petita com un ala-X. L'estació era, amb caràcter general, invulnerable.
Em vaig anar a dormir aquella nit sabent que l'única forma en la qual podíem esperar penetrar l'armadura de l'estació de la grandària d'una lluna era llançar onada rere onada de les nostres naus més pesades perquè xoquessin contra l'Estrella de la Mort, amb la minúscula possibilitat que en algun lloc causéssim el dany suficient per deixar l'estació impotent. Per descomptat, això hauria suposat essencialment la fi de l'Aliança tal com la coneixíem, però si teníem èxit a danyar o destruir l'estació, podríem guanyar el temps suficient per permetre que una nova força de rebels s'alcés en el nostre lloc. I aquesta vegada sense l'ombra d'una Estrella de la Mort aguaitant sobre els seus caps. Un pla suïcida és el més arriscat de tots, però, si anàvem a morir de totes maneres, estava determinat al fet que els imperials caiguessin amb nosaltres.
Vaig preparar les meves notes per a les reunions de l'endemà i em vaig dirigir al llit. No obstant això, i de forma estranya, ja que la decisió estava presa, vaig continuar pensant en això conforme el somni em reclamava. Vaig sortir de la meva cambra i vaig vagabundejar pels passadissos, amb l'esperança que una mica d'aire fresc i d'exercici em relaxés, com sempre ho havia fet en els vells temps abans d'una gran batalla.
Conforme posava en ordre els meus pensaments i sentia que les cames em fallaven, vaig escoltar plorar a una nena en un dels passadissos dels refugiats. Vaig anar a calmar les llàgrimes de la nena, però hi havia alguna cosa estranya en aquell moment, una presència per així dir-ho, que em cridava. La nena ploriquejava alguna cosa sobre un drac i com anava a venir a convertir el seu poble en cendres. Vaig suposar que la nena era de Tatooine, on els dracs krayt vaguen lliures pel desert, però la petita deia que el poble estava al costat d'un llac, i jo sabia que Tatooine no té tals extensions d'aigua enlloc de la seva desolada superfície.
Llavors vaig recordar un conte, un d'antic que s'havia transmès amb el temps. Un conte de fades sobre un drac i el valent Cavaller Jedi que el va matar per salvar el seu poble.
—No tens res a témer —vaig dir a la nena—, perquè hi havia un buit en l'armadura d'escates del drac, i el sabre de llum del Cavaller era precís i va travessar el mateix cor de la bèstia, matant-la a l'instant. El poble va quedar fora de perill i tots van viure feliços per sempre.
La nena va quedar confortada i es va tornar a dormir. Vaig sentir com si tornés a ser jove. Vaig tornar a les meves estances i em vaig deixar caure en la cadira. Encenent una brillalàmpada, els meus músculs i ossos adolorits em van recordar la meva edat i els meus ulls van mirar amb esforç l’holopantalla. Vaig agafar les meves ulleres i vaig començar la dolorosa cerca d'un buit en l'armadura del drac. Volia alguna cosa que ningú pensés que deuria de protegir, ja que tal vegada creguessin que ningú en el seu sa judici l’atacaria.
Les badies d'aterratge estaven protegides, igual que els abocadors de desaprofitaments. Les torres de comunicacions tenien escuts dobles i fins i tot generadors de suport i dispositius de protecció contra sobrecàrregues per impedir que caigués tot el sistema. Llavors vaig seguir aquesta idea a través del subministrament d'energia de tota l'estació, des dels generadors fins als ports de ventilació... i aquí estava! Els ports de ventilació estan fets per expulsar flux de partícules i desfets dels generadors, però estan dissenyats per funcionar només en un sentit... cap a fora.
—Què ocorreria si s'enviés energia cap avall per aquest camí? —em vaig preguntar a mi mateix. Vaig consultar l'ordinador i totes les respostes van conduir a res, a més sistemes de suport, o al fet que passaria molt temps abans que pogués aconseguir-se un dany significatiu.
Llavors em vaig apartar de la imatge i em vaig fregar els ulls. Ja anava acostant-se la primera hora del matí, i segons tots els informes l'Estrella de la Mort no estava molt lluny. Vaig fer una última mirada de reüll als mapes i em vaig inclinar encara més cap enrere quan la meva cadira va cedir. Caient al terra, vaig evitar per poc trencar-me el coll, i vaig decidir que quatre hores de son eren millor que cap en absolut. Vaig dir a l’holoprojector que s'apagués i la imatge va començar a esvair-se. Em vaig resignar al fet que, si anava a morir aquell dia, almenys ho faria sense els ulls injectats en sang per falta de son.
I llavors ho vaig veure. Una llarga i estreta línia que anava des del port de ventilació just fins al nucli del reactor. Ja havia vist això abans, però no des de lluny. La línia era perfectament recta, com un punt de mira, o com la fulla d'un sabre de llum dirigint-se al cor de l'estació, el nucli del reactor. Em vaig adonar que si alguna cosa travessava aquest tub i copejava el sensible i inestable nucli del reactor, l'estació sencera esclataria.
Amb esperances momentàniament renovades, vaig preguntar a l'ordinador quina grandària tenia el tub.
—Dos metres de diàmetre —va ser la resposta.
Dos metres era massa poc perquè entrés un ala-X, i cap persona ni droide que tinguéssim podria sobreviure al flux constant de matèria ultracalent i energia que els ports de ventilació estaven dissenyats per treure al fred i fosc buit de l'espai.
—Qualsevol cosa serviria —vaig murmurar per a mi mateix—. Tan sols un tret...
Vaig somriure. Un tret dels d'un entre mil milions d'un pilot hàbil viatjaria netament fins als budells del reactor. Després de tot, la superfície del port de ventilació havia d'estar blindada contra rajos, per evitar que els desfets tornessin a entrar en la nau. La ironia era exquisida; si el tret donava en el blanc, les seves pròpies proteccions garantirien la seva destrucció.
La pujada d'adrenalina em va mantenir despert durant la resta de la nit mentre canviava els plans de «suïcidi i pregària» a «cimbell i pregària». Molts homes haurien de morir perquè un d'ells tingués èxit. Una persona només mesura dos metres d'alt, i aconseguir un impacte directe en algú mentre se sobrevolava a velocitats subllum era una cosa gairebé inaudita. Certament, una ràfega de trets incrementaria les probabilitats d'un impacte, bé directament o per la calor o la metralla que sortís acomiadada, però el port de ventilació tenia escuts per tots costats i disparar ràfegues només causaria confusió i impediria una visió clara de l'objectiu. L'atacant havia de ser capaç de veure si el seu tret havia donat o no en l'objectiu. Havíem de saber-ho immediatament per poder retirar de la zona les poques forces restants que ens quedessin, abans de l'explosió subsegüent.
Com he dit abans, el tret va ser dels d'un entre mil milions, i només va haver-hi una persona que va resultar adequada per ser el cap de llança de l'atac. Luke Skywalker. Després de tot, qui s'assembla més a un cavaller d'uns altres temps que l'aprenent de Jedi amb un sabre de llum? I qui millor per matar a un drac invulnerable que un cavaller d'uns altres temps.



9 Carta a casa

Aquesta carta va ser escrita a la seva mare per un pilot d'ala-X rebel el matí abans de la batalla de Yavin. Com la major part de cartes a casa dels reclutes rebels, roman sense transmetre per motius de seguretat. S'ha omès el nom del pilot ja que va morir durant l'assalt.

Benvolguda mama:
Sé que no t'agrada molt el que estic fent, però és una cosa que sento que haig de fer. Sé que el papa ho hauria entès, però, després de tot, tampoc estaves d'acord amb ell en aquest assumpte.
Només vull que sàpigues que estic a punt d'acostar-me molt al combat real, contra probabilitats que tenim poques esperances de superar. Sé que pot sonar a bogeria, però per quan rebis aquesta carta sabràs si hem tingut èxit o no, i si he aconseguit sobreviure o no. Ens enfrontarem a la major màquina bèl·lica mai construïda, una cosa que defineix la política actual de l'Imperi: una màquina construïda per a la dominació, la subjugació, i la conquesta.
Sé que a casa sents poques coses sobre el que fem, i veieu encara menys en les holoxarxes imperials. El que arribeu a saber és només el que l'Imperi difon, i la major part del temps menteixen senzillament. Per descomptat, podem discutir sobre això fins al dia del judici final, però no t'estic escrivint per això.
Volia que sabessis que sento que estic fent una cosa important. No puc salvar la galàxia jo sol, no crec que ningú pugui fer-ho per si sol. Però estic ajudant, i les poques vides que he salvat de la tirania de l'Imperi han fet que tot mereixés la pena des del meu punt de vista.
És impossible saber ara quant temps seguiran així les coses i quanta llibertat tindrem. Demà, pot ser que no tinguem una resposta definitiva, però els senyals seran inconfusibles.
Deixa que la família sàpiga el que estic fent. No has de glorificar-ho, però tampoc menysprear-ho. Espero que un dia ho entenguis, i espero que aquest dia tot això sembli un mal somni que va tenir lloc fa molt temps.
Et vull, i que la Força t'acompanyi. I a nosaltres.
Amb amor,
el teu fill.



10 Tant de bo estiguessis aquí

Les següents transmissions de dades de Biggs Darklighter a Luke Skywalker (datades poques setmanes abans de la mort dels tutors d’en Luke i el subsegüent abandó de Tatooine pel jove Skywalker), van arribar després que Luke es trobés amb el jove a Anchorhead, però òbviament van ser escrites abans que Biggs tornés a casa per última vegada. Van ser gentilment donades a Voren Na’al pel propi Luke. Sent que és un adequat tribut al seu difunt amic, qui va perdre heroicament la seva vida durant la batalla de Yavin.

Estimat Luke:
Com van les coses en el vell Tatooine? Aposto al fet que fa tanta calor com sempre. Les coses també s'estan escalfant per a mi últimament. Estic segur que segueixes fent coses avorrides en la granja del teu oncle, així que en lloc d'això t'explicaré les coses emocionants que faig jo.
Des que em vaig graduar en l'Acadèmia, he estat assignat a una nau mercant com a primer oficial. Encara no em donen moltes responsabilitats, perquè per algun motiu encara no confien tant en mi. No crec que estiguem fent res il·legal, però de totes maneres estan molt nerviosos. Recordes com es posava el teu oncle cada vegada que li preguntàvem pel teu pare? Estan més o menys així. De fet, estan gairebé exactament així.
Ei! Com va el Vell Oncle Gemegaire? Quan et deixarà venir a l'Acadèmia? Eres el millor pilot de tots nosaltres i seràs l'últim a passar per aquí. Per cert, aquesta cosa de la rebel·lió s'està posant enrevessada. L'Imperi et prometrà una lluna plena de crèdits per que t'allistis en l'exèrcit, però fes el que jo vaig fer: que et destinin a un lloc no combatent. És més segur i no has de preocupar-te per les seves porqueries polítiques.
De debò, si no aconsegueixes sortir aviat d'aquesta bola de pols, estaràs mantenint evaporadors durant la resta de la teva vida. Acorda't del que et dic, noi.
De vegades trobo a faltar apuntar a les rates womp en el Canó del Captaire. Tu disparaves millor, però jo era el millor pilot. Bé, almenys tan bo com tu. Si creus que ets millor, hauràs de venir aquí fora i demostrar-ho.
Bona sort amb una estació més de pols i droides.
El teu millor amic,
Biggs.

PS: No mostris aquesta transmissió de dades a ningú i no deixis que ningú sàpiga que has tingut notícies meves. No puc dir-te ara per què, però ho faré la propera vegada que estigui prop de Tatooine. Si no tens notícies meves durant un temps, no et preocupis. Per una vegada en la meva vida, m'han donat algunes responsabilitats reals, i és una sensació genial.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada