dilluns, 11 de novembre del 2019

Des de cert punt de vista (XI)

Anterior


11 NO PER RES
Mur Lafferty
Extracte de la dama Has a Jocimer: La meva vida com un Node Modal, Una Memòria per Ickabel G’ont

CAPÍTOL 3: NO PER RES

Tatooine era el pitjor lloc de la galàxia per a un bith.
Quan la teva pell és d'un to rosa blanquinós, els teus ulls manquen de parpelles i lacrimals, un planeta amb sols bessons, una calor infernal i sorra volant per onsevulla, és essencialment una sentència de presó.
Quan Figrin D’an i els Nodes Modal teníem concert en aquest planeta, tots protestàvem.
—La nostra pell se socarrimarà fins a l'os! —Va afegir Tech M’or.
—I què farem si la sorra entra en els nostres ulls, D’an? —vaig exigir saber. Jo tinc el millor parell d'ulls de tota la banda, i en particular sóc molt sensible als irritants—. Com esperes que toquem bé, quan la nostra major preocupació sigui trobar un neteja ulls? És més, no estic segura si tenen neteja ulls a Tatooine.
Enganyifa N. 1:
—Ens han convidat a tocar per al Lord regnant de Tattoine. Estic segur que en el seu palau comptarem amb totes les comoditats necessàries.
Mai va esmentar que el Lord Regnant era un hutt, una espècie que no era coneguda per viure en llocs hospitalaris i nets.
Enganyifa N. 2:
—Només estarem aquí una setmana, com a molt.
Vam estar aquí gairebé un any.
I la millor de les Enganyifes, la N. 3:
—La paga serà increïble.
Ara, d'haver estat jo D’an, hagués dit el següent al grup:
—Tinc males notícies. Em trobo endeutat fins al coll amb un hutt i els he venut a tots com a servitud en el lloc més sorrenc i recòndit de la galàxia. Ah, i una vegada saldat el deute, ens veurem forçats a buscar alguna altra ocupació per aconseguir els diners suficients per escapar del planeta. Treballar per a un hutt tal vegada sigui el pitjor dels treballs que un pogués aconseguir.
No vam parlar amb ell durant setmanes quan la veritat es va fer evident per si mateixa. Tocàvem per a Jabba i companyia en el Palau. (A saber si es tractava d'acompanyants? Visitants? Presoners? Mai vaig estar realment segura).
—I a dir de Palau —si us plau. He vist alguns. He actuat per a reis. I aquest no era cap palau.
Després d'alguns mesos finalment havíem acceptat el nostre destí, i l'única cosa bona era que encara seguíem sent els Nodes Modal, la qual cosa significava que tocàvem la millor música de la galàxia. No importava que fora per a un capo de la màfia i la seva colla de energúmens, lacais i esclaus, una cosa que ens remuntava als nostres humils inicis on tocàvem a tot arreu que ens oferien.
Aprofitava també per parar esment. Un no sap amb què es pugui trobar. Vèiem gent tractant d'entabanar, persuadir, i bregar amb Jabba. Una cosa interessant i que solament molt pocs saben, és que els bith, a diferència d’altres espècies, som capaços de separar els sons que ens envolten. El que ens converteix en excel·lents músics. Podem escoltar cadascun dels instruments per separat o a l’uníson i així assegurar-nos que tots estiguin en sintonia i si s'escolta tot bé en conjunt.
També escoltem les converses que d'una altra manera es perdrien en oïdes menys sensibles. Així que estàvem al corrent de molts dels tractes que es pactaven mentre tocàvem, i Jabba no tenia ni idea. Vam arribar a familiaritzar-nos amb molts dels residents d'aquest planeta i arribem a odiar a un altre tant. Un dels meus personatges menys estimats era Greedo, un caça-recompenses rodià. Va ser justament ell qui va trobar a Figrin D’an i el va lliurar a Jabba.
No teníem ni idea que haguessin posat preu al cap de D’an. És el tipus de coses que el líder de la teva banda no va pregonant.
D’an em va encomanar vigilar a Greedo i tal vegada trobar alguna cosa bruta en contra seva. Què tal el cubell de sorra amb el que hem de rentar-nos dels ulls cada nit, tots tenim alguna cosa tèrbola, està just aquí, ell es va limitar a dir que deixés de queixar-me i que ho superés. Una jugada bastant agressiva, però ell ens havia ficat en aquest garbull, D’an era pèssim amb les apostes.
Així que em vaig dedicar a vigilar a Greedo. Atrapava criminals d'estar per casa, els qui tenien deutes amb Jabba, rebia un copet en l'espatlla i es marxava satisfet de si mateix amb les mans repletes de crèdits. Jo portava registre de cada crèdit que rebia de Jabba i també amb quant comptava, així com cada ocasió que lliurava claus o blàsters d'amagat als presos perquè així poguessin escapar, solament per recapturar-los i cobrar una nova recompensa. Va lliurar a un pobre jawa en tres ocasions.
Quan érem a punt de saldar el nostre deute, Jabba va exigir més del doble de l'acordat per D’an. Era alguna cosa que teníem previst, així que D’an va oferir pagar amb informació en lloc de crèdits. I va ser així com ens vam venjar de Greedo. Jabba estava enfuriat amb el caça-recompenses i finalment ens va deixar partir...
... a meitat del desert. Naturalment. Però quan et concedeixen la teva llibertat a meitat del desert i et trobes envoltat de fanfarrons armats fins a les dents, solament agraeixes amablement i t’hi poses en marxa immediatament. Va ser una sort que ens alliberés de nit el que almenys va permetre que evitéssim els sols. Jo honestament no esperava que al final ens deixés simplement marxar. Així que gràcies Jabba. Et convidaré a una copa de bava la propera vegada que ens vegem.
[Nota de l'Ed.: Després de l'escriptura d'aquestes memòries, Jabba va perdre la vida davant un assassí desconegut dins del seu palau. Ja no serà possible agrair a Jabba en el subseqüent. Tot i així, l'autora va demanar conservar aquesta entrada en el text.]
Aconseguim arribar a Mos Eisley poc abans del clarejar, la qual cosa era bastant bona ja que les meves mans s'estaven posant rosades, i els ulls em cremaven bastant. Trobem on quedar-nos per un temps mentre D’an com tot bon líder, va sortir a aconseguir-nos on tocar.
Tech el va acompanyar perquè volia assegurar-se que D’an no perdés la nostra recentment obtinguda llibertat apostant, buscant guanyar-se alguns crèdits.
Ara és quan se suposa que haig de respondre la pregunta que vostès s'han estat fent des del principi. Per què de tots els éssers de la galàxia havíem triat quedar-nos amb D’an? Ell ens va sotmetre a l'esclavitud amb un hutt. Ens va deixar encallats en un planeta amb condicions pèssimes per als bith. Té el costum d'apostar com un paio borratxo amb mala sort.
I la raó hauria de ser òbvia: Figrin D’an era per molt el millor compositor i líder que podies trobar en aquest costat de la galàxia. Sabíem de sobres que, si l’abandonàvem, mai ens seria possible trobar a algú a la seva altura. És clar, que se'ns dificultava apreciar-ho al moment d'estar rentant sorra dels nostres ulls o atrapats amb uns grillons. Quan estem tocant, res al món és millor.
Trobem dues cambres barates per allotjar-nos als vuit, i decidim amb una partida de daus hiller a qui li tocava netejar una mica el lloc, qui cobriria les finestres i qui podia gaudir d'un descans després del terrible viatge. Em va tocar la sort d'ocupar-me de les finestres, i mentre despenjava una manta per protegir-nos de la llum del sol, vaig tenir un cop d'ull d'un musell verdós que sobresortia d'un mantell corrent al lluny.
Oh-oh.
Vaig lligar la cortina i vaig preguntar si algú sabia on s'havien marxat D’an i Tech. La resta es va encongir d'espatlles, jo vaig prendre la meva capa, vaig deixar l’apartament, i em vaig dirigir cap a la calor de Tatooine.
Ara que havíem tingut una mica de descans i begut una mica d'aigua no gaire potable que diguem, vaig ser capaç de fer un cop d'ull a la nova ciutat que habitàvem. Era... bé, era millor que el palau de Jabba, però això no significava molt. Calorosa, plena de sorra i una mica desolada, ningú et mirava als ulls.
També, els stormtroopers patrullaven pels carrers. Un em va detenir per l'espatlla.
—Estem buscant dos droides.
—No he vist res —vaig dir, i em vaig adonar que tenia una oportunitat—. Almenys per aquí. Però vaig estar un bon temps en el palau de Jabba el hutt i estic segura que li van portar recentment almenys un parell de droides.
—I com es veien? —va exigir saber.
—Um, un era verd? O blau tal vegada —vaig dir, intentant endevinar.
Es va parar sobre els seus talons, i encara que jo no podia veure el seu rostre, traspuava un estat d'ànim d'incredulitat o desconfiança. Un trooper amb una musclera taronja se li va acostar.
—Que has trobat? —va preguntar.
—Ella afirma haver vist un droide amb aquestes característiques prop del palau del hutt —va dir el seu company, com si no volgués divulgar la informació.
—Vagin a fer un cop d'ull —els va dir i se’n va anar.
El trooper restant em va mirar de nou, podia sentir ràbia i disgust irradiant d'ell.
—Bona sort —vaig afegir mentre m'apartava d'aquí. M'havia mantingut alerta als moviments de Greedo, mentre ell corria decidit cap algun lloc. Tant de bo sabés on estava D’an, imagino que estava aconseguint un lloc per tocar, així que decidim buscar-li en tots els salons de ball i bars del lloc.
Mos Eisley no té la pinta d'albergar molts salons de ball. Però s'assemblava a un lloc on la gent buscaria un glop. Vaig preguntar a una dona on es trobava el bar més proper, va assenyalar un local algunes portes més enllà. Va ser una sort que Greedo hagués passat el bar de llarg, així que vaig aprofitar per entrar al lloc.
D’an i Tech estaven dins, parlant amb un enorme wookiee. Un rodià, més alt i de pell més fosca que Greedo, estava molest empacant una flauta fent gran xivarri. Va fer a D’an a un costat, vociferant que ningú acomiadava a Doda Bodonawieedo. I D’an no va suavitzar les coses cridant-li que Chalmun acabava d'acomiadar a Doda Bodonawieedo.
D’an em va veure.
—Ickabel, aquest és Chalmun, el propietari de...
—... la Cantina de Chalmun, sí, ho tinc —vaig dir—. Podem parlar un segon?
D’an va enviar a Tech a parlar amb mi mentre ell negociava amb el nostre nou cap.
—Quin abocador, eh? —Va preguntar Tech mentre feia un cop d'ull a la cantina.
—Molt millor que el cau de Jabba —vaig reposar immediatament. D'ara endavant, «Molt millor que el cau de Jabba», serà la manera de referir-nos a qualsevol cosa que ens resulti terrible—. Parlant d'això, vaig veure a Greedo ensumant allà fora. Si ens troba aquí podria convertir-se en un problema.
Tech va fer una ganyota.
—El wookiee diu que ell ve aquí tot el temps. Però que no és de preocupar-se, aquest és el lloc més segur del planeta —va assenyalar els cartells penjats en les parets que resaven en diverses llengües el reglament de la cantina.
Vaig fer un cop d'ull al reglament i després ho vaig llegir amb una mica més de deteniment. Li vaig donar un clatellot en el cap a Tech.
—Aquí diu Aplaudir a la banda, i no Per cap circumstància agredir a la banda —vaig afegir—. No ens garanteix seguretat alguna!
—Oh. Estàs en el correcte —va dir. Mirà de nou cap a D’an, qui estava signant el contracte. Vaig gemegar.
—Bé —va dir Tech—. Almenys no ens està posant a la venda com a esclaus, com l'última vegada.
D’an es va acostar a nosaltres tot somriures.
—Comencem en una hora. Portin aquí a la resta de la banda.
—Sabies que Greedo és un client regular d'aquí? I no crec que estigui encantat que l'hàgim lliurat a Jabba —vaig dir.
—El wookiee està del nostre costat! Què podria sortir malament?


La Cantina de Chalmun era millor que el cau de Jabba. Això és el que podíem dir sobre aquest tema.
Quan les coses marxen malament, pots intentar veure com la situació et desafia. Havíem tocat en incomptables cerimònies com a premi en contra del vent, a meitat d'una pluja torrencial, i per lords i dames als qui la idea de diversió significava assotar presoners i donar-los de menjar als rancors. (Aquest últim era Jabba. Ho has endevinat?)
Ja en la cantina, encimbellats els uns amb els altres vam ser llançats a una petita tarima en una cantonada del local, mentre tocàvem les melodies furioses de D’an. L'escenari era petit i el públic era poc entusiasta, però aquest era el tipus de reptes pels quals vivia. Com fos, no esperava el que era a punt de passar.
Per començar, Chalmun —el wookiee súper-segur que se suposava ens mantindria a resguard de Greedo— es va marxar a casa. Va dir que no romania en la cantina dia i nit, que necessitava un descans. Va prometre que Wuher cuidaria de nosaltres, però per la mirada de reüll que ell ens va dedicar, vaig suposar que això seria poc probable. Així que vaig decidir que seria millor estar atenta a la porta mentre tocàvem.
En el transcurs del dia, la cantina es va omplir de personatges d'allò més desagradables. Encara que haig de reconèixer-ho a Wuher. Quan la gent es posava nècia o alguna cosa per l'estil, ell s'encarregava d'ells. Una baralla es va iniciar al costat de nosaltres, un parroquià va llançar a un altre directe a l'escenari. I com l'espai estava tan reduït, vam haver d'interrompre una cançó per posar-nos fora de perill. D’an estava furiós i va interrompre la cançó per demanar l'ajuda de Wuher. El cambrer va fer fora als picaplets, però després ens va llançar una mirada furiosa.
—Per cap motiu deixin de tocar. No per res. Entesos?
D’an va assentir. Entès. Vam respondre començant a tocar de nou seguint el ritme de D’an.
La gent d'aquest tipus de llocs tendia a semblar-se, tots bruts i ombrívols, amb alguna cosa que amagar. Distingir als forasters era tan fàcil com... bé, com a un bith a Tatooine. Així que quan dos humans que destacaven més que nosaltres mateixos van entrar al bar, van atreure la meva atenció. Wuher grunyí que deixessin els seus droides fora: un androide daurat de protocol i un astromecànic blau. Vaig conduir la meva mirada d'ells a D’an i vaig recordar la regla d'or. Segueix tocant.
Sabia que hauria d'explicar-li als imperials sobre aquells droides durant el nostre descans. Pot ser que hi hagi una recompensa que ens tregui d'aquest planeta infernal. Vaig pregar a D’an amb els ulls perquè ens donés un descans, però es va limitar a ignorar-me.
Aquests eren clarament els droides que havien estat buscant, però perquè els stormtroopers de fora no els havien trobat? Era curiós, però aquells dos clarament tramaven alguna cosa, a pesar que actuaven de forma acurada i innocent. I honestament era aquella innocència la que els feia sobresortir.
Irònicament, van aconseguir barrejar-se gràcies a què una enorme bèstia els va desafiar, el més vell va treure de sobte un sabre làser i va tallar el braç del seu atacant.
El braç fumejava en el terra al mateix temps que el seu antic amo cridava. Deixem de tocar, per descomptat. Ens apressem a començar de nou quan Wuher ens va fulminar amb la mirada. Per ventura suposaven que anàvem a seguir amb la música mentre la gent anava perdent les seves extremitats? I jo que pensava que aquest lloc era millor que el de Jabba. (Diguin el que vulguin de Jabba, almenys a ell no li molestava si ens sobresaltàvem quan matava a algú).
Un enorme ithorià es va aixecar del seu seient per acostar-se a la barra, i gairebé m'empasso el filtre del jocimer quan vaig descobrir just darrere a Greedo. No sé per quant temps havia estat rondant aquell prim i petit paio, amagat aquí darrere. Greedo ens va mirar fixament, la qual cosa em va fer errar una nota o dues, però no ens vam detenir. No per res com havia demanat Wuher. No per un membre recentment amputat, i en definitiva no per un rancorós caça-recompenses. Greedo es va acostar al bar per ordenar un glop, mirant-nos, sense parpellejar.
D’an ens va demanar tocar una nova cançó, alguna cosa ràpida i enganxosa, i toquem ignorant en obert desafiament a Greedo. Mirava impacient, toquerejant el blàster penjant en la seva cintura.
Se'ns permetia renunciar si les nostres vides corrien perill, cert? O allò també entrava en la regla de no per res? No estava segura. Estava començant a deixar-me portar per la música quan Tech em va tocar l'esquena. Greedo s'havia posat en acció. Va donar la volta al voltant de la barra (em vaig preguntar si algú ja havia retirat el braç, o si s'anava a ensopegar; no va succeir) dirigint-se cap a nosaltres. Vaig tractar de cridar l'atenció de D’an, però estava concentrat en no perdre el ritme.
A meitat de la cançó, vaig sentir que les unions del meu jocimer doble començaven a separar-se. D’an no m'havia donat l'oportunitat de netejar-ho correctament, i havia fet un pèssim treball oliant-ho per compensar la molesta sorra. Ara em trobava en un problema.
Tothom té la seva pròpia versió del que va passar després, i la majoria té quelcom a veure amb «mira que maldestra va ser Ickabel!», però heus aquí el que realment va succeir: Tot el que hagis sentit, ho vaig fer a propòsit. Vaig girar ràpidament el meu jocimer amb ambdues mans, en direccions oposades, i es va desarmar. Les vàlvules i tubs van sortir disparats, les juntes circulars que formaven el cos i els filtres vibrants van caure damunt de Greedo, qui ja prenia velocitat. Va trepitjar una junta oliosa i va sortir volant d'esquena.
D’an va arrufar el gest i va assenyalar aquell desastre mentre seguia amb la música. No parar per res del món, veritat? Vaig saltar de l'escenari a recollir del terra les peces del meu instrument. Greedo seguia tirat tocant-se el cap, jo no vaig apartar els ulls del seu blàster. Vaig córrer a un costat de l'estrada per armar el meu instrument de nou.
La clientela del local s'estava en fotent de Greedo, qui finalment es va posar dempeus, amb el rostre encès d'ira. Em va mirar, i després la seva mirada va passar de llarg. El seu rostre va canviar, es va suavitzar i va somriure, si és que els de la seva classe poden somriure. Va donar mitja volta i es va marxar sense mirar enrere. Què l'havia emocionat tant?
Vaig veure que caminava directe cap a un humà de pell blanca que acompanyava a un wookiee que conversava amb Wuher. Algú que li interessava més que nosaltres; segur es tractava d'algú amb un alt preu sobre el seu cap o a qui li guardava més rancor. Vaig pujar de nou a l'escenari i vaig començar a tocar un ritme més ràpid una de les melodies favorites de D’an. Tots es veien una mica exasperats, però van agrair que Greedo es distragués.
Encara no em creuen que ho vaig fer a propòsit.
La meva ment va tornar a pensar que lliurar aquells droides ens faria guanyar una sucosa recompensa. D’an no anava a donar-li un descans a la banda mentre el caça-recompenses estigués per aquí, així que no hi havia oportunitat d'avisar als troopers que esperaven fora fins que Greedo es marxés.
L'humà i el wookiee estaven xerrant amb altres dos humans, als qui acompanyaven els droides. Tothom va abandonar la taula exceptuant a aquell que havia atret l'atenció de Greedo. Greedo es va acostar mentre l'humà es posava dempeus, i va aixecar el blàster. Greedo el va animar a prendre seient de nou.
Canviant de ritme vaig haver de concentrar-me en D’an per un moment, poc després va haver-hi un sobtat centelleig de llum, al moment en què Greedo es desplomava en la taula enfront d'aquell home. No veig a molts humans, però pensava que els seus rostres eren més expressius del que aquest home mostrava. La clientela es va voltejar alarmada. Semblava que Wuher dispararia a l'humà aquí mateix, però aquell home es va limitar a tirar alguns crèdits sobre la barra i marxar-se.
Encara que volíem celebrar-ho, ens limitem a seguir tocant. No ens vam detenir, no per res. Havíem estat salvats. Jabba ens va alliberar. Greedo estava acabat. I el nostre flascó de les propines s'estava omplint, les coses començaven a marxar millor per primera ocasió en molt temps.
Mentre tocàvem una de les noves composicions de D’an (havia d'admetre, que la captivitat li havia resultat estranyament inspiradora), vaig pensar en aquells droides i els stormtroopers que els buscaven. La meva ment estava pensant en alguna possible recompensa. I vaig decidir que si aquell home sense voler ens havia fet un favor encara sense estar al corrent, nosaltres podríem tornar el favor i no reportar-los. Estàvem fora de perill ara com ara, i podíem seguir tocant.
El que realment és tot el que sempre vam voler fer. Tocar, i no parar. No per res.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada