dimecres, 13 de novembre del 2019

Des de cert punt de vista (XX)

Anterior


20 INFORME D'UN INCIDENT
Mallory Ortberg
 
No li va fer que tingués raó, saben? Li va fer enutjar, li va fer violentar-se, però no li va fer tenir raó. Poden o no haver revisat el metratge... és la meva opinió que l'intent d'assassinat en una reunió de l'Estat Major Conjunt de l'Imperi Galàctic mereix una recerca minuciosa i personal per part dels membres de l'Alt Comandament, però vostès cavallers, per descomptat, actuaran com ho considerin necessari. El punt és que, siguin quines siguin les conclusions que treguin sobre l'incident que va tenir lloc entre Lord Vader i jo durant la sessió informativa d'ahir al matí, estava equivocat, i tractar d'aixafar la tràquea d'una altra persona no et fa menys equivocat, si estàs equivocat des del començament. La qual cosa estava. No li concedeixo l'argument.
Em sotmeto voluntàriament a la disciplina si estic equivocat, però crec que estic en el correcte en dir que he estat nomenat Cap de l'Armada Imperial. Crec que també tinc raó en afirmar que l'Armada Imperial és una organització militar, que els seus assoliments i objectius són de naturalesa marcial, que busquem involucrar-nos en hostilitats armades i finalment guanyar-les, i que, per tant, tenim tot el dret de col·locar la majoria de les nostres esperances en la meravella tecnològica que és aquesta estació de batalla, i que jo no estava fora de lloc en suggerir que aquesta estació de batalla és alhora una meravella tecnològica i l'orgull de l'Armada Imperial, i que estaríem ben servits a usar-la tan ràpid i tantes vegades com sigui necessari, o com sigui possible.
Desitjo aprofitar aquesta oportunitat per assenyalar que no tinc cap objecció a les creences religioses dels cavallers, ni m'oposo a la possibilitat de treballar amb Lord Vader novament en el futur, suposant que l'Imperi estigui disposat a prendre totes les precaucions necessàries per garantir la seguretat pública, i amb la garantia personal de Lord Vader que es limitarà a usar paraules per guanyar discussions en el futur, com correspon a un membre d'alt rang del Consell Imperial, i a guardar actes de violència oberta per als membres de l'Aliança Rebel. Puc assegurar-los, cavallers, que no tinc cap interès a guardar rancor, ni a recrear el tipus de mesquines disputes de tots els records recents que van caracteritzar les operacions quotidianes del Senat Imperial.
A més, no sóc un fanàtic; és un motiu d'orgull per a mi que en el meu sector natal de Seswenna hi hagi més de tres-centes tradicions religioses diferents amb practicants actius, totes oficialment reconegudes pel seu administrador Imperial. Jo mateix sóc un home de fe, i crec que la unitat Imperial solament es pot enfortir a través del diàleg cooperatiu i constructiu entre els ciutadans que segueixen diverses tradicions espirituals. M'agradaria rebre, en circumstàncies més apropiades, l'oportunitat d'aprendre més sobre la comprensió de Lord Vader de la Força i com enriqueix la seva vida diària.
No accepto que Lord Vader, literalment, tracti de ficar-me les seves creences religioses per la gola. Aquesta va ser una reunió militar en una instal·lació militar assistida exclusivament per personal militar; No em disculparé per demanar a Lord Vader que s'abstingui de desviar la conversa a un referèndum sobre la seva devoció religiosa, ni em disculparé per intentar donar crèdit als treballadors: homes, dones i neutrois els anys de dedicació dels quals van fer que aquest dia fos possible elogiant les capacitats de l'estació de l'Estrella de la Mort. Crec que els administradors eficaços haurien d'oferir almenys tant elogi com crítiques.
En qualsevol cas, si han revisat el metratge, la qual cosa els recomano encaridament que facin, notaran dues coses. El primer, i el més crític per al meu argument, és que Lord Vader va expressar obertament el seu menyspreu pel projecte de l'Estrella de la Mort enfront dels seus subordinats, molts dels quals han dedicat les seves vides a veure l'estació completa. Va ser, per dir-ho suaument, un discurs que va soscavar la fe pública tant en la visió de l'Imperi Galàctic com en la seva competència. L'Imperi ha invertit més de vint anys, innombrables hores, i més d'un bilió de crèdits en el desenvolupament de l'Estrella de la Mort. No necessito recordar-los, cavallers, que no es pot complir cap dels nostres objectius si un membre de l'Estat Major conjunt descarta descaradament el projecte militar més ambiciós i costós de la història recent. Ha tingut més de dues dècades per expressar qualsevol inquietud rellevant als nostres equips d'enginyeria i desenvolupament, i sempre ha tingut la llibertat de fer els suggeriments que considerés necessaris sobre la creació d'una unitat sensible a la Força al Gran Moff Tarkin o al propi Emperador. El dia en què estem preparats per llançar el projecte militar més ambiciós en la història Imperial no és el moment; enfront de la primera reunió conjunta de governadors Imperials i contraalmiralls no és el lloc.
Cito directament de Lord Vader moments abans que m'agredís:
«No s'enorgulleixi massa d'aquest terror tecnològic que han construït. La capacitat de destruir un planeta és insignificant al costat del poder de la Força».
(No fa falta dir, cavallers, que estic perfectament acostumat a una petita discussió a la sala d'informació de tant en tant. Sóc un militar. No demano pietat. Estic perfectament bé. No estic demanant un tracte especial).
Vull dir: «No s'enorgulleixi massa» de l'Estrella de la Mort? De l'estació de batalla en la qual actualment estem tenint una reunió, en la qual l'Emperador mateix ha dipositat les seves majors esperances. És així com el lideratge Imperial espera inspirar a les nostres tropes? Demanant-los que dediquin les seves carreres i les seves vides a la innovació tecnològica, solament per dir-los que no «s’enorgulleixin massa» quan els seus treballs finalment es portin a bon terme. M'he perdut un canvi oficial en la política? No em disculparé per enorgullir-me del meu treball, ni per encoratjar als meus empleats a enorgullir-se dels seus. Si l'Imperi desitja reprendre’m per això, que així sigui.
Això es va sentir, francament, com un acte de proselitisme en el lloc de treball. Una vegada més, no tinc cap objecció a la fe privada de Lord Vader. No obstant això, ha d'assenyalar-se que actualment el nombre de planetes destruïts únicament i sense ajuda pel poder de la Força és zero. La quantitat de planetes destruïts pel poder de l'Estrella de la Mort és un. La quantitat de dies que l'Estrella de la Mort ha estat en ple funcionament també és un.
El segon que notaran, senyors, en mirar la cinta, és que Lord Vader es veu obligat a donar diversos passos en la meva direcció abans de —usant un argot col·loquial, i mancant un terme més precís— escanyar-me amb la Força. Malgrat totes les seves afirmacions que el poder de la Força és major que les capacitats destructives d'aquesta Estrella de la Mort, em sembla més que una mica fals si ni tan sols pot escanyar remotament a un sol individu des de l'altre costat de l'habitació. Imagino que Lord Vader hauria hagut d'estar avui molt a prop del planeta Alderaan de fet si hagués volgut demostrar com de totalment les seves habilitats amb la Força superen a l'Estrella de la Mort.
Però estic divagant. Estic aquí per donar compte dels esdeveniments que van ocórrer en la sessió informativa d'ahir i per sotmetre'm a una possible correcció, res més. Estàvem a la sala de conferències principal en la coberta de l'oficial: el Vicealmirall Tallatz, el Contraalmirall Tiaan Jerjerrod, Kendal Ozzel, el Comandant Cassio Tagge, l'Almirall Nils Tenant i jo mateix... discutint els relatius nivells d'amenaça que enfronten els nostres respectius comandaments. El Comandant Tagge era, al meu entendre, angoixantment miop sobre el tema de l'Aliança Rebel. Encara que l’elogio per la seva preocupació pel benestar de les seves pròpies tropes, l'amenaça que representa una flota barrejada de caces estel·lars Ala-X i Y dirigits per un complement de pilots entrenats informalment és, al meu entendre, mínima. Això no vol dir que no hi hagi un moment o un lloc per discutir l'amenaça rebel —ningú va guanyar una guerra per excés de confiança— simplement perquè les preocupacions de Tagge no són universals. El gos que mossega els seus talons al carrer no és una amenaça per a la meva casa tancada i vigilada, per així dir-ho.
En aquest punt se'ns van unir el Gran Moff Tarkin i Lord Vader, els qui ens van informar que el Senat Imperial havia estat dissolt formalment i permanentment per l'Emperador. M'agradaria aprofitar aquesta oportunitat per dir que crec que aquesta acció va trigar molt i que solament pot beneficiar-nos com a organització en el futur. Tagge, que moments abans havia temut que el suport dels rebels dins del Senat ens destruiria, ara temia el contrari: a saber, que sense l'aparell de la burocràcia estatal, l'Emperador seria incapaç de mantenir l'ordre. M'agradaria dir, personalment, que no crec que l'Emperador requereixi tal ajuda, i que l'interrogatori repetit de Tagge sobre les accions de l'Emperador, si no directament traïdor, almenys denota una falta d'aptitud per al comandament. Potser una vegada que l'Alt Comandament acabi d'investigar l'esclat de Lord Vader, dirigeixi la seva atenció a la competència, lleialtat i valor general de Tagge per a la nostra organització.
Va ser llavors quan vaig desestimar la línia argumental de Tagge i Vader (a saber, que la Rebel·lió, si posseeix els plànols de l'Estrella de la Mort, podria representar una amenaça immediata per a la nostra seguretat) en assenyalar que la mera obtenció de dades tècniques no era el mateix que un assalt imminent. Hi ha plànols de cada Destructor Estel·lar, de cada mansió de governador, del palau Imperial i de les drassanes navals en l'Imperi, i la majoria d'ells tenen còpies de seguretat guardades en diverses instal·lacions d'emmagatzematge de dades en tota la galàxia. Per ventura Tagge va suggerir que la mera existència dels artefactes necessaris per al procés arquitectònic planteja una amenaça existencial?
Tenim, haig d'agregar, una unitat d'intel·ligència militar sencera l'únic treball de la qual és avaluar la credibilitat de possibles amenaces. Després vaig encoratjar als altres almiralls al fet que, havent invertit tant temps i energia en la construcció de l'Estrella de la Mort, tal vegada ens convenia usar-la. No necessito dir-los, cavallers, que això no era més que reafirmar l'oficial Doctrina Tarkin; que difícilment està en disputa. Si els rebels llancen un atac, ens defensarem. Mentrestant, crec que hem de seguir emprant tots els mètodes a la nostra disposició per posar fi a la guerra.
La resta ho saben. Lord Vader, per alguna raó, va discrepar amb la meva idea que usem l'arma que acabàvem de construir recentment, va suggerir que ens enorgullim menys dels nostres assoliments militars com a organització i, una vegada més, evangelitzar-nos fortament amb les seves creences religioses específiques. Pot ser que m'hagi entusiasmat en la meva resposta, però simplement vaig dir la veritat: la devoció de Lord Vader a una fe gairebé extinta no ha donat lloc a la recuperació de les cintes de dades robades, ni li ha donat una idea de la base secreta dels rebels, ni li ha donat el poder alguna vegada de destruir un planeta La seva resposta va ser cridanera i inesperada, sens dubte, però no va poder refutar cap dels meus arguments. Va trobar que la meva falta de fe era inquietant. Mai vaig dir ser un seguidor de la seva secta. Ell va trobar la meva falta de fe en aquesta instal·lació militar inquietant? No assisteixo a les cerimònies religioses de Lord Vader i exigeixo que veneri al personal d'arquitectura de l'Estrella de la Mort; Li demano que s'abstingui d'interrompre les meves reunions i insisteixi que em doblegui davant aquesta Força seva.
També, com vaig dir abans, m'oposo al fet que m'asfixiï. No concedeixo res. Mantinc, com sempre ho he fet, que si construïm l'Estrella de la Mort, bé podríem usar-la. Hauria d'alegrar als membres de l'Alt Comandament notar que, en aquest moment, puc confirmar que aquesta estació de batalla està en ple funcionament i, per tant, ha excedit totes les esperances que hem tingut en la seva construcció. No tinc cap dubte que l'Emperador es complaurà en escoltar això. Jo mateix vaig iniciar la seqüència de trets a l'ordre del Gran Moff Tarkin; el propi Lord Vader pot confirmar-ho, si li pregunten. Haig d'agregar que el planeta Alderaan va ser seleccionat, atacat i destruït, tot sense l'ajuda de la preciosa Força de Lord Vader, gràcies íntegrament a la competència, la diligència i l'eficiència de l'equip d'operacions de l'Estrella de la Mort. No tinc més comentaris sobre l'assumpte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada