divendres, 7 de febrer del 2020

La fi de l'Imperi (III)

Anterior


CAPÍTOL 3

L’Arna sura sobre Taris.
Sinjir Rath Velus està assegut amb les seves llargues cames en el llit inferior de la barraca. Fent malabars entre els dits, sobre els artells i d'una mà a una altra, amb l'empunyadura d'una vibrodaga. La fulla balla d'un costat a un altre. Al seu voltant, la nau se sent viva amb tant moviment: Norra parla amb la Leia i la posa al dia amb el seu progrés «Trobem a Swift»; Jas va d'una habitació a una altra buscant el seu cinturó amb municions: «Juro que, si aquest droide el va perdre, el convertiré en municions!»; Temmin ploriqueja pels passadissos perquè la seva mare el té tancat en la nau fora de perill: «Ja sóc un adult, saps? Bé, gairebé. Puc cuidar-me sol»; Ossos brunzeix per tots costats i canta una cançó en huttès:
LA YAMA BEESTOO, LA YAMA BEESTOO
CHEESKAR GOO, CHEESKAR GOO
WOMPITY DU WERMO, WOMPITY DU WERMO
MI KILLIE, MI KILLIE...
Sinjir roman assegut en silenci. El mànec del ganivet gira i dóna voltes. Ocasionalment baixa la mirada i veu sang a les seves mans. Sang fresca i real: les gemmes dels seus dits estan mullades i greixades amb ella. Ell pensa: «m’he tallat. La fulla està fora i estic ferit». Després la sang desapareix. Una il·lusió. Un somni. És real fins que deixa de ser-ho.
Eventualment, Jas es passeja per la barraca amb el cinturó penjat sobre la seva espatlla. Gira en contra direcció i es dirigeix cap a Sinjir i diu:
—Estava en la cuina. Per què estava en la cuina?
Ell no té una resposta, s'encongeix d'espatlles; la fulla segueix ballant.
Ella entretanca els ulls.
—Quin és el teu problema?
—No tinc cap problema. Sóc un home lliure de conflictes.
—Ui, sí, i jo sóc un bavós bebè hutt.
—Doncs, llimac sí ets, però jo no aniria tan lluny.
Li dóna una lleugera puntada en el genoll.
—Aii!
—No. Ja, de debò, què et portes?
—Per començar, no tinc per beure.
Ella s’asseu al costat d'ell.
—Creia que havies deixat de beure.
—Gens ni mica. Vaig deixar de beure rom kowakià perquè, encara que té un gust com el dolç xarop de pols estel·lar líquid, produeix el tipus de ressaca que et deixa els sentits com si fossis seduït per un rancor irascible. És el tipus de ressaca que et fa pregar per la mort mentre t'amagues en la foscor de les mentes o fins i tot sota el llit. No més rom kowakià per a mi —diu i esbufega—. Tota la resta és benvingut.
—Estàs fent això.
—Què és això?
—Això que fas quan recorres a la burla, el sarcasme i l'escarni per esquivar una pregunta sincera.
—Ah! Això! Això és una cosa molt bona.
—No et vaig a treure la sopa per la força. Si no em vols dir què tens, no vaig a indagar...
Takask wallask ti dan —diu ell—. Recordes haver-me dit aquesta frase? A Kashyyyk, quan va concloure la missió?
—No només te la vaig dir. Vaig dir que tu ho ets. Un home sense estel.
Per fi deixa de jugar amb la navalla, s'inclina cap endavant fregant els seus ulls.
—Sento que estaves equivocada.
—No m'equivoco amb freqüència, però bé, explica'm.
Ell es gira cap a ella.
—Aquest és el meu estel. No aquesta nau, però aquesta vida. Una vida en la qual amenaço a la gent i l'obligo a fer coses. Els dic que els hi trencaré les mans, mataré a les seves mares i destruiré tot el que estimen i valoren. Sé com trobar les seves febleses. Sé com explotar-les i... —diu, la seva veu sembla allunyar-se i amb prou feines pot pronunciar el que segueix— crec que ho gaudeixo.
—Si fos així no m'ho estaries explicant.
—Pot ser.
—A més, podries haver triat ferir a Swift. Jo no t'hagués detingut. Però no ho vas fer. Ho vas fer amb paraules, no amb violència.
—Les paraules poden ser violència.
Jas s'encongeix d'espatlles.
—Sinjir, has de pensar menys. Aquest cervell teu és mig problemàtic.
—Ara entens per què bec.
—Estàs llest pel que ens espera a Jakku? —pregunta, canviant de tema. Ell sap que el tema la molesta; a Jas no li encanta reflexionar, ni en si mateixa ni en els altres. Ella no és només una dona amb estel, ell sospita que ella és un estel. Implacable, que serveix a si mateixa, a la qual no li interessa debatre el bé i el mal. Ella no orbita entorn de ningú; tu gires al seu voltant.
Ell li segueix el corrent i deixa que la conversa flueixi on ella la vol portar.
—Si vaig escoltar bé, sembla que a Jakku no hi ha gran cosa.
—Jakku no és el que em preocupa, sinó Norra.
—Norra estarà bé.
—Està al límit.
—I qui no?
Jas porta el seu argument més enllà:
—Ella s'està convertint en mi.
—Ningú pot ser com tu, estimada. A més, no creguis que no vaig notar que vas ser tu qui va aconsellar prudència allà enrere.
—Algú ha de ser la veu de la raó i prefereixo ser jo. Norra s'està extralimitant. No física, sinó emocionalment. El seu espòs està en l'aire de nou i el nostre objectiu és una Gran Almirall que va fallar a despatxar sobre Akiva; el seu fill està aquí i suposadament en perill. La culpa i la ira la impulsen. Pensa que tot és culpa seva —diu Jas, rosega el seu llavi inferior tan fort que Sinjir se sorprèn que no se l’hagi obert—. Només em preocupa.
Ell s'encongeix d'espatlles i sospira.
—Veus, ets una bona persona perquè et preocupes per uns altres. Jo sóc una bona persona perquè en realitat no vaig ferir a Geb Teldar; i Norra és una bona mare i Temmin és un bon fill i Ossos és un bon droide assassí... tots som bones persones fent alguna cosa bona i millor callem i acabem amb això, no?
—Intentes ser sarcàstic, però en el fons això és bastant sentimental —diu i li dóna un copet en el genoll—. Pot ser que tinguis raó.
—Com tu, no m'equivoco amb freqüència, Jas Emari.
—Esperem que Jakku no tingui sorpreses per a nosaltres —diu i es posa dempeus.
—No comptaria amb això. Tal sembla que a la galàxia li agrada sorprendre'ns, em temo.

***

—Puc cuidar-me sol —diu Temmin a la seva mare. Almenys espera al fet que ella acabi de parlar amb la Leia per enllistar les seves objeccions, però tan aviat conclou la trucada salta sobre ella com un parany de mandíbula—. Saps que puc.
Norra, aparentment sorpresa per la seva presència, mira cap enrere.
—Què?
—Ho saps —diu Temmin mentre pren seient en el lloc del copilot i s’ajusta el cinturó—. Però de qualsevol manera et vas anar sense mi. Una vegada més ens vas deixar a Ossos i a mi en la nau. Tot va començar a Kashyyyk i només ha empitjorat des de llavors: Ord Mantell, Corèllia, l'estació Jindau...
—Tem, no hi ha temps per a això.
Els dits de la Norra llisquen en els controls al mateix temps que ingressa les coordenades del llunyà planeta de Jakku; on sigui que es trobi. Un altre planeta que ell mai veurà perquè, per no variar, ella l’obligarà a quedar-se en l’Arna.
—Algú ha de quedar-se en la nau i assegurar-se que estigui preparada per volar.
—Ossos pot fer això. Deixa'm acompanyar-te a Jakku.
—No.
—Mama...
—He dit que no —va dir i el va mirar amb severitat—. Verificació de l’hiperespai?
Ell posa els ulls en blanc i escaneja la informació.
—Tot en ordre.

Admet que és un trajecte ordinari i la navegació li resulta avorrida. La diversió està en pilotar la nau. El transport MK-4 és més auster que la majoria i compta amb un munt de modificacions posteriors que el mantenen lleuger, àgil; però malgrat tot no es compara amb la nau de batalla de la Jas, l'Halo. O encara millor, un Ala-X. Somia amb volar una d'aquestes.
Norra fixa la marxa en l’hiperespai. Les estrelles s'estiren formant línies i l'estómac d’en Temmin es tiba conforme la nau aconsegueix la velocitat de la llum. Romanen asseguts en silenci per una estona, veient les estrelles passar. Finalment, Temmin es gira per mirar a la seva mare, rondinant.
—Això és el que fas, no? Això és qui ets.
—Viatjar per l’hiperespai? De què estàs parlant?
—Creus que ho has de fer tot tu sola. Com quan et vas unir a la Rebel·lió. Em vas deixar enrere per emprendre una croada i trobar al pare.
—No estem buscant al teu pare —diu en veu baixa. Tan baixa que ell amb prou feines pot escoltar-la sobre el brunzit de la nau—. Això es tracta d'una cosa diferent, Tem.
—Ho sé, ho sé. Estem buscant a Sloane. Però és pel pare, no és cert? Pel que ell va fer; pel que ella va fer. Tu creus que ella pot ajudar-te a trobar-lo, la qual cosa em sembla grandiós, és genial; però no em facis a un costat. Vull participar. Vull estar en això amb tu. Vull ajudar.
—JO SÓC DE GRAN AJUDA —replica Ossos darrere d'ells, donant voltes.
—Veus? Podem ajudar.
Ell sap que això és difícil per a ella. Sap que desperta en la nit plorant per ell o pel seu pare. Fins i tot, de vegades, prefereix no dormir i quan això succeeix fa l'efecte d'estar vetllant la consola de comandament, com si en qualsevol moment Brentin Wexley fora a aparèixer en la pantalla dient que ho lamenta i que tot estarà bé. No era culpa del pare. Van dir que tenia alguna cosa en el cap, un bioxip controlador com els quals tenien els wookiees a Kashyyyk, però més avançats. Aquests xips no prevenien certs comportaments, els programaven i convertien a presoners en assassins; a gent bona en dolenta.
—Jo vaig estar allà també —va dir suaument—. Vaig veure el que pare va fer.
Ell pensa (mes no ho diu en veu alta): «va tractar de suïcidar-se». Després d'intentar matar a Temmin. De fet, si Temmin no hagués intervingut, el seu pare li hauria posat fi a la seva vida en aquell precís instant. Va ser això part de la programació? O va ser perquè el seu pare es resistia a ella?
—No puc perdre't a tu també —diu Norra.
—Això no succeirà, bé? Deixa'm ser part d'això.
—Jo... —va dir ella, però les paraules van semblar morir en els seus llavis. Es va redreçar sacsejant el cap lleugerament—. Arribem. Jakku està per aparèixer en l’hiperespai. Estàs llest?
—Mama...
—Ara no, Tem. Després. Estem bé?
—D'acord. Sí. Com sigui. Sortirem de l’hiperespai en tres...
—Dos —diu ella.
—Un.
Surten de l’hiperespai.
Va ser llavors quan tot va sortir malament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada