diumenge, 7 d’abril del 2019

Jo Jedi (XLI)

Anterior


41

—Llavors, suggeriria que ja és hora que tornis a recordar.
Vaig riure.
—És més fàcil dir-ho que fer-ho.
Va negar amb el cap i va començar a embolicar la meva mà esquerra.
—De cap manera. Comença des d'on estàs i torna sobre els teus passos fins que reconeguis l'últim lloc en el qual et vas conèixer a tu mateix —a pesar que el seu consell semblava enganyosament ingenu, alguna cosa en la seva veu també suggeria que era l'única solució al meu dilema.
Em vaig aplicar a la tasca, però em vaig concentrar en una drecera. Una aventura amb la Tavira seria la ruta més ràpida per rescatar la Mírax, però part de mi sabia que això estava malament. Sabia que la part de mi que s'oposava al pla amargament seria un sòlid pas enrere, així que em vaig aferrar a la raó de per què acceptar l'oferta de la Tavira estaria malament.
La resposta em va copejar en la cara, i el fet de no haver pogut veure-la abans em va deixar horroritzat. L'opció era errònia perquè no estaria ficant-me al llit amb la Tavira pel bé de la Mírax, estaria ficant-me al llit amb ella perquè jo volia... estava deixant que la fi justifiqués els mitjans. Podia embolicar un desig egoista amb tota classe de raons nobles i desinteressades, però la realitat era que l'atracció que la Tavira sentia per mi em complaïa. Em feia sentir afalagat. Hi havia estat casat amb la Mírax quatre anys i mai havia tingut el desig d'estar amb una altra dona, però això no significava que no volgués que pensessin en mi com a atractiu. I Tavira era una dona desitjable que podia tenir a qualsevol d'entre centenars d'homes, així que el fet que em triés, bé, això era molt especial. I per a mi tenir l'oportunitat de demostrar que ella havia triat correctament, que jo era realment algú molt especial, això era un banquet que podia afartar el meu sobredimensionat ego de hutt.
És el Costat Fosc.
Aquestes paraules van ressonar a través del meu cervell amb la veu del Mestre Skywalker, i la meva comprensió del Costat Fosc es va expandir exponencialment. Exar Kun, Darth Vader i l'Emperador van fer que el Costat Fosc semblés tan actiu i poderós, que el fet de reconèixer-lo i rebutjar-lo es va fer fàcil. Aquí, en la societat Odi, on la gent actuava més com a bèsties que com a criatures civilitzades, la línia que delimitava el bé i el mal estava desdibuixada, com si no sempre fos recta. Cada situació havia de ser abordada de forma una mica diferent, i els ajustos havien de fer-se gradualment, o caure en el Costat Fosc es tornaria gairebé casual.
En la pallissa que li vaig administrar a Remart probablement vaig creuar la línia. Ho vaig fer en defensa de l’Èlegos, la seva filla, la seva gent, i fins i tot de mi mateix. Si hagués tocat la Força per enfortir-me en aquesta baralla, hauria estat ajudant-me amb un poder fosc i terrible. Li hauria fet a Remart coses que ni tot el bacta de la galàxia podria haver sanat, i m'hauria delectat amb els seus crits. Hauria eliminat a la Tavira. Hauria alliberat la Mírax, però només a costa de tot el que havíem tingut junts.
Vaig arrufar les celles, després vaig aixecar la mirada cap a Èlegos.
—Tot es redueix a la naturalesa del mal, veritat? El mal és egoista, mentre que el bé és altruista. Si emprenc una acció que em beneficia, només a mi, i danya als altres, sóc dolent. Si faig el que ha de fer-se per prevenir el dany als altres, si em converteixo en una barrera entre ells i el mal, llavors les meves accions seran bones.
El caamasià va inclinar el cap cap a l'esquerra.
—Les teves intencions seran bones. Sense consideració ni previsió, no obstant això, les teves accions podrien seguir sent dolentes. Aquest és el problema, per descomptat, el mal sempre és fàcil i resistir-lo mai ho és. El mal és implacable; i qualsevol, si es cansa, si no està vigilant, pot caure presa d'ell.
El meu arrufament de celles es va aprofundir.
—I hi ha situacions en les quals oposar-se al mal pot resultar en perjudici per als innocents.
—De vegades, sí —els seus grans ulls van parpellejar, llavors va recolzar les seves mans sobre les meves espatlles—. La vida no ho és sense dolor, però la vida mateixa tracta de com manegem aquest dolor, o alegria, o confusió, o triomf. La vida és més que el temps que passa abans de la mort, és la summa i total de tot el que fem amb ella. Pot ser que les decisions no siguin fàcils, però moltes són les ocasions en les quals no prendre una decisió, no actuar, és pitjor que una mala decisió. El mal floreix quan no té oposició, per tant aquells que són capaços d'oposar-se a ell han de protegir a aquells que no poden protegir-se a si mateixos.
Vaig tirar el cap cap enrere i vaig deixar anar una riallada.
Èlegos em va observar amb una expressió de perplexitat en el seu rostre.
—No pensava que el que deia fora particularment humorístic.
—No ho ha estat. És només que he sentit aquestes paraules abans, de la meva família i amics, i fins i tot de mi mateix —li vaig somriure—. Quan te'm vas presentar, vas dir que eres un «Confiable» del teu poble. És una posició de responsabilitat i confiança?
El caamasià va assentir solemnement.
—És la posició més respectada entre el nostre poble.
—I tinc jo la teva confiança?
—La tens.
—Llavors, puc confiar en tu plenament, per ajudar-me?
Èlegos va assentir novament.
—No seré un servent del mal.
—Tampoc jo —vaig assentir cap a ell—. Quan arribem a casa, t'explicaré més.
Èlegos va tornar a ajuntar les seves mans.
—Llavors, esperaré el final del viatge.
—Gràcies per arreglar les meves mans. I el meu cap.
—El plaer ha estat meu.
Em vaig girar i em vaig recolzar sobre la taula, enganxant els meus talons en la vora i deixant que les meves mans descansessin com trossos de plom sobre el meu pit. En haver-me citat coses que el meu pare i el meu avi havien dit, coses que havia sentit dir a Wedge i coses que jo m'havia dit a mi mateix i als altres, em vaig adonar de qui era jo. Vaig veure el meu reflex en el mirall i vaig sentir al vent cridar-me. Sempre, des d'abans que pogués recordar, havia sostingut com l'ideal més elevat possible el compromís de servir als altres. El que jo volgués estava supeditat al que fos bo para tots els altres. El meu treball consistia a proporcionar ombra i refugi a uns altres, ser una fortalesa contra tota la perversió i la crueltat de fora. La vida mateixa era bastant difícil sense sociòpates monosinàptics aprofitant-se de la gent.
El que havia comprès just aquí i ara era que havia comès errors grollers en la forma en què havia abordat la desaparició de la Mírax. Quan em vaig unir a l'Acadèmia Jedi, vaig abandonar molt del que jo vaig ser. Vaig prendre un nou nom, una nova aparença, una nova identitat, i vaig aprendre coses noves. Vaig tractar de convertir-me en algú que no era perquè vaig creure que només algú més poderós que jo, un Jedi, podria salvar la Mírax.
Quan l'Acadèmia Jedi va resultar decebedora i vaig escapar, vaig tornar a les meves arrels. Vaig apartar el que havia après, i fins i tot vaig ometre la informació que el meu avi havia preservat. Fins i tot vaig interpretar malament el somni considerant-lo una predicció del desastre si tractava de ser un Jedi, però aquest no era el missatge del somni en absolut. El missatge d'aquest somni era tan simple com cru: l'altruisme és l'únic antídot contra el mal. Proporciona la llum que destrueix a la foscor.
Al principi em vaig separar del meu passat a SegCor, després em vaig separar de la meva herència Jedi a favor del meu entrenament a SegCor. Estava tractant les meves identitats com si SegCor i Jedi fossin esquerra i dreta, com si pogués funcionar amb només un costat del meu cos o l'altre. Estava fent que la meitat de mi mateix s'oposés a l'altra meitat, quan hauria d'haver unit ambdues meitats.
Jo no era Corran Horn de SegCor o Keiran Halcyon, Cavaller Jedi. Era tots dos. Necessitava unificar-me a mi mateix i als meus esforços. Certament, de la mateixa manera en què el meu avi havia descrit que feia Nejaa sovint no deixant que se sabés que ell era un Jedi, hi hauria moments en els quals un enfocament funcionaria millor que un altre, però havia de ser capaç d'usar tots dos si planejava tenir èxit.
L'Odiós ens va retornar a Courkrus amb relativa rapidesa, i jo vaig ser traslladat a baix amb Èlegos a meitat del desembarcament de la part dels Supervivents del botí obtingut dels magatzems de Kerilt. Podria haver baixat al planeta abans, però em vaig quedar en l'Odiós per assegurar-me que el meu esquadró desenganxava en perfecte ordre, i també per conèixer de mà de la Coronel Gurtt el que havia escoltat enmig dels rumors que corrien entre la tripulació de la nau. No va dir haver sentit massa, però em va recomanar iniciar entrenament físic, amb l'objectiu de millorar la meva resistència i vigor tant com fos possible.
Per quan vaig baixar a Vlarnya i vaig anar a la suite de l'hotel que se m'havia assignat, donat el meu rang, vaig descobrir que havia estat visitada en la meva absència. Una varietat d'articles de luxe havia estat enviada a les meves habitacions, incloent un brandi savareen centenari amb una licorera a joc i un conjunt de copes. L'ampolla i els quatre gots havien estat decorats amb pedres precioses exòtiques, incloent una joia de foc de Durin de la grandària de la ungla del meu polze. A les meves habitacions havien estat dipositats teixits exòtics, estatuetes de diversos mons i una varietat d'aliments en conserva, juntament amb una holografia de la Tavira desitjant-me una ràpida i forta recuperació.
Vaig somriure. Una dotzena d'hores abans aquesta exhibició m'hauria impressionat i m'hauria afalagat. També hauria sentit que la tenia just on jo volia; dedicant tanta energia a intentar guanyar-me que mai veuria quant l'estava enganyant. M'hauria servit una copa del brandi, hauria brindat per la seva derrota i hauria begut triomfalment.
Ara només veia un munt de coses que havien estat robades a uns altres. Ella no tenia dret a res d'això, i donar-m'ho a mi, donar-me coses que ella no posseïa i no havia treballat per guanyar-se, no tenia cap valor. Ella prenia el que volia, i mentre que pensava que volia que jo m'unís a ella voluntàriament, la realitat era que ella obtindria de mi el que volia o em destruiria. El seu gest era tan buit com ella era amoral; i això feia que la meva decisió de tractar amb ella fos molt més important i imperativa.
Èlegos va tornar al saló de la suite després d'haver completat un circuit a través del dormitori, l'estació de neteja i l'estació de preparació de menjar.
—Hi ha molt més en altres llocs, incloent coses que suggereixen un munt d'intimitat en l'estació de neteja i en el dormitori.
—Ni en els seus millors somnis, Èlegos —li vaig oferir un somriure confiat—. Tenim un mes. En aquest temps, tinc la intenció de convertir-me en el seu pitjor malson.
—Bé. Aplaudeixo la teva decisió —el caamasià va fer entrexocar les seves mans i va somriure—. Haig d'afegir que és una determinació digna fins i tot del teu avi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada