dimarts, 17 de setembre del 2019

TK-146275


TK-146275

Sylvain Neuvel

      

El soldat d'assalt TK-146275 ha estat greument ferit, i recorda els esdeveniments que li van portar fins aquest moment...
Quan va començar? Just llavors. En aquell mateix instant, vaig saber que volia matar rebels. Va ser l'any que Wilhuff Tarkin va arribar a ser Gran Moff. Les coses a Eriadú van canviar ràpidament després d'allò.



No hi ha sang en el terra. Només segueix entollant l'interior de la meva armadura.
Quan va començar tot? Per a mi, la resposta és senzilla. Recordo aquell dia com si fos... No, no és veritat. Ahir està borrós. I abans-d'ahir, i el dia anterior. Però recordo aquell dia. Jo tenia 12 anys. El meu pare s'encarregava de mantenir una granja de purificadores d'aire a Eriadú. Interminables camps de maquinària vertical que netejaven l'aire mentre la indústria minera expulsava en ell més materials tòxics. La majoria de les persones mai han vist una granja de purificadores; construeixen aquestes coses tan lluny de la civilització com sigui humanament possible. Ningú vol que li recordin que aquesta és l'única cosa que manté l'aire respirable. I, a més, són realment lletges. A nosaltres no ens importava. Per a la meva germana i per a mi, la granja era... Un terreny de joc. Un bosc. Un exèrcit de droides. El que volguéssim que fos. Mare havia mort, i mentre el nostre pare treballava, sempre estàvem sols nosaltres dos. Rarament anàvem a la ciutat —pare deia que era perillosa— i no hi havia ningú més allà.
Xea acabava de complir vuit anys quan van arribar els rebels. Aquella nit no se sentia bé, i li vaig deixar dormir en el meu llit. A ella li agradava. Les seves naus eren silencioses, gairebé inaudibles. No sé molt bé com pare va poder escoltar-les, però ho va fer. Va ser el so del seu blàster el que em va despertar. Quan vaig sortir a l'exterior, les naus rebels ja havien llançat garfis a les purificadores d'aire. Suposo que pensaven que podien agafar-les i marxar-se sense més. Aficionats. Després de molt forcejament, una de les màquines finalment va cedir, però seguia subjectada per un conducte d'energia. Aquest gran cable brillant serpentejà pel terra mentre la purificadora s'alçava sobre els nostres caps, cap a la foscor. Pare va començar a xisclar, disparant al solc que s'acostava veloçment, en lloc de la nau. Jo només observava. No comprenia. Hauria d'haver-ho entès; havia llegit bastants d'aquests llibres de ciència que la meva mare em va donar. A ella li encantava la ciència.
—Si vas a viure en aquest univers —deia— el mínim que pots fer és tractar d'entendre com funciona.
Aquests llibres eren tot el que quedava d'ella, i em sabia la majoria d'ells de memòria. Resistència a la tracció. Unitats de força per àrea transversal. Quanta tensió pot suportar un objecte abans de trencar-se. Pare no sabia gens de física, però havia arreglat bastants d'aquests conductes com per saber que tenen una resistència de mil dimonis. Nau, conducte d'energia, cable d'arrossegament. Un d'ells havia de perdre. Quan la nau es va quedar sense cable, es va detenir en sec i el cable d'arrossegament es va trencar amb un espetec. Mig segon més tard, la purificadora va reaparèixer en el cel. Va caure a través de la nostra teulada a la meva habitació, aixafant a la meva germaneta contra el terra.
Quan va començar? Just llavors. En aquest mateix instant, vaig saber que volia matar rebels.
Allò va ser l'any que Wilhuff Tarkin va arribar a ser Gran Moff. Les coses a Eriadú van canviar ràpidament després d'això. Regnava la llei. Els crims es castigaven amb duresa. Alguns diuen que amb massa duresa, però no hi havia res a témer si no tenies res a ocultar. A mi, personalment, no m'importava que uns quants terroristes rebessin un càstig alliçonador. Se salvaven vides. Ens sentíem... protegits. Podies caminar pels carrers de Phelar sense por de què et robessin o et fotessin un tret. Pare fins i tot em va manar unes quantes vegades a buscar subministraments jo sol. No sé si Xea hauria viscut en cas que Tarkin hagués estat al comandament en aquell moment. Però sé que li hauria agradat veure Phelar.
Una vegada el vaig veure, al Gran Moff. Va venir a la granja no gaire després que fos atacada. Mai havia vist tan nerviós al meu pare. No recordo el que va dir Tarkin. Per ser honest, no estava parant-li esment. Tot el que podia veure era la brillant armadura blanca dels homes dempeus darrere d'ell. Forts. Serens. Sense por al món que els envoltava. Llavors ho vaig saber: Anava a ser soldat d'assalt. El meu pare es va negar, per descomptat. Ja havia perdut una filla a les mans de la Rebel·lió, i no anava a perdre al seu altre fill a les mans de l'Imperi. No va importar. Res importava. Em vaig allistar quan vaig tenir l'edat. Em vaig escapar enmig de la nit, deixant una nota en la taula de la cuina.
L'Acadèmia Preparatòria va ser pa sucat. Se suposa que ha de garbellar als febles, però simplement no hi havia suficients reclutes a Phelar. Les autoritats locals estaven més preocupades per no poder enviar a la capital la quota de reclutes adequada que per que qualsevol de nosaltres no estigués capacitat per a la tasca. En la meva unitat érem set, i els nostres instructors van tenir gran cura d'assegurar-se que al final de l'any hi hagués set graduats. Anava a ser soldat d'assalt.
El meu pare no va assistir a la cerimònia. No estava allà quan vaig marxar cap a la capital. No em va prendre per sorpresa —mai li vaig dir que anava a anar-me’n—, encara que em vaig trobar a mi mateix examinant el moll a la recerca d'un rostre familiar fins que el nostre transport ja va estar ben alt en l'aire. Hi havia tantes coses que mai vaig arribar a dir-li. No volia que adéu fos una d'elles.

***

L'Acadèmia Imperial d’Eriadú. Diuen que no és tan gran o prestigiosa com la de Coruscant. No sabria dir. A mi em va semblar bastant impressionant. Les oficines principals estaven en la part vella de la ciutat. Antigues, increïblement decorades. Qualsevol que realitzés totes aquestes talles, va tenir una vida molt desgraciada. Encara estàvem en el vestíbul quan vaig conèixer al meu instructor, un clon anomenat Lassar. Tothom li deia Jogan, com la fruita. Mai vaig descobrir d'on va rebre el sobrenom. A més, mai em vaig atrevir a dir-li d'una altra forma que no fos Comandant Lassar. M'odiava. No, això no és del tot correcte. Ell era un clon, una perfecta màquina de lluitar dissenyada i criada per a un únic propòsit. Nosaltres érem... coses inferiors, defectuoses, només per haver nascut. L'envelliment accelerat havia fet que els individus com ell fossin obsolets, però resultava obvi que no li agradava la idea que uns reclutes ocupessin el seu lloc, i ens odiava a tots nosaltres per pensar que podíem. Per a ell, érem un grapat de mascotes domèstiques tractant de comportar-se com veermoks. Així que començàrem amb aquest profund ressentiment. Prenguem això com a base. M'odiava.
—Ets molt baix, noi granger. Estaràs fora d'aquí en una setmana.
Així és com es va presentar. Tenia raó. Jo era més baix que tots els altres.
Trets al ronyó. Per què fan tant de mal? Així és com va començar el meu primer matí en l'acadèmia. Lassar va fer que els meus companys em pugessin la manta sobre el cap i m’atonyinessin en els costats fins que deixés de moure'm. Així és com va començar cada matí durant tot un any. Jo no guardava rancor als altres reclutes. Cadascun dels meus crits era un clar recordatori que era millor mantenir-se a les bones amb Lassar. Després d'una setmana, vaig poder adonar-me que començaven a colpejar amb menys força, afegint un petit «ugh!» per a major efecte dramàtic. Mentrestant, el comandant es limitava a quedar-se allà dempeus i somriure. En la seva defensa, cal dir que somreia tot el temps... literalment. Havia de tractar-se d'alguna lesió nerviosa.
Per estúpid que pogués semblar, ser apallissat cada dia abans de l’esmorzar només va servir per enfortir la meva resolució. Tal com jo ho veia, abandonar després d'un dia significava que havia rebut una pallissa per res, l'endemà eren dues pallisses, després 50, després 100. Un any després, m'hauria copejat jo mateix si això significava poder seguir allà un altre dia. Anava a ser soldat d'assalt.
Un any nou significava una nova fornada de reclutes. Em vaig odiar per això, però vaig desitjar que algun d'ells fos un major... com ho va dir ell? Ah, sí. Un major «insult a la memòria dels incomptables clons que van donar la seva vida en els camps de batalla». No va haver-hi tal sort. Jo era especial. No sé què fan als sospitosos insurgents per fer-los parlar. Només he escoltat rumors. Sigui el que sigui, estic segur que m'ho van fer a mi en un moment o un altre del meu entrenament. No cediria. No en aquell moment.
Només va ser un parell de setmanes abans de la graduació. No puc evitar pensar que ho va programar així perquè dolgués encara més. Era un dia càlid, enganxifós, d'aquests que ni tan sols una dutxa gelada pot alleujar. Vam realitzar una carrera de 5 quilòmetres amb tot l'equip com a avaluació física. Abans de començar, el Comandant Lassar va fer un breu discurs i va oferir un brindis per aquells de nosaltres que havíem arribat fins allà. No va ser gran cosa com a brindis, ja que ell era l'únic que tenia una beguda. Va beure el vi color maragda i va aixafar la copa contra el terra amb la seva bota, com si fos part d'un antic costum que cap de nosaltres conegués. Llavors em va demanar que em llevés les botes. Li vaig observar posar els trossos trencats en el seu interior. Els més petits eren els que més em preocupaven: aquests que poden introduir-se dins de la teva carn. Em vaig posar la bota. No va ser per coratge. Ho vaig fer per rancor. El rancor em va fer córrer uns 500 metres. La concentració i la determinació em van permetre donar tres passos més. Després d'això, no era jo. El dolor és una sortida per al cervell, no una entrada per al cos. Massa senyals de dolor de les quals ocupar-se, i el cervell es desconnecta... parts d'ell, almenys. Totes les coses que fan que jo sigui jo, els meus sentits, la meva ànima, o com vulguis dir-ho, tot havia desaparegut. El que va creuar aquesta línia d'arribada no era jo. No era humà.
Em vaig despertar en la infermeria tres dies després. M'havien reconstruït tots dos peus. No sabia si havia acabat la carrera. No m'importava. Cada part de mi havia acceptat la derrota. Vaig preguntar a la infermera la seva podia parlar amb el Comandant Lassar. Em va trobar insuficient aquest primer dia que em va veure. Ara que havia estat avaluat, sentia que havia de ser jo qui li digués que tenia raó. La infermera em va dir que hauria d'esperar. El doctor havia ordenat dues setmanes de descans. El que fos que hagués de dir-li al comandant, podria dir-li-ho després de la graduació.
—Ho has aconseguit —va dir—. Ets un soldat d'assalt.
Xea hauria estat orgullosa.
Ho hi havia assolit. Les tropes de xoc d'elit de l'Exèrcit Imperial. Vaig ser assignat a patrullar el districte cinc de Ciutat Eriadú, el districte de moda. El de xoc era lleugerament exagerat, encara que molts lladregots estaven genuïnament sorpresos de veure'ns. I alguns d'ells fugien. Ens agradava quan fugien. Jo m'havia allistat amb alguna cosa lleugerament diferent en ment, però el crim menor seguia sent crim, i algú havia de detenir-lo. Jo era bo en això. M'agradava veure a la gent gaudir de la sensació d'ordre i seguretat que proporcionàvem. La manera en què la gent camina quan no tenen por, aquests passos despreocupats, era... silenciosament gratificant. Tant de bo això hagués estat suficient, però mai vaig poder apaivagar la meva ràbia. Després d'un any, vaig escoltar que anaven a enviar més tropes a Lothal i em vaig presentar voluntari.

***

La primera vegada que sortia del planeta. Fins al moment que ens vam enlairar de l’espaiport, m'havia aferrat a la idea que mai tornaria a veure al meu pare. Vaig sentir un nus a l'estómac quan la nau va abandonar l'atmosfera, i després em vaig sentir molt, molt marejat. Resulta que no estic fet per al viatge espacial. Encara sort que no vaig triar l'Armada.
L'aire de Lothal era diferent. Tot era diferent. La gent d'allà havia passat algunes èpoques dolentes, i això es notava. També els feia més... autèntics. Al principi em va agradar. La gent de la meva unitat eren bons homes i dones.
El nostre capità havia crescut en una granja de nerfs. No podia deixar de parlar d'això. Podia reduir qualsevol problema imaginable a alguna dada senzilla sobre l'ofici ramader. Control de masses? Pensa que estàs pasturant nerfs. Una situació d'ostatges? Has de fer que tothom mantingui la calma... com assistir a un nerf en el part. Terrorisme? Bé, imagina que alguns dels nerfs contreuen la grip feluciana. Què fas per salvar al ramat? Sacrifiques a tots els animals malalts, i tal vegada a uns pocs dels sans que han estat en contacte amb ells. Has d'actuar ràpidament perquè funcioni, però si funciona, la resta del ramat seguirà pasturant com si mai hagués passat res.
Jo tenia la sensació de que no podia ser tan fàcil. No ho era. He fet coses que... No sóc un estrateg militar. Dimonis, probablement no estic fet per ser oficial. M'adono que sóc part d'alguna cosa infinitament més gran que qualsevol cosa que pugui imaginar, i aquest és el motiu que no tot resulti evident per a algú com jo. No obstant això... he fet coses. Incendiar un petit poble pot ser que realment fora pel bé de l'Imperi. Pot ser que salvés vides més endavant. Però mentre ho estàs fent, és difícil veure el bé de l'Imperi. Només sents que estàs cremant un petit poble. Som nosaltres els qui hem de bregar amb els crits, amb els plors dels nens. Estava fent exactament el que pretenia fer, estava fent mal als rebels. Però sempre ho havia imaginat en blanc i negre. Ara estava nedant en un mar de grisos. Hi havia dies en els quals enyorava atrapar lladregots a Eriadú, la claredat d'allò. No obstant això, mai vaig ser primmirat a l'hora de complir les ordres. Feia el meu treball.
Avui, sortim a perseguir un carregament robat de valuosos cristalls Kyber. Estàvem bastant contents amb nosaltres mateixos quan el vàrem trobar abans de l'hora de menjar. Havia posats de control en cada carretera de la zona. Qualsevol que robés aquest carregament, òbviament va entrar en pànic i el va abandonar prop d'un dels campaments de reubicació. Vàrem prendre un mos i ens dirigírem cap allà per trobar-los. El capità ens va dir com, quan un nerf se separa del ramat i es perd, colpeges a un fort en el cul per fer-li gemegar. Tots els altres nerfs comencen a bramar —alguna classe d'instint natural— i, amb una mica de sort, el cap de bestiar perdut escoltarà el cor de nerfs i troba el camí de tornada. Cap de nosaltres tenia la menor idea de què es referia el capità, però semblava bastant confiat en la seva estratagema inspirada en els nerfs, així que no vàrem preguntar. Aparentment, significava atrapar pel coll a un botiguer rodià i arrossegar-lo al centre de la plaça del poble abans d'apuntar-li amb un blàster en el cap. Va dir que qui hagués robat els cristalls tenia fins al compte de tres per mostrar-se, o el rodià moriria. Havia escollit al rodià equivocat. Ningú va dir ni una paraula, ni tan sols quan queia mort al terra. El capità va agafar llavors a una dona, una humana. No es va molestar a explicar-se una segona vegada i va començar directament a comptar. Al moment en què va dir «tres», un home va sorgir de l'edifici a la meva esquerra, sostenint un rifle. Li vaig disparar en l'acte. No se li apunta amb un arma a un soldat d'assalt. No es fa.
Una nena petita —no podria tenir més de 10 anys— va sortir darrere d'ell i va córrer per acostar-se al cos. Va tractar d'aixecar-lo, sacsejant-lo perquè tornés a la vida. Ho va intentar de debò. Una de les primeres coses que aprens en el cos és que, d'alguna manera, els cossos pesen milions de vegades més morts del que pesaven quan estaven vius. És com tractar d'aixecar un sac d'aigua. Ella va caure de nou sobre ell, i llavors es va limitar a quedar-se allà estesa, acariciant-li el cabell amb la mà.
Per tot al voltant, era caos i foc de blàster. Un altre soldat demanava ajuda. Vaig tornar el cap per un instant, i llavors va ser quan ella em va disparar. No vaig arribar a escoltar el tret, però vaig sentir que totes les meves entranyes s'apartaven del punt d'impacte en un nanosegon. No tenia sentit mirar-ho. M'havia donat de ple. Em vaig limitar a caure sobre els meus genolls —això va passar per si sol— i em vaig llevar el casc. Em vaig sentir bé. La brisa en la meva cara, les olors, visió perifèrica. I aquí estem. M'estic morint.
Ella segueix mirant-me. Dempeus sobre el cadàver del seu pare, amb el seu escàs metre vint d'alçada. Aquest rifle és gairebé tan llarg com ella, però el sosté amb fermesa. El seu pare li va ensenyar bé. No dispara. Sap que estic acabat, però és més que això. Reconec aquesta mirada. Està sentint alguna cosa que encara no pot comprendre. Ho sé perquè jo ho vaig sentir la nit que la meva germana va morir. Està passant just davant meu. Tot aquest dolor, tota aquesta ira. Fa un moment, era massa per assumir-ho, com un eixam de lyleks contra el qual no pots lluitar. Ja no lluitava. S'estava deixant portar. Part d'ella acabava de morir, però el que quedava estava més viu que mai. Tenia un propòsit. Aquí! Just... ara. Ho sap. Creixerà per ser una rebel. Matarà soldats d'assalt.
Em pregunto per què estic somrient. Aposto al fet que ella també s’ho està preguntant. Què és el que sento? No és culpa. Hauria de ser-ho, però no ho és. Orgull, tal vegada? Mira-la! És bella.
Quan va començar? Per a ella, fa un segon. Quan acabarà? Ja hi vaig, Xea.

FI



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada