diumenge, 10 de novembre del 2019

Des de cert punt de vista (IX)

Anterior


9 BERU WHITESUN LARS
Meg Cabot

No és com si no ho hagués estat esperant. El dia que Ben Kenobi va posar a aquest petit bebè en els meus braços va ser el millor i pitjor dia de la meva vida. El millor perquè Owen i jo no podíem tenir un fill, i de sobte ho vam tenir.
I el pitjor perquè... bé, sabia que aquella felicitat mai anava a perdurar.
I tenia raó, veritat?
Mira, ho entenc. Per a la majoria de persones, sóc només la tia Beru de Luke Skywalker, la vella senyora que sempre està atrafegada en la cuina, servint-li llet blava a tothom. Sóc la que no deixa de molestar a Owen, l'oncle d’en Luke, perquè el deixi anar a l'Acadèmia al més aviat possible. «No pot estar aquí per sempre, la majoria dels seus amics s'han anat», li deia sempre. «Significa molt per a ell».
No era perquè jo volia que Luke se n’anés. És perquè això és el que Luke volia. I jo volia que Luke tingués el que sigui que volgués.
I, bé, hi havia una petita part de mi que esperava que si s'anava, tot podria acabar bé. Potser si Owen m'hagués escoltat, estaríem vius avui dia... visitant a Luke on sigui que estigui, malcriant als seus fills, o mirant el vesprejar dels dos sols a Tatooine.
Però crec que mai ho sabrem ara.
No m'estic queixant. La meva família ha estat en el negoci del cultiu d'humitat durant generacions. Jo sabia en el que m'estava ficant quan em vaig casar amb Owen Lars... o almenys pensava que ho sabia.
Vols saber un secret? Vaig tenir altres opcions. Vaig prendre una classe de cuina a l'escola i el mestre em va dir que el meu formatge de llet blava era el millor que havia provat: va dir que era com si hagués nascut per fer formatge de llet blava! Va dir que fàcilment podria haver tingut el meu propi negoci —un tapcaf, o fins i tot un petit restaurant— en Anchorhead.
Pots imaginar-me a mi, Beru Whitesun Lars, amb el meu propi Tapcaf?
No et mentiré, ho vaig pensar. Especialment just abans que Luke arribés, quan Owen i jo acabàvem de descobrir que mai podríem tenir fills propis. El nostre únic recurs era començar a acudir a un d'aquests luxosos droides de fertilitat de Mos Eisley. No obstant això, gairebé no semblava valer la pena, si tenim en compte com era Mos Eisley en aquests dies. Oh, estrelles, el soroll i la brutícia i la violència... podies rebre un tret només per entrar a una cantina, ni què dir de servir un agradable formatge de llet blava a les persones d'aquí.
Gràcies a Luke, mai va passar això.
No obstant això, va haver-hi moltes vegades en les quals em vaig preguntar si havia comès un error. Aquest dia en què el vell Ben Kenobi va arribar amb el bebè, el meu primer instint va ser fugir. Puc ser una noia de poble que mai ha estat fora del seu planeta, però fins i tot jo sóc conscient que quan un Jedi arriba i et diu: «Aquí tens, pren un bebè», no acabarà bé. Una part de mi va pensar: «Beru, escolta al teu mestre. Deixa al bebè i fes allò per al que vas néixer!»
Però resulta que quan algú posa un dolç nounat en els teus braços, no pots dir que no... fins i tot si aquest nadó és el nebot del teu marit per part del seu germanastre que ha caigut en el costat fosc. Saps que les coses poden no acabar bé, però com amb el formatge de llet blava, fas el teu millor esforç.
I va resultar ser la millor decisió que he pres. Luke era un nen tan dolç i feliç. No era un problema en absolut. No vol dir que no era entremaliat, sempre ficant-se en una dificultat o en una altra. Però ell no tenia un sol poc de maldat en el seu cos... a diferència de cert algú que podria esmentar (bé, bé. Ho esmentaré: em refereixo al seu pare).
Quan passes gairebé cada minut de cada dia amb algú per dinou anys, fent que acabi la seva llet per ajudar-li a créixer i rentant els seus calçotets, comences a conèixer a aquesta persona, i com li vaig dir a Owen, Luke tenia molt del seu pare en ell... però em referia a les millors parts... i de la seva mare, també, del poc que sabia d'ella. Va ser obvi per a mi des que Luke era un nadó que anava a créixer per fer alguna cosa sorprenent, i no ho deia només perquè era la seva tia. Només ho sabia.
I tenia raó.
No tracto de prendre crèdit pels assoliments d’en Luke, no obstant això, Owen i jo tractem de donar el nostre millor esforç per a ell. Sempre vaig pensar que era molt trist, el que va passar amb els pares d’en Luke, i també amb la seva àvia. Jo vaig estar en el seu funeral. Vaig servir llet blava (i formatge) a tots quan va acabar. Crec que el meu mestre estava equivocat: fer formatge no era per al que jo havia nascut. Vaig néixer per fer que les persones se sentissin bé quan tot al seu voltant semblava horrible.
Que, si ho penses bé, és el que s'espera que facin tots els bons pares, i els amos d'un tapcaf.
Després que Luke va arribar a viure amb nosaltres, li vaig dir a Owen: «Criarem a aquest nen com si fos nostre. Mai tindrà un dia de tristesa, per compensar totes aquelles coses terribles que van succeir abans que naixés».
En veritat crec que ho vaig aconseguir... a excepció que Owen no li permetia a Luke anar a l'Acadèmia...
I per descomptat, allò que ens va passar a Owen i a mi aquell dia amb els soldats d'assalt. Realment desitjaria que Luke no hagués hagut de veure això.
D'altra banda, si no ho hagués fet, mai s'hauria anat amb el vell Ben, conegut a la princesa, destruït l'Estrella de la Mort i salvat a la galàxia.
Així que suposo que les coses van resultar bé al final, cert?
Especialment ara, perquè fins aquest moment, mai ningú em va donar l'oportunitat d'explicar la meva història.
Els ho agraeixo.
Ara vés a prendre la teva llet. I que la Força t'acompanyi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada