dimecres, 11 d’abril del 2018

Vells amics: El relat d’Ephant Mon (i II)

Anterior


8.II
Tots dos sols estaven alts en el cel quan vaig tornar al palau. Vaig entrar a la sala del tron per trobar que el lloc era un xivarri. Semblava que m'havia perdut una gran festa!
Ja havia esbrinat part de la història per Barada en el garatge. Tot sobre com aquest tipus de negre havia estat de connivència amb l'altre que volia rescatar a Han Solo. Com deia ser un Jedi anomenat Skywalker i havia amenaçat al hutt amb destruir-lo. Com havia matat al rancor mascota de Malakili en el pou. I com ara s'estava refredant els talons en el calabós juntament amb Solo i aquest wookiee que havíem atrapat abans. Aviat tots pujarien a bord de la barcassa i es dirigirien al Gran Pou de Carkoon.
Vaig avançar a través d'una bulliciosa multitud en direcció al tron d’en Jabba. Alegrement apartava la seva pipa, donant estirades de propietari a la cadena de la dona capturada que havia reemplaçat a la pobra Oola. Però vaig ser desviat a mig camí per Tessek, un dels tinents menys confiables d’en Jabba.
El quarren estava nerviós. Tots els apèndixs del seu cap es crispaven. Em va apartar a un costat i em va parlar en tons baixos i ràpids:
—Saps el que va passar?
—Ja em vaig assabentar de tot.
—De tot? —va dir—. Però aposto al fet que no saps això! —La seva veu va caure més, prenent un to confidencial—. He comprovat en aquest Skywalker. Crec que realment és un Cavaller Jedi.
Encara que això em va intrigar, no ho vaig demostrar.
—I què?
—Hi ha més. Vaig usar els meus contactes per comprovar les llistes imperials de buscats. Tots els nostres presos estan en ella, fins i tot els dos droides! I se’ls hi considera molt perillosos.
—Perillosos per a l'Imperi.
—Crec que també per a nosaltres. Aquesta gent va destruir l'Estrella de la Mort! Aquest Skywalker va lluitar contra Darth Vader i va sobreviure! Per què haurien de venir aquí i deixar-se atrapar tan fàcilment tret que sigui a propòsit.
—Amb quin propòsit?
—Per destruir a Jabba. Crec... Espera!
Havia vist aquesta miserable petita feristela de Salacious Crumb arrossegant-se a prop nostre, i va rebre una puntada en el cos. Crumb va llançar un agut xerroteig i es va allunyar protestant.
—Escòria immunda —va dir Tessek amb disgust—. Estic segur que m'espia! De totes maneres, crec que hi ha un complot de l'Aliança en marxa. Les seves forces sens dubte esperen ara per destruir-nos quan siguem més vulnerables.
—Realment creus que van a fer tot això només per acabar amb el hutt? —Li vaig preguntar. Semblava difícil de creure.
—Ho crec. I vull que tu adverteixis a Jabba. T'escoltarà. Ets el seu aliat més confiable. Tal vegada el seu únic amic. Has de dir-li-ho.
Observant que Crumb encara ens mirava atentament des de la seguretat d'una motllura més amunt, Tessek es va interrompre aquí i es va allunyar. Em va deixar mirant-lo i pensant profundament.
La seva història era bastant rebuscada, i estava segur que planejava uns quants trucs. No obstant això, hi havia quelcom en aquest home vestit de negre que havia vist. Alguna cosa poderosa. Vaig decidir que havia de veure en aquest Skywalker, de prop. Abans de parlar amb Jabba, parlaria amb el nostre «Cavaller Jedi».
En el passadís inferior al calabós, em vaig topar amb Ree-Yees, estafador de quarta, assassí ocasional i en general un miserable. El gran tres ulls empestava a borratxo, com de costum, i això no el porta a res amistós. Em vaig preguntar què feia arrossegant-se per aquí en aquesta hora, segur que no semblava feliç de veure'm.
—Què estàs fent aquí sota? —va demandar, apuntant la seva cara de cabra bavejant prop de mi.
El vaig empènyer i va retrocedir uns passos trontollant.
—Vaig a veure als presoners —li vaig dir, passant al costat d'ell—. També ho estic fent pel teu amic Tessek.
Va començar a seguir-me, aferrant-me del braç per donar-me la volta.
—Com és això del meu «amic»? —Va balbucejar—. Què saps tu sobre nosaltres?
—Per què? —Vaig retornar el foc—. Hi ha alguna cosa que hauria de saber?
—No em vinguis amb això! —va cridar amb ràbia etílica—. Ja ho saps! Et faré parlar...
Va començar a treure un blàster. La meva mà oberta va pujar fins al seu pit i el vaig empènyer fort contra la paret. En la seva condició només podia forcejar impotent, la meva gran mà li immobilitzava.
—Ara tu seràs el qui parli —vaig dir amb la meva veu més dura—. Estic cansat d'ensumar d'amagat. Què està tramant Tessek?
—Vés-te... a... —va panteixar a través de pulmons constrets.
Vaig estrènyer més fort.
—Digues-m’ho o t'aixafaré ara mateix!
La seva caixa toràcica va cruixir amb la pressió. Va panteixar, els seus tres ulls van començar a posar-se sortits.
—Està bé! Està bé! —va dir en pànic—. Tessek té un... pla! Un tracte amb el... Imperi! Van a... atacar!
La seva respiració es va interrompre i va caure cap endavant. Vaig apartar la mà i el vaig deixar lliscar-se inconscient al pis.
Així que hi havia un complot! I l'Imperi estava en ell! Bé, caldria advertir a Jabba sobre això. Però primer, havia de satisfer el meu desig de veure en aquest suposat Jedi.
Vaig arribar a la masmorra, li vaig fer senyals al guàrdia que s'apartés i vaig obrir la finestra amb barrots de la porta de la cel·la. Més enllà vaig poder veure als tres presoners junts arraulits en un racó. El wookiee capturat bressolava en els seus braços a la forma encara en recuperació d'en Han Solo mentre que un humà ros vestit de negre esperava a prop.
Però el de negre es va tornar de seguida i es va acostar a la porta, per mirar-me a través de la petita obertura.
—Tu ets al que anomenen Skywalker —vaig dir.
Ell va assentir.
—I tu ets un amic d’en Jabba —va dir en una veu tan calmada com si estigués de vacances aquí.
—El meu nom és Ephant Mon. Sóc un dels seus... associats.
Va negar amb el cap.
—Ets molt més. Puc sentir-ho en tu. Ets el seu veritable amic, i ell és el teu.
—No és un mal truc de llegir la ment —vaig dir impressionat—. Potser realment ets un Jedi.
Ell va ignorar això.
—Pots parlar amb ell —es va posar més seriós—. Ell t'escolta. Ell et creurà.
—Creure què?
—Que està en perill. Escolta, encara pots salvar-lo. Si ets el seu amic, l’has de convèncer que ens alliberi. No volem fer-li cap dany. Però si persisteix a tractar de fer-nos mal, no tindré més remei.
—Així que tu acabaràs amb ell —vaig dir—. Amb quina ajuda?
—Sense ajuda —em va assegurar—. No més enllà de nosaltres mateixos.
Encara que sonava impossible, em vaig trobar creient-li. No vaig poder evitar-ho. Que pogués fer exactament el que deia estava en el to tranquil de la seva veu i la mirada segura dels seus ulls. Tot i així, no significa que jo pogués acceptar-ho simplement.
—Tal vegada tinguis el poder per fer-ho, tal vegada no —vaig evadir—. No importa. Ni tan sols jo puc fer que Jabba et deixi anar si ell no vol. És impossible. Jo...
Una de les seves mans va sortir disparada cap a fora a través de l'obertura tan ràpid que no vaig poder reaccionar. Em va fer una encaixada a l'espatlla i em va aferrar mentre els seus ulls es fixaven intensament en els meus. No podia deixar-me anar. De sobte estava paralitzat per aquella mirada sondejant. Si hagués volgut matar-me, podria haver-ho fet.
Però això no era el que volia.
Vaig sentir com si un corrent d'energia fluís dintre meu des d'ell, espurnejant per tot el meu cos. Mil records entelats pel temps es van il·luminar de sobte. Les imatges de la meva vida van passar en un centelleig com si estigués ofegant-me. Vaig veure la meva infància amb el clan dels meus pares. Em vaig veure creixent en les vastes planes del meu planeta. Vaig reviure les belleses d'un temps quan una vegada m'hi havia alegrat en els cels oberts i les brillants postes de sol, la llibertat i l'espai, la família i els companys, i un simple codi d'honor. Ho vaig veure tot... tot el que jo havia estat, tot el que havia deixat enrere. Brillava davant meu com un paradís.
Ell va retirar la mà, va trencar el contacte visual, i les imatges es van esvair. Me’l vaig quedar mirant. Vaig parpellejar, veient la realitat del passadís fosc i humit, i barrots de presó. La lletjor de la masmorra del cau d’en Jabba es va tancar al meu voltant.
—No ets dolent —em va dir—. No com Jabba. Sento el bé en tu. Només t'has apartat molt d'ell, i has perdut el camí de retorn. Troba’l ara. Ajuda'ns. Salva a Jabba.
—Jo... podria intentar-ho —vaig dir—. Ho intentaré. Però encara crec que ell no escoltarà.
—Ho entenc —va dir en veu baixa Skywalker—. Però no vull destruir-te juntament amb la resta. Encara hi ha una oportunitat per a tu si vols prendre-la. Si no pots alliberar-nos, llavors no et quedis amb ell. Escapa. Torna a trobar la teva veritable vida. I que la Força t'acompanyi, amic.
Amb això es va donar la volta i va tornar a anar amb els seus companys.
Em vaig allunyar d'ell sacsejat fins al nucli. Mai abans havia qüestionat la forma en com havia anat la meva vida. Simplement carregava cegament cap endavant. La trobada amb aquest Jedi m'havia obert els ulls. No em va agradar el que estava veient.
Mentre anava sortint de la masmorra, vaig notar que Ree-Yees havia desaparegut. Però ara no m'importaven ni Tessek ni res d'això. Necessitava a algú amb qui parlar.
Vaig anar directament a la gran zona de molls just darrere de la sala del tron. Era on es guardava la barcassa velera d’en Jabba, convenient per l'embarcament per part de l'Inflat. Sabia que allà trobaria a Barada, comprovant el motor de la barcassa posada la imminent partida al Gran Pou de Carkoon.
Va deixar el treball immediatament quan vaig entrar. L'expressió del meu rostre va deure haver-li dit que alguna cosa gran estava malament.
—Què passa? —em va preguntar.
—És difícil d'explicar —li vaig dir sincerament, asseient-me en un calaix—. Han passat algunes coses.
Es va asseure al meu costat.
—Coses?
—Vaig veure al Jedi. Barada, sé que Jabba està equivocat. Ha fet moltes coses, i la majoria d'elles no van ser bones. Però això és diferent. Aquesta vegada haig de detenir-lo.
—Detenir-lo? —va sacsejar el cap—. No crec que ni tan sols tu puguis fer-ho. Està bastant decidit a acabar amb tots aquests que van venir buscant a Solo. Van intentar fer-lo quedar com un ximple.
—Ho sé. Però si no el detinc, crec que ell podria ser qui surti ferit.
—Què? —va dir amb incredulitat—. I per quin exèrcit?
—L'aposta de Tessek era que l'Aliança anava a ficar la mà. Ell volia que li passés la dada a Jabba, probablement per desviar l'atenció del seu propi complot. Però la broma és contra ell. No vindran reforços de l'Aliança, però el perill per a Jabba és major del que Tessek podria imaginar-se.
—Solament per aquest noi i els seus amics? No pot ser.
—Pot —vaig dir obstinat—. I vaig a dir-li-ho a Jabba.
—Això no li agradarà —va advertir Barada—. Ja saps com es posa. Si creu que li estàs contrariant, podria simplement llançar-te en aquest clot a tu també.
—Està bé. Està bé —li vaig dir—. Podria simplement deixar-ho passar i salvar la meva vida. Però l'hi dec.
—Prou per arriscar la teva vida?
—Per què no? Una vegada ell va arriscar la seva vida per mi.
—Ho va fer? —va preguntar Barada amb interès—. Per què?
Sempre m'havia guardat això per a mi mateix, però no semblava haver-hi cap raó per no parlar ara.
—Bé, fa molt ell i jo vam ser socis en una operació de tràfic d'armes, després que jo vaig renunciar al treball de mercenari. Anàvem a alliberar un carregament d'armes imperials i vendre-les al millor postor. Va ser en una lluna de Glakka, res més que un tosc tros de gel.
»Estàvem traient les armes quan va arribar una brigada de pinxos imperials. Ens havia delatat un dels nois d’en Jabba.
»La resta de la colla va fugir o va caure ràpidament. Però ell i jo vam donar una millor batalla. Ell estava més prim llavors i més ràpid, resistent i fort. Mai vaig veure un millor lluitador, excepte tal vegada jo mateix.
»Així que vam resistir allà, retornant-los la baralla a tots. Van arribar prou a prop per olorar-los. Vaig haver de matar a alguns just de damunt de la seva esquena. Al final només vam quedar nosaltres, malferits, però vius. Va ser el clima el que va intentar rematar-nos.
»Quan va arribar la nit, la temperatura va caure a sota zero. Jo estava pitjor que ell i no tan ben aïllat, així que ell em va salvar, embolicant el seu cos al voltant de mi. No va ser una nit molt agradable, però va ser millor que convertir-me en un caramell.
»Per a l'alba, ell mateix estava gairebé congelat. Només vam poder sortir d'aquesta roca perquè alguns del nostre grup que havien escapat abans van tornar a buscar-nos.
—Maleïda sigui —va dir Barada sorprès—. Sempre em vaig preguntar per què et quedaves rondant per aquí quan podries haver-te anat a qualsevol lloc.
—Ara ja ho saps. He estat pagant el meu deute des de llavors, espiant els complots i estafes contra el hutt, cobrint la seva cua. Jo mateix he enviat a uns quants pobres ximples al rancor o al Sarlacc. Però aquesta vegada no.
—Encara crec que t'equivoques —va dir Barada—. Em sembla que ja has saldat el deute amb el cap fa molt, i amb interessos. Ja no li deus res.
—Hi ha quelcom més que això —vaig dir—. Mira, em vaig assabentar que ja no puc ser part de tot això. El toc d'aquest Jedi em va fer alguna cosa. Va reviure alguna cosa en mi que creia morta fa molt temps. —Em vaig esforçar per explicar-li-ho, però aquesta altra raó encara no estava molt clara per a mi—. La meva gent a Vinsioth eren caçadors i agricultors. Estaven prop de la terra, de la naturalesa. Creien en la força dels éssers vius, i l'adoraven. Però era massa llest per a això. Era massa bo per a la seva vida senzilla. Jo volia una mica més.
»Vaig pensar que havia deixat enrere tota aquesta vida quan vaig partir com a soldat-de-fortuna per la galàxia. Però està en mi, Barada! Vaig descobrir que és una part de mi que no puc ignorar. I aquesta «Força» dels Jedi, doncs... també ha de ser la meva força. No vaig a destruir-la, Barada. No puc!
Ell em va escoltar, després va sacsejar el cap i va sospirar.
—Ho sento, amic. No ho entenc. És tot mumbo-jumbo per a mi. —Es va posar dempeus—. Fes el que hagis de fer. Però jo crec que estàs boig. —Es va apartar.
—On vas? —li vaig dir mentre se n'anava.
—De tornada al treball, què més? Partim cap al clot en menys d'una hora. Només espero que tu siguis un passatger, no un presoner.
Ho vaig tornar a pensar tot mentre la cort d’en Jabba es despertava i vaig començar a treballar carregant la barcassa. Quan van començar a pujar a bord, vaig decidir que havia de fer el meu moviment. Vaig reunir el meu coratge i em vaig acostar al hutt mentre es lliscava cap a la rampa de càrrega en el seu trineu repulsor, tirant de la dona que s'havia tornat la seva nova mascota per la seva llarga cadena.
—Vell amic, sembles preocupat —va dir ressonant.
—Ho estic, Jabba —li vaig dir—. Si us plau no facis això.
—Això? —va dir sorprès, parant en sec el trineu—. Vols dir destruir aquesta escòria que va tractar d'enganyar-me?
—Sí. Skywalker és un Jedi.
Vaig notar que davant això la mirada de la dona es va tornar amb una sacsejada cap a mi. Escoltava amb interès.
—No és cap Jedi —va intervenir Bib Fortuna, qui, com de costum, caminava a prop. I Salacious Crumb, des d'un penjador en la cua de Jabba, va repetir: «Cap Jedi! Cap Jedi!» en una estrident veu cloquejant.
—Això està malament —vaig dir, sense retrocedir—. Jabba, has de deixar-lo anar. Deixa'ls anar a tots.
—Crec que Mon està tramant alguna cosa —va dir Fortuna, mirant-me amb sospita—. Jabba, ell ha d'estar de connivència amb ells.
—Estic tractant de salvar la teva vida, Jabba! —vaig augmentar—. Mira, saps que ningú és més lleial que jo. Saps que sempre t'he advertit sobre el perill. Ara t'ho puc dir tot sobre un altre complot! Però no és important. Res més ho és: ni Tessek, ni Valarian, ni tan sols l'Imperi. Només això l'és. És més gran que tots nosaltres, Jabba. És la Força!
—Aquesta nècia religió no significa gens per a nosaltres! —va exclamar Fortuna indignat—. El poderós Jabba no pot demostrar por a res, incloent als Cavallers Jedi!
—Té raó, Ephant —va acceptar el hutt—. I Jabba ha parlat. Han de morir.
—Llavors... No puc anar amb vostès —li vaig dir amb força—. No puc ser part d'això.
—Així que em desafies? —va bramar—. Hauria de matar-te per això.
—Ho sé. —Li vaig retornar la mirada sense pestanyejar.
—Hauria de... —grunyí—, però el nostre vell vincle em deté. Compra la teva vida, però això és tot el que compra. Pensava en tu com el meu veritable amic, Ephant Mon. Aquesta amistat s’ha acabat.
—Tu no pots dir que va acabar —vaig retornar el foc—. Jo sí. Barada té raó. T'he retornat el meu deute més de cent vegades.
—Retornat? —va repetir Jabba, i un to de lament va entrar en la veu ressonant. Et juro que era real, i et juro que mai abans havia sentit alguna cosa així—. Llavors mai va ser més que un deute per a tu. Ho lamento.
Es va donar la volta apartant-se de mi i va seguir lliscant cap a la barcassa. La resta de la seva cort li va seguir. La dona captiva es va quedar mirant-me d'una manera desconcertada fins que una estirada de la cadena la va obligar a seguir al seu amo.
—Va ser més que un deute —li vaig dir, però en una veu tan baixa que ningú va escoltar—. Adéu, vell amic.
Jabba i els altres van desaparèixer a l'interior de la barcassa. Després d'ells va arribar una rajada de guàrdies gamorreans portant a Skywalker, Han Solo i la resta.
Mentre el Jedi pujava a la passarel·la, una punxada de preocupació per ell es va disparar a través de mi. Ell i els seus amics realment tenien una oportunitat contra els sanguinaris sequaços del hutt?
Va haver d'haver sentit la meva emoció, perquè just llavors es va tornar i em va mostrar un somriure tranquil i confiat. Em va comunicar que no havia de témer per ell.
Vaig veure a l'últim d'ells entrar en la barcassa. Vaig començar a pensar en el que havia de fer ara. Seguiria havent-hi lloc en l'operació de la Valarian per a mi. Però això ja no em semblava correcte.
La barcassa velera es va elevar amb els seus repulsors en un remolí de pols, va donar la volta i es va allunyar navegant, desapareixent ràpidament en un punt en el vast horitzó d'erms de color gris-marró de Tatooine.
Un altre paisatge més verd em va venir a la ment. Sabia on hauria d'anar ara. M'havia quedat clar.
Havia d'anar a casa.

FI

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada