dilluns, 1 d’abril del 2019

Jo Jedi (XIII)

Anterior


13

Al matí següent em vaig despertar mig encantat i, com a conseqüència, no em vaig adonar que havia començat la meva carrera més tard de l'habitual. Aproximadament a meitat de la carrera, en el punt més allunyat del Gran Temple del meu circuit, em vaig adonar de l'hora que era. Si bé Luke encara permetia flexibilitat en els temps de formació, als matins generalment agraïa que comencéssim ben d’hora. Vaig tractar d'elevar el meu ritme, però sabia que arribaria al Temple molt després que els altres s'haguessin reunit per començar a treballar.
Volia fotre’m una puntada de peu a mi mateix per ser tan estúpid. La nit anterior havíem aconseguit una impressionant victòria en la batalla per obrir-nos a la Força. Encara que la situació d'emergència m'havia obert àmpliament a ella, havia estat sentint-la abans d'això. Sabia que podia fer grans progressos i tenia ganes de realitzar els exercicis del matí per veure si podia treure profit del que havia après la nit anterior.
La raó per la qual em vaig despertar bastant esmussat era que no havia aconseguit dormir molt. El Mestre Skywalker havia esmentat que els somnis rarament pertorbaven el descans d'un Jedi. No sé per què, però jo mai havia somiat molt. Però quan somiava, els meus somnis tendien cap a malsons que arruïnaven el meu descans.
El meu somni havia estat desigual i fragmentat a causa dels malsons. Anava surant de tornada al lloc on havia sentit la presència de la Mírax. Tractava de congelar els estels en el seu lloc per poder esbrinar on se suposava que estava, però un a un s'apagaven. Em deixaven sol en la foscor. Quan tractava de mirar les meves mans, veia a través de la meva carn com la podridura rosegava fins als meus ossos, llavors queia en el no-res, existint per sempre amb el coneixement que quan la Mírax m'havia necessitat, li havia fallat.
Més o menys la meva definició d'un malson.
Gairebé arribant al Gran Temple, vaig escoltar alguna cosa que va fer que m'esforcés i augmentés la meva velocitat. El zumzeig-xiuxiueig d'un sabre de llum i el grinyol-cruixit d'aquest tallant alguna cosa és inoblidable una vegada escoltat. No podia imaginar-me que Luke i Kam haguessin començat a ensenyar a lluitar amb sabres de llum sense mi. Em vaig adonar a l'instant que tal pensament era indigne i arrogant, però atès que posseïa l'únic altre sabre de llum de Yavin, incloure'm a mi tenia sentit.
Vaig entrar en la clariana just quan Luke llançava a Gantoris contra un arbre massassi de tronc porpra. D'on ha tret Gantoris un sabre de llum? Amb la trena negra de l'aprenent sacsejant-se en l'aire, va caure, escampant trossos porpra de l'escorça de l'arbre. Amb els genolls descansant en una gruixuda arrel, i els colzes mantenint la seva esquena lluny del terra, es va quedar mirant al Luke mentre el Mestre Jedi s'acostava. La fulla blanc-violàcia de Gantoris seguia alçada apuntant a Luke, però des d'on estava no hi havia forma que l'aprenent pogués atacar al Mestre.
En aquest moment Gantoris va fer alguna cosa que va estendre la fulla, duplicant la seva longitud. Va acoltellar cap al Luke, però el Mestre Jedi es va moure més ràpid del que creia possible. La màniga del mico de vol gris d’en Luke va fumejar des d'on la fulla del sabre de llum l'havia fregat, però Gantoris no havia provocat cap dany real. Luke es va col·locar, imposant la seva fulla verda entre ell i el seu estudiant, preparant-se per a un altre atac.
Gantoris havia rodat per posar-se dempeus mentre Luke retrocedia i avançava confiat. La longitud de la fulla del seu sabre de llum li donava avantatge i clarament donava a entendre que la usaria. Va avançar cap al Luke, llançant cop rere cop amb una ferocitat que només havia vist en addictes penjats d'espècia. Encara que Luke interceptava cada cop amb facilitat, sense deixar que Gantoris li fes defensar-se en l'Anell Interior, l'aprenent continuava avançant. La seva intensitat i perseverança van mantenir al Luke retrocedint fins al punt en què l'única sortida del Mestre Jedi va ser saltar allunyant-se i levitar fins a la branca d'un arbre massassi.
Vaig observar, atordit, com Gantoris esperava al fet que Luke descendís de nou. Tots els altres estudiants havien retrocedit lluny de la clariana. Aguaitaven en les vores del bosc, esperant, sense saber què fer. Com jo, Kam no tenia el seu sabre de llum amb ell. Mentre em mirava, sabia que tots dos estàvem sospesant la possibilitat de córrer al Temple, agafar els nostres sabres de llum i tornar a temps per marcar la diferència.
Però si Gantoris pot matar a un Mestre Jedi, quines possibilitats tindria jo de detenir-lo?
Luke li va fer una pregunta a Gantoris, però el brunzit dels sabres de llum la va ofegar així com el crit de resposta de Gantoris. Llavors l'aprenent va tallar l'arbre massassi amb el seu sabre de llum, obrint-se pas per tota la seva amplitud. Els stintarils de les branques més altes van xisclar mentre saltaven allunyant-se. L'olor picant de la saba va arribar a mi gairebé al mateix temps que l'arbre s'enfonsava a poc a poc esfondrant-se sobre la selva amb un cruixit i els espetecs dels arbustos i arbres joves atrapats sota ell.
El Mestre Skywalker va descendir surant fins a terra sa i estalvi i novament es va disposar a rebre els atacs de Gantoris. Gantoris va escurçar la seva fulla i va avançar. Luke cedia terreny, bloquejant els atacs més prop d'ell que abans. Feia l'efecte que s'estava cansant, afeblint. Vaig suposar que era una estratagema per atreure a Gantoris, però l'aprenent no estava pensant amb la claredat suficient com per veure això. Ell va seguir avançant, obrint-se camí tallant a través de frondoses falgueres i arrencant orquídies nebulosa.
De sobte Luke va caure i no vaig poder veure-ho. Gantoris es va precipitar cap endavant amb el seu espetegant sabre triturant la selva. Vaig començar a córrer a tota velocitat cap a ells, maleint el fet de no poder aixecar a Gantoris de la mateixa manera que ho havia fet amb la Tionne només unes hores abans. Vaig tractar de pensar en una imatge que pogués projectar en la ment de Gantoris per desviar-li i distreure-li, però no vaig tenir oportunitat.
La fulla porpra de Gantoris va baixar en un poderós atac que es va obrir camí cremant a través de la mala herba. Vaig sentir un xiscle sorprès, llavors un pelut runyip ataronjat va sorgir de la mala herba, llançant-se cap a la clariana just darrere de Gantoris. Quan ell es va tornar per enfrontar-se amb aquesta nova amenaça, el seu sabre de llum se li va escapar de les mans i la fulla va morir.
Luke va recollir el sabre de llum de l'aire, després va apagar la seva pròpia fulla. Els dos es van quedar allà, un enfront de l'altre. La suor corria pels seus rostres i les seves respiracions eren irregulars, però cap dels dos volia mostrar cap signe de feblesa. En absència del xiuxiueig dels sabres de llum, el so dels xiscles del runyip allunyant-se i el so normal de la selva lluitaven per la supremacia.
Llavors Luke va fer una cosa que em va sorprendre. Li va donar la volta al sabre de llum de Gantoris i l'hi va oferir per l'empunyadura. Gantoris el va acceptar tímidament, agafant-lo amb ambdues mans. El va estudiar, donant-li voltes com si el veiés per primera vegada, i després va tornar a mirar a Luke.
El Mestre Jedi va assentir.
—Un bon exercici, Gantoris, però has d'aprendre a controlar la teva ira. Podria ser la teva perdició.
Vaig caure de genolls sorprès. Vaig veure a Gantoris girar-se i retirar-se a la selva. Els altres aprenents semblaven tan sorpresos pel que havia passat com jo. Murmuraven entre ells en petits grups mentre Luke emergia de la mala herba, amb el seu sabre de llum fixat en el cinturó, i amb la seva capa cobrint-lo de nou.
Mirà al seu voltant amb calma i fins i tot ens va oferir la insinuació d'un somriure.
—Tal vegada, després de l'última nit, hem començat molt d’hora avui. Ens tornarem a reunir aquesta tarda —en les seves paraules vaig percebre com ens instava suaument a tornar a les nostres habitacions, però jo ho vaig resistir. Els altres no i es van esvair sense ser vistos en la selva.
Luke em va mirar, amb un mig somriure en el seu rostre.
—Vaig suposar que encara estaries aquí. No has vist el principi?
Vaig negar amb el cap.
—El final ha estat més que suficient. Què vas a fer?
—Fer? Ja està fet.
La meva mandíbula va caure.
—Tret que m'hagi perdut alguna cosa, un dels teus aprenents ha trobat o d'alguna manera ha construït un sabre de llum i senzillament ha tractat de matar-te amb ell. No veus això com un motiu de preocupació?
—Com pot sorprendre't que Gantoris hagi trobat la manera de donar forma a un sabre de llum? Tu i Kam ja en posseïu un. Ja hem parlat de la competitivitat de Gantoris respecte a tu.
Vaig sostenir les meves mans alçades.
—Això pot ser una part, però no és el nucli tal com jo ho veig.
Els ulls d’en Luke es van entretancar.
—Així que la teva visió és el més important aquí.
Vaig dubtar i vaig sentir l'estómac donar una bolcada.
—No, Mestre Skywalker, no ho és. No vull faltar-te al respecte —vaig sospirar—. Només vull entendre. Gantoris ha fet alguna cosa que no hauria. Has de disciplinar-lo.
—Ell serà un Cavaller Jedi. No puc tractar-li com a un nen —Luke va negar amb el cap—. Fer això seria atrofiar el seu desenvolupament. És molt hàbil i un dels millors estudiants. Només necessita orientació.
—Llavors dóna-la-hi —les meves mans es van tornar punys, després em vaig forçar a obrir-les de nou—. Estàs assumint que veurà l'error de les seves accions i mai ho farà una altra vegada. T'ha atacat! Ja ha demostrat que no està destriant el bé del mal correctament. No pot començar a esbrinar on està la línia entre el bé i el mal si no trobes una manera de castigar-lo quan creua aquesta línia.
El Mestre va negar amb el cap lentament.
—Puc dir-te que Gantoris ja lamenta el que ha fet aquí. Estén-te amb els teus sentiments. També ho sentiràs. Ell està ensenyant-se a si mateix on està la línia i com romandre en el Costat Lluminós d'aquesta.
Vaig fer el que em va demanar i vaig percebre tant remordiment com confusió en Gantoris.
—Tens raó, Mestre. Sé que creus en la redempció. El que dius de Gantoris és cert. Suposo que no veig per què no hauria de ser castigat per haver fet alguna cosa dolent.
—No se suposa que hagis de veure-ho, Keiran, se suposa que has de sentir-ho —Luke es va passar una mà pel front—. La venjança condueix al Costat Fosc.
Vaig sospirar.
—Ho sé. Argumentaria que un petit càstig ara podria evitar un desastre més endavant, però crec que això no em portarà enlloc.
—Ja veus, Keiran, creixes en saviesa així com en la Força.
No volia riure'm, però el seu comentari era graciós. Així i tot, venint d'algú de la meva edat, també feia una mica de mal. Luke, òbviament, es mereixia el títol de Mestre Jedi, però part de mi desitjava que no fóssim el grup en el qual practicava per primera vegada l'ensenyament. Tenia clarament les seves idees sobre com havíem d'aprendre, i tots estàvem fent progressos. Alguns més ràpid que uns altres.
Així i tot, no estava acostumat als seus mètodes. Vaig recordar la divisió entre cor i ment de la Iella i vaig saber que era la clau per al meu problema.
—Vaig a pensar més en la meva ignorància, Mestre, per poder veure quanta saviesa haig d'adquirir encara. No obstant això, si m'ho permets, vull fer-te una pregunta.
—Si us plau.
Em vaig gratar el clatell.
—Què li has preguntat a Gantoris i què t'ha cridat abans que tallés l'arbre?
—Li he preguntat com havia après el que necessitava saber per fer un sabre de llum —Luke es va encongir d'espatlles amb rigidesa—. Ell m'ha respost que jo no era l'únic Mestre del camí Jedi.
—No és una bona resposta. Creus que haurà aconseguit el coneixement de l’holocró?
—No veig com. L’holocró detecta l'habilitat de l'estudiant i reté les coses que no estan preparades per saber —va somriure acuradament—. Funciona tan bé, de fet, que no sé si hi ha coses que encara haig d'aprendre.
—Si no ha estat de Bodo Baas, llavors, de qui ha après? —vaig arrufar el gest—. Jo no podria ensenyar-li-ho. No crec que ho hagi fet Kam i tu, entenc, tampoc. Qui llavors?
Luke es va quedar molt quiet per un moment, després va sacsejar lentament el cap.
—No ho sé.
—Però ha d'haver estat un Jedi, o algú amb el coneixement del camí Jedi i, presumiblement, considerablement poderós en la Força.
—Això crec, sí.
—I, no obstant això, ahir a la nit, quan tots vam estar tan oberts a la Força que vam ser fins i tot capaços de catalogar estels, no vam sentir la presència d'un individu així aquí.
Els ulls d’en Luke es van tornar escletxes de color safir.
—No.
Em vaig estremir, i no va ser perquè estava xopat en suor.
—Això et preocupa tant com a mi?
—Més crec, Keiran —la capa de Luke va ondar per un sotrac—. Molt més.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada