dilluns, 1 d’abril del 2019

Jo Jedi (XIV)

Anterior


14

Corrent pel passadís cap a l'habitació de Gantoris, vaig aspirar una glopada d'una olor verinosament dolça que ja havia olorat un parell de vegades durant els meus dies a SegCor. No volia mirar dins de l'habitació perquè sabia el que veuria. La rotllana d'estudiants en la porta em tapava la vista, però no bloquejava l'olor.
Vaig sentir al Mestre Skywalker dir:
—Cuida't del Costat Fosc —llavors un fil greixós de fum es va retorçar a través dels aprenents, separant-los. Diversos es van tornar i van ensopegar pel passadís amb les mans sobre la boca. Streen i Kam Solusar es van quedar un a cada costat de la porta, amb els rostres cendrosos i mirant fixament dins. Em vaig ficar entre ells, aixecant el coll de la meva túnica per cobrir-me el nas. Ells es van apartar, deixant-me sol amb Luke i el que quedava de Gantoris.
El cos de Gantoris es trobava prop de la paret del fons de la seva petita càmera de pedra... almenys vaig assumir que era Gantoris, ja que no s'assemblava molt a ell. Havia estat calcinat fins a morir. La carn carbonitzada s'havia dissolt en cendra en alguns punts, deixant al descobert ossos ennegrits. La calor havia contret els seus músculs, arquejant la seva esquena i tirant del seu cap cap enrere. La seva boca romania oberta en un crit mut. El fum encara s'alçava des de les restes carbonitzades de la seva túnica Jedi, i el seu sabre de llum havia rodat per descansar finalment contra la paret.
Luke Skywalker estava sobre ell, mirant fixament les restes ennegrides.
—Què ha passat aquí? T'ha atacat de nou?
Luke es va tornar per mirar-me amb ulls turmentats i enrogits, i em vaig adonar que no era la primera vegada que veia un cos en aquestes condicions.
—Creus que jo he fet això? —el dolor en la seva veu va ser com un ganivet a través meu.
—No estava acusant-te. Només vull saber què ha passat —em vaig ajupir sobre el cos—. Inconvenients de l'ofici. Qui l’ha trobat?
—Dorsk 81 va venir a buscar-me, així que suposo que ell. Els altres es van reunir després que arribéssim aquí.
Vaig assentir.
—Vaig a parlar amb ells.
Luke va parpellejar suavitzant la seva expressió sorpresa.
—Vas a investigar això?
Vaig aixecar el cap.
—No hauria?
El Mestre Jedi va dubtar per un moment, després va assentir.
—Sí, per descomptat que ho hauries de fer. Hem de saber el que ha ocorregut aquí.
—Cert —vaig assenyalar cap al cos i vaig envoltar amb el meu dit la zona en general—. Et puc dir el més essencial just ara. La falta d'un patró consistent de carbonització, així com l'absència d'olor química, suggereixen que no es va utilitzar cap accelerador. En altres paraules, ningú va vessar res inflamable sobre ell i el va convertir en una torxa.
Luke va fer una ganyota davant aquesta descripció.
—Ja veig.
—Fes un cop d'ull als dits i les orelles.
—Molt cremats.
—Cert, però no han desaparegut. Els cossos encesos en flames tendeixen a cremar ràpidament aquestes petites parts. I el fet que encara tingui roba damunt, encara que estigui carbonitzada... —vaig deixar que la meva veu s'apagués perquè la conclusió a la qual estava arribat anava en contra de la meva experiència prèvia—. Gairebé sembla com si hagués cremat de dins cap a fora. Això requeriria una increïble quantitat d'energia: la caiguda d'un raig o moltes microones, i no tenim res d'això aquí.
—Sí, però ell posseïa tal energia —la veu d’en Luke va baixar a un murmuri—. La seva ira.
—Creus que ha estat consumit per la seva ira?
—Així és. Crec que la va usar per donar regna solta a les forces del Costat Fosc que no podia controlar. Si l'última nit, en la gruta, no haguessis estat capaç de derivar l'energia que vas absorbir, pot ser que tu també haguessis estat carbonitzat per ella.
Vaig allargar una mà cap al sabre de llum, però no vaig poder sentir calor en ell, ni veure cap signe que hagués estat danyat per foc.
—M'agradaria tenir un informe de laboratori complet del sabre de llum. Empremtes dactilars, coincidències de residus de teixit, mecanismes, tant interiors com exteriors.
Luke va sacsejar el cap.
—Trobaries que només Gantoris i jo hem tocat aquest sabre de llum.
—Com ho saps?
—Ho sé —Luke va aixecar les mans—. Si t'obres a tu mateix en aquesta habitació, podràs sentir la sensació residual dels últims moments de Gantoris. Hi ha molt dolor i molta ràbia, així com dubtes i indignació. El dolor és físic, per descomptat, i mental. Sembla com si hagués estat torturat abans de morir.
Em vaig aixecar de nou. El cos de Gantoris jeia entre nosaltres com un mur.
—Qui li hauria fet això?
Luke va negar amb el cap.
—Cap de vosaltres. Commoció, sorpresa i horror irradien dels altres molt obertament. No estan involucrats.
—I jo?
—Certa sorpresa, sens dubte, però també determinació per resoldre aquest trencaclosques —Luke em va mirar amb els ulls entretancats—. Si haguessis volgut matar-lo, tu li hauries incitat a un duel o hauries usat una il·lusió per fer-li tenir un accident fatal. No hauries estat tan maldestre per deixar aquest tipus de proves, hauries estat subtil.
—Gràcies, crec —vaig creuar els braços sobre el meu pit—. Llavors, si nosaltres no ho hem fet, qui?
—No ho sé —la cara d’en Luke es va aombrar—. No obstant això, Gantoris tenia premonicions de desastre. Fins i tot quan el vaig conèixer, es va preguntar si jo era l’«home fosc» que el portaria a la ruïna. Ell va dir: «Si vaig amb tu, estic perdut». En aquell moment vaig pensar que només era por del que li passaria al seu poble si ell els deixava. Després, l'última nit, mentre sortia de la gruta, em va dir que jo no era l'home fosc.
Em vaig mossegar el llavi inferior per un moment.
—Així que Gantoris va identificar positivament al seu home fosc. Em vas dir que Gantoris també et va esmentar que tu no eres l'únic Mestre del camí Jedi. No crec que sigui absurd pensar que aquest home fosc podria ser l'altre instructor. El fet que no puguis sentir aquí en aquesta altra persona no és un bon senyal.
—No pot romandre ocult per sempre.
—No crec que tingui intenció de fer-ho.
—Què vols dir?
Vaig mirar cap avall al cos de Gantoris.
—Has dit que si jo hagués volgut matar a Gantoris, hauria estat subtil. Aquesta mort és qualsevol cosa menys subtil. Tenim a algú mort per mitjans que són impossibles, i ha estat assassinat just en el cor de l'acadèmia. Pots veure per aquest tall diagonal de la paret que Gantoris aparentment va tractar de colpejar al seu atacant, però això no va servir de res... En els meus dies amb SegCor, vaig ajudar a rastrejar a un assassí sociòpata o dos. Deixar un cos a la vista com aquí era una burla. Era l'assassí dient que ell era més intel·ligent que nosaltres, més poderós i més astut. Gantoris va tractar de matar-lo amb un sabre de llum i va fallar. Això significa que la resta de nosaltres tenim poques possibilitats de fer-li mal. Ens està desafiant a nosaltres i a tu. Òbviament va guanyar a un dels teus estudiants per al Costat Fosc, després el va deixar aquí com una joguina rebutjada per mostrar el seu menyspreu per tu.
Luke es va abraçar col·locant els braços al voltant de si mateix.
—Pot ser que hagi estat fins i tot més directe.
Vaig negar amb el cap.
—No et segueixo.
—Aquesta nit he tingut un malson. Estava amb el meu pare en la part superior d'aquest temple, però era l'època en la qual el poble massassi encara vivia. Havia de ser mil·lennis enrere. El meu pare tractava d'explicar-me per què va ser culpa d’Obi-Wan que hagués estat corromput pels seus estudis de material Sith. El que em deia semblava tenir sentit en la seva major part, però llavors em va convidar a seguir-li per aquest camí, la qual cosa jo sabia que el meu pare mai faria. El vaig acusar de no ser el meu pare. Llavors la imatge va canviar a la d'una ombra que s’ho empassava tot. En aquest moment R2 em va despertar, així que no sé quina altra cosa podria haver passat.
—Es va convertir en una ombra? —em vaig estremir—. L'home fosc de Gantoris?
—Obi-Wan va suggerir que no hi havia tals coses com les coincidències. Haig de suposar que tot això està relacionat —l'expressió d’en Luke es va endurir—. Haig de decidir molt acuradament com procedir a partir d'aquí.
—Si vols, puc suggerir-te un parell de coses.
—Endavant.
—En primer lloc, aquest home fosc aparentment va aconseguir convèncer a Gantoris que podia oferir-li coses que tu no podies o no volies. El coneixement i control de la Força de Gantoris va ser insuficient per permetre-li evitar tals idees seductores. Crec que és necessari utilitzar l’holocró com una forma d'inculcar en nosaltres un sentit d'història i propòsit sobre el que estem fent, així tindrem fins i tot més incentius per ajudar a reconstruir els Jedi.
—I evitar les solucions fàcils que ofereix el Costat Fosc.
—Exactament.
El Mestre Jedi ho va pensar per un moment, llavors va assentir.
—I l'altra cosa?
—Aquest somni en el qual vas veure als massassi i les piràmides com van ser fa milers d'anys. Crec que hauríem de fer algunes recerques per veure el que podem esbrinar sobre Yavin IV i els Temples. L’holocró bé podria ser capaç de donar-nos informació. Si som capaços de posar rostre i nom a aquest home fosc, o esbrinar el que busca aquí, tindrem una millor oportunitat de detenir-lo.
—Tots dos plans semblen tenir sentit —Luke em va somriure tristament—. Vaig a treballar en el primer. Tionne està passant molt temps traient llegendes de l’holocró, per la qual cosa pot ajudar-me. Amb la teva formació com a investigador, hauries de manejar la recol·lecció d'informació sobre el nostre home fosc.
—Elaboraré un perfil. Si podem esbrinar el que vol i com pensa, el tindrem.
—Bé —Luke va mirar de nou al cos de Gantoris, després va aixecar la vista cap a mi—. Si volem impulsar a la Nova República, no podem permetre que els Jedi siguin destruïts.

No vaig tornar a dormir aquella nit, així que vaig caminar cap a la petita biblioteca en la qual estudiàvem l’holocró Jedi. Realment no em sentia capaç d'iniciar cap recerca en aquell moment, però jugar una mica amb l’holocró i aprendre com funcionava semblava una cosa que podria manejar. La resplendor verdosa en el passadís em va dir que algú més estava utilitzant el dispositiu, i la meva curiositat em va portar dret cap a la sala.
Allà, banyada en la resplendor verdosa de Bodo Baas, estava asseguda Tionne. Alta, prima i encantadora, amb el to verdós de la llum donant-li a tomb, tenia un aspecte molt millor que el meu. Hauria resultat indiscutiblement bella, excepte que les seves mans cobrien la seva cara i les seves espatlles tremolaven pels sanglots.
La imatge de Bodo Baas va estendre una extremitat cap a ella.
—Per a un Jedi, no hi ha emoció, hi ha només pau.
Tionne va aixecar la vista, amb el rostre banyat en llàgrimes.
—Va ser més horrible del que et puguis imaginar.
El simulacre de Jedi va balancejar el cap.
—Però les llàgrimes són pel teu company caigut, o per tu?
—Què? —la commoció va cavalcar la seva veu. Es va netejar les llàgrimes i va assenyalar amb un dit a l'holograma, llavors em va veure de cua d'ull. La meva presència va tallar el que li hauria respost. En lloc de respondre, va inclinar el cap cap a mi i es va estremir—. Com podria algú haver-li fet això a Gantoris?
Vaig assentir cap a Bodo Baas, després em vaig agenollar al costat de la Tionne. La vaig recollir entre els meus braços i la vaig abraçar, deixant que les seves llàgrimes taquessin la meva túnica maragda. Ella es va aferrar a mi amb feresa al principi, enterrant el cap en el meu coll. Li vaig acariciar el pèl i vaig resistir l'impuls de besar-la en la coroneta.
—Calma't, Tionne. El que li ha passat a Gantoris és horrible, però això no li ocorrerà a ningú més.
La mirada indiferent de Bodo Baas va interceptar i va sostenir la meva.
—Parles de certeses, Jedi, on hi ha moltes incògnites.
Vaig citar de nou un tros del Codi Jedi.
—No hi ha ignorància, hi ha coneixement.
—Sí —va xiuxiuar el guardià—. Tens una pregunta per a mi?
—Un moment —vaig posar les meves mans sobre les espatlles de la Tionne i em vaig tirar una mica cap enrere—. Em pots ajudar amb l’holocró? Saps més d'ell que jo.
Ella va xarrupar i es va netejar les llàgrimes amb els seus dits llargs i delicats.
—Com pots estar tan tranquil després del que has vist?
Per uns segons no la vaig sostenir a ella entre els meus braços, sinó que vaig sostenir el cos sense vida del meu pare.
—El passat ens prepara per al present. Odio dir-ho, però he vist altres cossos en un estat igual d'horrible. El que he vist a l'habitació de Gantoris era terrible. També m'espanta, però estic fent el meu millor esforç per mantenir les coses sota control.
Tionne va xarrupar una altra vegada i es va recolzar contra la paret freda de pedra de la petita sala. Va creuar els braços sobre el pit i va mirar cap endavant a la base del pedestal en el qual l’holocró descansava.
—Has de pensar que sóc feble.
—De cap manera.
—No menteixis. Vas haver de rescatar-me anit, i ara em trobes així —em va mirar acusadora—. Com mantens el teu desdeny cap a mi ocult, no ho sé.
—Pots pensar que l'oculto, o pots pensar que no existeix —em vaig obligar a mantenir la calma—. La segona opció és la correcta.
Ella es va acostar a mi i jo vaig agafar la seva mà en la meva. La Tionne va tancar els ulls i vaig poder sentir la seva consciència fluint cap a mi. El toc de la seva ment era més com un feble murmuri en comparació al que havia sentit amb Luke, no obstant això, se les hi va manegar per submergir-se en els meus pensaments superficials. Jo conscientment els vaig deixar oberts per a ella, i per sota vaig endurir la capa on residia Keiran Halcyon. A pesar que vaig tractar de mantenir-la allunyada de sumir-se més profundament, se les hi va manegar per retorçar-se a través dels meus pensaments sobre ella i es va clavar profundament en el meu cor.
Es va tirar cap enrere bruscament, trencant el nostre contacte, i em va mirar amb els ulls molt oberts.
—Has estat ferit, molt ferit.
Em vaig encongir d'espatlles.
—He sobreviscut.
—Però hi ha molt de tu que està ocult —em va mirar parpellejant—. El Mestre Skywalker ens va explicar que el seu pare era Darth Vader. Quins secrets podries tenir tu que fossin més perillosos que aquest?
—No més perillosos, només avorrits. Et distraurien, i l'entrenament aquí ja és bastant complicat sense distraccions.
La Tionne va somriure i va ser positiu veure l'ànim tornant a la seva cara.
—Pot ser que distraguessin als altres, però no a mi. Tinc la intenció de cantar les gestes dels Jedi, així que haig de saber de Keiran Halcyon.
Abans que pogués al·legar que no valia la pena conèixer-me, Bodo Baas va parlar.
—Keiran Halcyon va ser un famós Jedi corellià. Va tenir èxit a posar fi a la secta seloniana Afarathu i els seus assalts en el sistema corellià —mentre parlava, l’holocró va presentar una imatge d'un home de constitució més sòlida que la meva, però que portava el mateix tipus de bigoti i barba que jo m'havia deixat créixer. El seu pèl llarg i fosc estava recollit en una cueta solta i el sabre de llum que sostenia tenia la fulla platejada.
Un somriure inconscient va tirar dels meus llavis. Luke va dir que Keiran Halcyon era el nom d'un dels meus avantpassats. El problema Afarathu havia tingut lloc quatre segles enrere i tots el vam oblidar fins que els oficials imperials van usar el seu deixant per incitar la xenofòbia entre les poblacions humanes en el sistema corellià. Afortunadament pels selonians, no havien estat un poble bèl·lic des de feia molt, pocs de nosaltres els vam veure com una veritable amenaça.
Els ulls de la Tionne brillaven amb absoluta delícia.
—Aquest és el teu secret? Ets aquest Keiran Halcyon que torna amb nosaltres?
—Crec que ni tan sols la congelació en carbonita m'hauria conservat tant temps —vaig riure suaument—. El meu nom prové d'ell. Em temo que em queda molt per estar a la seva altura.
—Bé, podem saber-ho tot d'ell, si ho desitges. Fins i tot puc compondre una balada sobre ell.
Vaig fer una ganyota.
—Potser puguem fer-ho més endavant, m'encantaria saber més sobre ell. Ara com ara, allò que esperava estudiar amb l’holocró era tota la informació que tingui sobre aquest món i els massassi. M'ajudaràs amb això?
—Amb molt gust —el seu pèl centellejà amb reflexos verds quan va assentir—. Serà un plaer i una manera de compensar-te per salvar-me en la gruta.
—No has de compensar-me per això —estenent la mà dreta, li vaig fer una encaixada a la seva espatlla esquerra—. I vull que sàpigues que no crec que siguis feble. La teva naturalesa és ser molt més oberta i receptiva emocionalment que jo. Per això tens un accés més net a la Força que jo. Pot ser que sigui difícil per a tu concentrar-te de vegades, però és més fàcil aprendre a concentrar-se que aprendre a obrir-se.
—Odiaria pensar que tens raó, Keiran, perquè odiaria pensar que no pots obrir les teves emocions —el seu somriure amistós em reconfortà—. Tens amics aquí amb els qui pots obrir-te. Pots confiar en nosaltres com nosaltres confiem en tu.
—Ho sé —li vaig oferir un somriure valent, però també sabia que no podia compartir la meva veritable identitat amb ella o qualsevol altre. Luke Skywalker, en suggerir que adoptés un altre nom, va tenir raó a pensar que podria ser una distracció pels altres. També hi havia un altre propòsit: un arrelat en la seva comprensió dels pilots de caça i els corellians. En fer-me ser una altra persona, va fer innecessari per a mi ser la llegenda en la qual m'havia convertit. Encara que havia albirat molta de l'auto-imatge de mi mateix que m'aïllava de la Força, Luke l'havia vist encara més i havia pres mesures per resoldre el problema fins i tot abans que jo m'adonés que el tenia.
Vaig assentir amb el cap a la Tionne.
—Creu-me, quan pugui obrir-me, seràs la primera a saber-ho. Si ha d'haver-hi una balada d'aquest Keiran Halcyon, vull que tu la componguis i la cantis.
—Serà un plaer, Keiran —va aixecar el cap cap a Bodo Baas—. Ara vegem què podem esbrinar sobre aquest món i els nostres predecessors aquí. Aquest planeta té tants secrets com tu, si no més, i tinc la sensació de què desxifrar-los servirà de base per a una balada molt important.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada