divendres, 3 de gener del 2020

Esquadró Infern (XXVII)

Anterior


CAPÍTOL 27

—Necessito que facis alguna cosa per mi —va dir Staven.
—Solament has de demanar-m'ho —va dir Hask.
Malgrat la seva urgència, Staven no semblava capaç d'articular les paraules. Va arrufar els llavis un instant i va respirar profund.
—Necessito que matis al Mentor.
Hask no es va sorprendre. Aquell era el risc que l'Esquadró Infern havia assumit en prendre la decisió d'enfrontar-los.
—Per què jo?
—Perquè els altres podrien titubejar. Fa temps que el coneixen i a tu mai t'ha caigut bé.
—No, és veritat —va coincidir Hask—. Puc preguntar per què? Per què dimonis estava tan cabrejat?
—L’he mantingut prop de mi tant temps perquè disposa d'informació que necessitava. Era ell, a part de l’Azen, qui ens definia els objectius.
Hask va pensar que Iden tenia raó.
—I ja no el necessites?
—Necessito el que sap, no a ell. S'ha cabrejat perquè està convençut que algú ha estat ensumant entre les seves coses.
Hask va negar amb el cap.
—No, jo no he sortit d'aquí en tot el dia. Ningú ha tocat res. A més, per què anaven a fer-ho? Ningú sabia que posseeix informació de cap tipus.
—He intentat fer-li-ho entendre, però no m'escolta. Has de carregar-te’l. Comença a posar-se paranoic.
«Tu no?», va pensar Hask, però no va dir res.
—I has de fer-ho ràpid. Podria fotre el camp en qualsevol moment amb la informació.
—Ara mateix em poso a la feina —va dir Gideon allargant una mà—. Dóna'm el teu blàster.


Iden es va marxar en una moto speeder. El seu comunicador va emetre una xiuletada quan estava a mig camí de la seva destinació.
—Sóc jo —li va dir Hask quan va contestar—. Sembla que el Mentor li ha estat ocultant informació important a Staven. Haig de matar-lo i recuperar-la.
—Estic a mig camí. On estàs tu?
—No tenia ni idea d'on trobar-ho. Segur que tu sí?
—Sí. Necessito que li diguis a Staven que ho faràs i vagis a la nau. Digues-li a Del que s’inventi alguna excusa i que es reuneixi allà amb tu. Jo no hauria de trigar massa. Després podrem abandonar, d'una vegada per sempre, aquest món horrible i tenebrós.
—Portes un blàster?
—Sí.
—Entesos, d'acord. Estava desitjant fotre-li un tret en aquest petulant.
La ira la va embargar, però es refrenà.
—És una ordre, Hask. No t'ho estic demanant.
—Per descomptat, capitana.
—T'aviso quan torni —va desactivar el comunicador i es va inclinar sobre el manillar de la moto.


Va prendre una marrada per no arribar directament a l'amfiteatre. Sabia que el Mentor aniria allà i, després de llegir el seu diari, entenia per què. Va baixar de la moto a diversos metres de distància, va desenfundar el blàster i va anar cap al lloc en què tantes vegades havia «practicat» amb ell.
Amb les lents de visió nocturna el va poder veure clarament. Hi havia una pedra al centre de la fondalada en què li agradava d'asseure's i allà estava. Tenia alguna cosa a les mans i li donava voltes sense parar. No portava lents de visió nocturna, una veritable estupidesa, però va aixecar la vista cap a ella, no va saber per què. No podia veure-la, però Iden es va quedar petrificada de totes maneres.
—T'ha enviat Staven? —el Mentor va parlar en un to normal, però li va sentir perfectament.
Iden va fer un pas endavant i va cridar:
—No, he vingut pel meu compte.
—Vine aquí, Iden —va dir, fent-li un gest perquè baixés. Ella es va detenir. Podia disparar-li des d'allà i acabar amb allò. Però hi havia tantes coses que volia saber. A més semblava desarmat. L'única cosa que tenia era, per descomptat, la informació que Iden volia.
Lentament, sense deixar d'apuntar-li, va baixar a l'amfiteatre i es va detenir a uns metres d'ell.
El Mentor li va somriure amb pesar.
—Sospitava que eres tu. Imagino que vas trobar el meu diari.
—Sí —va dir ella—. Ara tot té sentit: com vas conèixer a Saw i Steela, la teva educació i coneixements polítics. El meu pare no els tenia molt afecte als senadors, crec que mai havia conegut a cap.
—I encara no ho has fet —va dir—. Ara solament sóc el vell Lux Bonteri.
«Solament el vell» no ho acabava de descriure amb precisió. Era el fill d'un senador d’Onderon i havia estat senador per aquell món. En la seva joventut, havia estimat tant a una Jedi com a la primera líder rebel. Havia combatut en contra i a favor de la República i després contra l'Imperi, fins que va desaparèixer, després d'aconseguir, no se sap com, informació sensible. Rebel o no, Lux Bonteri era, molt probablement, un dels homes més imponents que havia conegut mai.
Però no podia dir-li-ho.
—La informació —va dir ella—. Lliura-me-la.
—No puc fer-ho, Iden. Ja ho saps —la va mirar amb pesar—. Hauràs de matar-me si la vols.
—Ho faré.
Lux va assentir.
—Ho sé —va ser tot el que va dir.
Així i tot, Iden no va disparar. Encara no.
—D'on va sortir aquesta informació? —va inquirir.
—La meva filla.
Possiblement era l'últim que esperava que li digués. No esmentava res d'allò en el seu diari.
—Et... et refereixes a la teva fillola? Vas dir que havia mort.
—Maia? Sí, va morir. No tinc fills biològics. Ja et vaig explicar que vaig estar casat i la meva filla adoptiva és el més semblat a una filla que tinc. És una mica major que tu, segur que et cauria bé.
—No ho entenc.
—Mira —va dir el Mentor, Lux, com si no estigués a escassos metres, apuntant-li amb un blàster—, a ningú li agrada mostrar els seus punts febles. Tots volem creure que fem el correcte, sempre, en totes les situacions.
Iden va empassar saliva. Es va recordar de Seyn. De la mirada decidida en els seus ulls quan es va abalançar sobre el seu comandant obligant-la a actuar, a matar-la. Seyn havia fet el correcte. Iden també.
Però Seyn mai va haver de trobar-se en aquella situació. Mai. Allò era responsabilitat seva i mai podria reparar-ho.
—Tens raó —va dir ella—. Volem creure-ho.
—Però estem tan lluny de ser perfectes que resulta gairebé ridícul —va continuar Lux—. Penso en algunes de les coses que vaig fer quan era jove, en com era d'afortunat per tenir gent que em treia del pou quan m'enfonsava, en com arribava a ser d'estúpid. He estimat i m'han estimat, Iden. I vaig usar aquest amor com una arma per obtenir el que volia. Em sento profundament avergonyit per això, però tornaria a fer-ho sense pensar-m’ho.
—Llavors... la teva filla adoptiva va obtenir informació vital i te la va donar.
—Sí. Ella no té un càrrec molt alt, però té accés a molts documents classificats.
—La vas convèncer que es rebel·lés contra l'Imperi? És un talp? —Iden s'adonava ara que Lux amb prou feines havia esmentat a la seva filla adoptiva, ni tan sols en el seu diari, perquè la volia protegir.
—No. Mai —Lux va contestar amb absoluta fermesa i ella li va creure—. És tan imperial com qui més. En aquest sentit, és com la seva mare. Però... m’estima. Bé... m’estimava —els remordiments van espessir la seva veu—. No puc evitar preguntar-me si ara em menysprea.
Ella sabia que l’havia de matar en aquell moment, però no ho va fer. Aquella història li intrigava, li atreia d'una manera que no era completament capaç d'expressar. Es va dir que solament volia afegir una altra osca a la proverbial culata, el nom d'un altre traïdor al que treure d'un lloc important, com qui arrenca una mala herba del jardí.
Però volia saber més. Qui era. I si havia de creure a Lux, i no tenia cap motiu per dubtar de la seva sinceritat, era tan imperial com el qui més, però alhora podia fer alguna cosa per trair a l'Imperi.
Necessitava entendre-ho.
Així, alerta a tot el que li envoltava i amb el blàster apuntat encara al pit d'ell, va dir:
—Continua.
—Ja saps per què em vaig unir als Somiadors, a pesar, que no acabo d'encaixar amb ells. Després que matessin a Saw en Jedha, abans de posar-me en contacte amb els Somiadors... vaig acudir a ella. Li vaig dir que la mort de Saw m'havia afectat molt més del que imaginava —li va somriure amb tristesa—. Les millors mentides són les que contenen una mica de veritat, no et sembla?
Iden no va contestar i Lux va continuar:
—Vaig dir que el poder de l'Imperi era innegable i que l'única pau veritable solament es podria aconseguir amb la seva victòria. Li vaig dir que els explicaria tot el que sabia sobre les operacions de l'Aliança Rebel a canvi de la meva amnistia. Li vaig demanar que em donés llocs i dates concretes en les quals pogués lliurar-me sense perill, llocs públics en els quals m'estiguessin gravant. Li vaig dir que sabia que havien imperials que no eren tan honrats com ella i que temia ser arrestat, torturat i assassinat. Allò, bé... li va impactar pensar que podria passar-me alguna cosa així.
Iden va empassar saliva. «Acaba amb això d'una vegada», es va dir. «No et dirà el nom, morirà abans de fer-ho. No té res més important que explicar-te. Mata’l, agafa la targeta de dades i porta al teu equip de tornada a casa.»
Però no va prémer el gallet. En comptes d'això, es va llepar els llavis i es va forçar a parlar en un to serè, gairebé gèlid:
—Et va donar noms de gent en l'honradesa de la qual creia que podries confiar quan et rendissis —li va dir.
—Una mica més que noms —va contestar Lux—. Em va donar informació detallada sobre on estarien, a quins actes acudirien. Codis de seguretat. Em va parlar d'onze actes públics, repartits en tres mesos. Onze opcions de lliurar-me a l'Imperi.
—Una d'elles va ser el viatge a la fàbrica —va dir Iden, encaixant les peces.
—Sí. Aquells dos, malgrat les seves fallades, no eren tan dolents com uns altres i haurien respectat la meva rendició. Ja s'havien celebrat tres actes abans que hi arribessis.
—Ho sé —eren els que havia esmentat el seu pare, els que li havien impulsat a enviar a l'Esquadró Infern. En un esforç per revitalitzar als Somiadors amb noves i importants victòries, Lux Bonteri havia acabat condemnant-los, estava segura que ho sabia—. És evident que no et vas lliurar.
Lux va negar amb el cap.
—No —va dir—. Encara que per un moment m'ho vaig pensar. Llavors vaig recordar que no es tractava de l'Aliança Rebel, sinó de l'Imperi. I teniu més en comú amb la crueltat dels partisans del que t'agrada creure.
Iden volia rebatre-ho, però no podia. Era veritat. Fins i tot Hask ho havia dit. Li va dir:
—No sóc el teu confident.
—No —va coincidir ell—, però ets l'última persona a la qual veuré abans de morir i vull que algú sàpiga... bé, que sàpiga el que estic disposat a explicar.
—Doncs parla. I després mor.
Lux es va encongir d'espatlles i va continuar:
—No em vaig lliurar, no solament perquè no sóc molt aficionat a la tortura, sinó també perquè estaria delatant a la meva filla adoptiva. Descobririen la seva intervenció en això... i entendrien els seus motius.
»Així que vaig preferir localitzar a Staven, algú que també havia treballat personalment amb Saw. Li vaig explicar part de tot això: que tenia una font d'informació i que estava disposat a compartir-la amb ell... encara que no tota de cop. A Staven no li va agradar, però què podia fer?
Iden es va quedar pensant.
—I fins ara heu colpejat quatre d'aquests objectius. I ningú els ha relacionat.
—No hi ha relació possible. Tenen tan poc en comú que els nostres atacs semblen completament aleatoris excepte perquè els Somiadors han hagut de treure aquesta informació d'algun lloc. Ara mateix no hi ha res que pugui delatar a la meva filla —la va mirar als ulls—. Excepte tu. I no crec que ho facis.
—Per què no? —va dir Iden, en to desafiador.
—Primer, perquè quan vaig caure en desgràcia, fa uns anys, es va canviar el nom i et costaria localitzar-la. Segon, perquè, com ja t'he dit... és una imperialista lleial que estima al seu pare, malgrat tot el que aquest ha fet. I no... no crec que pensis que hagi de morir per això.
El blàster va flaquejar. Iden va tornar a apuntar-li fermament.
—S’ha acabat la xerrada. Dóna'm la targeta.
Ell va negar amb el cap.
—No.
—Lux... Acabes de dir que els Somiadors no són tan diferents a l'Imperi. No estàs d'acord amb la seva forma de manejar les coses. No solament vau destruir armes o drassanes i vau matar a soldats imperials, en aquests atacs van morir innocents, civils. De no ser per Seyn haurien mort nens. Aquesta és la gent per la qual se suposa que els Somiadors lluiten!
—No li hauria esmentat la visita escolar a Staven d'haver sabut que atemptaria contra els estudiants. Ja ho saps —els seus ulls brillaven per la ira.
—I tu hauries d'haver sabut que li importaria molt poc. Mai hauries pogut canviar-lo.
Estranyament, els ulls blau clars de Lux van brillar després d'aquelles paraules.
—Ah, això és una cosa que l'Imperi no entén. Sempre queda l'esperança, Iden. Esperança en què si dius la veritat durant el temps suficient, la persona indicada la sentirà i sabrà que és la veritat.
Alguna cosa es va trencar dins de l’Iden. La seva gèlida calma va esclatar en un arravatament de ràbia ardent... encara que no estava molt segura de contra que, exactament.
—No estàs realitzant cap progrés, solament t'estàs guanyant enemics! —li va etzibar, tremolant d'ira—. Deixa que et digui alguna cosa sobre aquesta maleïda esperança teva. Just després que et marxessis, Staven es va portar a part a Gideon i li va ordenar que et seguís, es fes amb la informació que necessita per a la resta de cops i et matés. Staven, el teu líder, no t'escolta, Lux. Cap d'ells t'escolta.
Va semblar impactat per la notícia i, per un instant, el va veure empetitit i més vell, com per fi si els seus anys l’haguessin atrapat. Llavors, estranyament, va somriure i aquell envelliment sobtat es va esfumar.
—No —va dir Lux—, és evident que ell no escolta. Pot ser que cap d'ells ho faci. Però contesta'm a això: si, com dius, i et crec... si va ordenar a Gideon que em seguís, es fes amb la informació i em matés què fas tu aquí?
—Li he dit que et fies de mi i que potser em mostressis on amagaves la informació. És molt més ràpid que matar-te i haver de buscar-la.
—Molt raonable i cert. Em fio de tu i no em fio de Gid. Però crec que hi ha una cosa més, algun altre motiu pel qual no vols que estigui aquí. Pel que has volgut venir sola.
Com no va contestar, Lux va prosseguir, fent un pas cap a ella amb cautela.
—I, saps què? Això em fa tenir gairebé més esperances que abans. Un no pot deixar de tenir esperança, Iden. Aferra't a ella com si fos el teu salvavides, perquè ho és. Espera que alguna cosa del que facis, o diguis, serveixi per a alguna cosa. Mira el que va passar amb l'Estrella de la Mort. Un home va mantenir una esperança durant anys, guardant un secret enorme i espantós en el seu cor, que algun dia podria explicar-li a algú que aquella abominació tenia un punt dèbil. Els rebels que van robar els plànols a Scarif van morir, però ho van fer amb l'esperança d'haver transmès el senyal a temps a la Leia, que arribessin fins als rebels. Esperança, Iden. És l'arrel de la qual neix tot allò en què creiem. Sense ella, no som res.
—Si l'única cosa que tens és esperança, no tens res —va dir Iden planerament—. I ja saps el que diuen: qui viu amb esperança, mor desesperat.
I va disparar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada