dimarts, 17 de març del 2020

Guia de supervivència de la Rey (VI)

Anterior


VI
CONSELLS DE SUPERVIVÈNCIA PER A FERROVELLERS

He estat ferrovellera des que puc recordar-ho. Al principi treballava per a uns altres, grimpant per conductes i racons massa estrets per a un adult. Alguns dels ferrovellers que em van ajudar van ser amables, com Ivano Troade i Mashra. Uns altres, els noms dels quals no vaig a esmentar, pensaven que jo era de la seva propietat. 

  
 Jo... vestida per a màxima protecció
Encara era molt jove quan em vaig adonar que podia recol·lectar i sobreviure a Jakku millor que qualsevol d'ells. Em necessitaven, però jo no els necessitava a ells. Així que em vaig posar pel meu compte.
Al principi ningú em prenia de debò. Però vaig tenir ajuda, encara que no la volia... Unkar Plutt els va dir als altres que em deixessin tranquil·la i va enviar als seus perdonavides per fer retrocedir als altres carronyers.
Quan vaig construir el meu lliscant, vaig tenir la meva independència. No veritable independència, per descomptat. Això no existeix a Jakku... Unkar ho controla tot. Però mentre estigui aquí puc anar on vulgui, quan vulgui.

 
Encara que la major part del temps això significa que vaig al Cementiri. Perquè haig de fer-ho.
El major perill en el Cementiri és un en el qual els ferrovellers no pensen prou: la calor. Et deshidrates, la teva temperatura corporal puja, i no pots pensar bé quan alguna cosa surt malament. Això significa que prendràs la decisió equivocada, la qual cosa significa que moriràs. Paos Adina, Turgot Mynes, Binz Scoty... la llista de ferrovellers que es van confondre i van morir per la calor és llarga. No vaig a agregar el meu nom a ella.
Per combatre la calor, utilitzo benes, i ulleres de sol. Sempre porto més aigua de la qual necessito i recanvis per a qualsevol part crítica del meu lliscant. I sempre me’n vaig de qualsevol deixalla noranta minuts abans del que penso que hauria de fer-ho... fins i tot si penso que en uns moments més podré rescatar alguna cosa pel que Unkar Plutt pagarà molt.
Això significa que m'he perdut algun equip valuós i vaig haver d'acceptar menys en els intercanvis amb el Blobfish. Però citant a Mashra, ningú et pagarà si estàs morta.
Un altre gran perill són les ferides. Està fosc dins de les naus mortes, i pots ensopegar amb metalls serrats que t'obriran en canal o trepitjar en plaques que s'han tornat fràgils i que són l'única cosa que et separa d'una caiguda de cent metres. Si estic en algun lloc nou, no m'apuro i utilitzo el meu bastó per comprovar que cada pas sigui estable.
Ulleres dels tripulants d'un buc de càrrega que ja no està.
He sentit de ferrovellers que van xocar amb alguna cosa esmolat i es van obrir la gola, o van caure per abismes sota el Cementiri. Però la majoria de les ferides fatals no són tan dramàtiques. Si has baixat grimpant cinquanta metres per l'hangar d'un Destructor Estel·lar i ensopegues amb un tros de conductor i et trenques el canell, no podràs tornar a pujar. Sembla una bogeria que un canell trencat et pugui matar, però pot.
La majoria dels sistemes d'energia en el Cementiri van quedar esgotats fa molt temps, però has d'anar amb compte amb els caces TIE... molts dels seus panells solars encara capten energia. Varé Malago va morir en trepitjar una connexió fluixa en el troncal d'energia d'un bombarder TIE... estava sota un parell de centímetres de sorra però el va encendre com una torxa.
La radiació pot matar-te si no vas amb compte, i també el combustible corrosiu. I el líquid refrigerant pot vaporitzar-se i desplaçar l'oxigen en un lloc, sense deixar-te gens per respirar.
Es pot diferenciar els combustibles perillosos pels colors en la sorra. El rhydònium sembla crom vessat, i pot ser raspat i recuperat... però no el toquis amb la pell nua. La sorra verda significa bari, que és verinós i ha de ser manejat amb cura. Si veus sorra violeta o vermella, retrocedeix. Això és rubidi o estronci, i fins i tot respirar-los pot matar-te.


COMBUSTIBLE: baràdium, nitrat de baràdium, nergon-14, megonita
 Daurat: ferro    Violeta: rubidi

 Verd: bari         Blau: coure

 Rojo: estronci    Crom: rhydònium
 Taronja: calci     Groc: sodi

Després està l'amenaça dels altres ferrovellers. Jo tinc la reputació en Post Niïma que estic disposada a usar el meu bastó, la qual cosa manté allunyada a la majoria dels busca-bregues. De totes maneres, sempre hi ha ferrovellers nous que no coneixen les regles, o que estan massa desesperats com perquè no els importin. Mantinc les oïdes obertes a Niïma per saber qui podria fer alguna cosa estúpida. Intento evitar aquests carronyers, però si s'arriba a això, no vaig a discutir amb un blàster. De totes maneres, qualsevol que es manegi així en el Cementiri no durarà molt... cometrà un error i deixarà de ser un problema.
Suposem que no et disparen, no et fereixes, no caus en un forat, ni mors per l'exposició a la calor, verins, ni a la radiació. En aquest cas, necessites saber quins components et donaran més en els intercanvis en Post Niïma.

 

L'equip és més valuós si es pot reutilitzar en altres naus, vehicles, sistemes de construcció, o droides. El canó del turbolàser d'un Destructor Estel·lar és un equip impressionant... però tret que coneguis a un boig que estigui construint el seu propi Destructor Estel·lar, no val gens a Niïma. (I bona sort en arrossegar-ho pel desert.)
El que vols salvar són les bombes, filtres, impulsors, vàlvules, injectors de combustible, inversors, capacitadors, i rodaments. Totes aquestes coses es poden reutilitzar per a gairebé tot.
També busca cables de dades, mànegues de refrigerant, i tubs de combustible. Molt d'aquest material és flexible i es pot enrotllar per al transport. Però vigila amb el refrigerant o combustible acumulat... pot ser volàtil, verinós, o ambdues coses.
Les bateries i cel·les d'energia són tant valuoses com encara comunes en el Cementiri. Energitzaven blàsters, droides, comunicadors, turbolàsers, equip de comunicacions, matrius de sensors, i tota la resta. El teu mesurador et dirà si una cel·la es pot recarregar.
 

Altres coses comunes que buscar són les matrius de sensors, llums d'aterratge, ràdios subespacials, i convertidors d'energia. I no oblidis les coses que no tenen res a veure amb el combat espacial, com kits de primers auxilis, filtres d'aigua, i escalfadors portàtils. Les racions de camp estan bé sempre i quan estiguin segellades.
La major part de l'equip militar no és tan útil com podries pensar, però Unkar intercanviarà les matrius de sensors, projectors d'escuts, emissors de rajos tractors, i transponedors. Els blàsters sempre es venen. Hi ha gent a Niïma que rebrà feliç un blàster E-Web o qualsevol altre armament pesat.
És bastant rar trobar en el Cementiri a un droide que valgui la pena rescatar... la majoria ja van ser trobats fa anys. Si això succeeix, és el teu dia de sort perquè gairebé tots els droides són valuosos. Hi ha mecànics en el basar que els poden fer tornar a funcionar, o si no es poden desarmar per a la caixa de recanvis. Els droides d'energia, elevadors de càrrega, i astromecànics són els que tenen més demanda a Jakku.

 

Com a ferrovellera, les teves eines són la teva vida. Aquest és el contingut de la meva bossa:
     joc de tornavisos Pilex, amb caps Wessex i Blissex
     bossa de modulars de canvi ràpid, incloent de tot, des d'abraçadores hex mon calamari a trinquets cruciformes verpine.
     claus hidràuliques de les vuit configuracions estàndard, amb cel·les d'energia de recanvi
     magnetitzador i desmagnetitzador
     cisell de carbó per llevar les restes dels mecanismes i un model vibro per als treballs realment difícils

 
     martell de cap cisell
     claus Harris, dues motoritzades i una regular
     cinta adhesiva
     mesurador d'energia
     microlents per buscar petites esquerdes o trencaments
     bloquejador de sensors per desacoblar les unitats de memòria i computadores sense que purguin les seves dades en ser desconnectades sense autorització
     quadern de dades carregat de plànols
Aconsegueix les millors eines que puguis, aprèn a utilitzar-les, i a mantenir-les correctament.
Una cosa valuosa que els ferrovellers solen passar per alt és la informació. El recol·lector Miggs McKane es va retirar a Ogem després de hackejar el nucli de dades d'un Destructor Estel·lar i trobar una ordre de combat imperial completa, la que al final va vendre a algú d'un altre planeta. Almenys aquesta és la història que s'explica a Niïma.
Per trobar l'equip més valuós, has de conèixer els plànols de la nau del dret i del revés... això t'estalviarà passar hores donant voltes a cegues i resultant ferit.
Les torretes turbolàser d'un Destructor Estel·lar Imperial estan connectades a grans conjunts de cel·les d'energia... només segueix la troncal d'energia. Jo no em fico amb el nucli d'energia, ni res relacionat amb el reactor, però els conductors que surten d'ell i van per tota la nau es poden recuperar. El pont i les cabines d'oficials sota ell són bons llocs per buscar quaderns de dades, droides, comunicadors, i coses així. A dalt i prop de la proa es troben les cisternes de líquids i contenidors de matèries primeres.
La majoria dels sistemes a bord d'un Creuer Mon Calamari són difícils d'adaptar per al seu ús, però busca els generadors d'escuts deflectors en la meitat de la nau. Estan envoltats de conductes i cel·les d'energia auxiliars que es poden extreure. Les matrius de sensors i conjunts de comunicacions en la proa són valuosos i relativament fàcils de moure.

 Miggs McKane
En una fragata Nebulosa-B, el generador d'escut dorsal és un gran conjunt de generadors enllaçats, amb cel·les d'energia que estan raonablement ben protegides. I revisa la cabina del cap d'enginyers... quan era una nena vaig trobar els plànols de quatre models diferents de caces de la Nova República en un quadern de dades.

Quan trobo un caça TIE, el primer que miro són els panells solars... cada ala té sis, amb unes línies d'acumuladors que corren d'anada i tornada sota el panell mateix. Si trobes un panell que no estigui danyat o majorment intacte, es pot recuperar. Si no, val la pena agafar les línies d'energia i bobines d'energia.

La part més valuosa dels Ala-Y són les matrius de sensors sota els doms en cadascuna de les batangues. Les turbines també són valuoses... però si es trenquen els reactors davant d'elles hauràs de prendre píndoles per a la radiació durant setmanes. En el cos principal del caça hi ha dues cel·les d'energia, generadors d'energia, i una bomba de refrigerant.
Si aconsegueixes trobar un Ala-A intacte, allò que vols són els generadors d'escuts, el suport giratori dels canons làser, i la matriu de sensors davantera. Els Ala-A van ser dissenyats per a la velocitat, així que els generadors d'energia, troncals i radiadors de calor excessiva estan especialment reforçats.
En els Ala-X, vaig de proa a popa, prenent la matriu de sensors del morro i després buscant una computadora de sensors, antena de comunicacions, i computadora de vol intactes. No passis per alt els repulsoelevadors... vaig treure uns quants d'aquests pel meu lliscant. Darrere del seient del pilot trobaràs convertidors d'energia i el troncal al generador. Les ales tenen acoblaments d'energia, dissipadors de calor, i altres coses que agafar. No oblidis la badia de càrrega... la Nova República entrenava als seus pilots en supervivència, així que sovint hi ha coses útils aquí.
Els Ales-B intactes són fins i tot més rars que els Ales-A, però estan plens de coses interessants. La matriu de sensors principal i escàners de llarg abast estan situats on les ales es troben. Trobaràs cel·les d'energia d'alta eficiència en les dues ales laterals, al costat de projectors repulsoelevadors. Anant cap a la cabina (que gairebé segur que no està), trobaràs els generadors d'escuts i els quatre filtres de motors. Només vés amb compte amb els reactors o el dipòsit de torpedes. Finalment, els acoblaments magnètics que alguna vegada van sostenir la cabina en el seu lloc són un salvament fàcil per Niïma.

1 comentari:

  1. No he pogut pujar tots els dibuixos originals doncs crec que la plataforma no em deixa més de dos o tres.

    ResponElimina